سه شنبه 7 ارديبهشت 1395-7:2

جمعه برگزار می شود:

کنسرت گروه «برافشان» در ساری

جمعه این هفته گروه موسیقی «برافشان» به سرپرستی «هامان خلیلی» و خوانندگی «غلامرضا رضایی» در ساری برگزار می شود+گفتگو با خواننده و سرپرست گروه


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: جمعه این هفته گروه موسیقی «برافشان» به سرپرستی «هامان خلیلی» و خوانندگی «غلامرضا رضایی» در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری در 2 نوبت کنسرت موسیقی سنتی ایرانی را اجرا خواهد کرد.

در این کنسرت آوای تار «هامان خلیلی» و صدای «غلامرضا رضایی» را «وحیدربیع پور»(دف ودایره)، «پویالقایی»(رباب)، «نیره فخری»(عود)، «مهدی علیزاده»(نی)، «فریما موفقی»(کمانچه)، «مهدی دریاباری»(تار)، «سهیل الهی‌دادیان»(تمبک)، «مرجان راغب»(سنتور)، «چکاد فشارکی»(کمانچه) و «فرزادموسوی»(بم تار) همراهی می‌کنند.

در این کنسرت که قرار است در 2 نوبت ساعت 18 و 20:30 برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی اجرا شود، قطعاتی قدیمی از موسیقی ایران در کنار قطعات تازه ساخته شده توسط «هامان خلیلی» اجرا خواهد شد.

رضایی 45 ساله آموختن آواز را از سال 63 نزد «رضا شاکری» در مشهد آغاز کرد. او شیوه آوازخوانی استاد «عبدالله دوامی» را نزد استاد «نصرالله ناصح‌پور» و شیوه آوازی استاد «اقبال آذر» را از استاد «کریم صالح عظیمی» فرا گرفت. او از محضر استادانی همچون «محمدرضا شجریان»، «حسین دهلوی» و «حسین عمومی» نیز در مباحث موسیقی ایرانی استفاده کرد.

خوانندگی در آلبوم‌های «آسمانه» به آهنگسازی «مجید درخشانی»، «اُسَنِه» به آهنگسازی «مزدا انصاری» و «صبح وفا» با گروه «برافشان» به آهنگسازی «هامان خلیلی» در کارنامه فعالیت‌های هنری او ثبت شده است.

خواننده گروه «برافشان» درباره این کنسرت به همشهری گفت: گروه «برافشان» تا کنون اجراهایی در تهران و شهرستان داشت و در حال آماده‌سازی است تا پس از اجرای چند کنسرت در ایران، اجراهایی نیز در اروپا داشته باشد.

 «غلامرضا رضایی» که متولد ساری است و اصالت مازندرانی دارد، با بیان این‌که حدود یک سال است که با این گروه همکاری می‌کنم، اظهار کرد: سرپرست گروه از هنرمندان جوان مازندرانی است که در حال حاضر فعالیت خود را در تهران ادامه می‌دهد. اما هم من و هم ایشان هر هفته برای تدریس به مازندران می‌آییم. بیشتر اعضای گروه هم از هنرمندان اهل مازندران هستند.

وی افزود: کنسرت جدید گروه «برافشان» در 2 بخش برگزار می‌شود. بخش نخست در دستگاه اصفهان و بخش دوم در دستگاه چهارگاه تنظیم شده است.

سرپرست گروه «برافشان» نیز با بیان این‌که کنسرت روز جمعه دومین اجرای این گروه در مازندران است، به همشهری گفت: پیش از تشکیل این گروه با گروه «سیاوشان» که برادرم «پویان خلیلی» سرپرستی آن را به عهده دارد همکاری می‌کردم. از سال 92 گروه «برافشان» را تشکیل دادم و به‌طور رسمی فعالیت این گروه آغاز شد. خرداد سال گذشته نخستین کنسرت این گروه در ساری برگزار شد. پس از آن از 8 تا 10 مرداد همان کنسرت را در مجموعه نیاوران برگزار کردیم. آن اجرا قرار است در قالب یک آلبوم به نام «صبح وفا» تا پایان تابستان روانه بازار موسیقی شود. کارهای مربوط به مجوز آلبوم انجام شده و مراحل انتشار آن به زودی آغاز می‌شود.

«هامان خلیلی» افزود: در نظر داریم امسال پس از اجرای ساری این کنسرت را در چند شهر دیگر از جمله گرگان، آمل و شیراز اجرا کنیم. اجرا در چند کشور اروپایی نیز در برنامه‌های گروه قرار دارد. ضمن این‌که این کنسرت هم مانند اجرای سال گذشته در قالب یک آلبوم به بازار موسیقی عرضه می‌شود.

 وی اظهار کرد: در بخش نخست این کنسرت که در دستگاه اصفهان است، قطعات بازسازی شده از موسیقی چند دهه اخیر ایران را اجرا خواهیم کرد. در این بخش قطعاتی همچون پیش‌درآمد اصفهان از «علی‌اکبرشهنازی» و3 تصنیف قدیمی و یک رنگ از «علی‌اصغر بهاری» اجرا می‌شود. برای بخش چهارگاه هم قطعاتپیش‌درآمد، چهارمضراب، تصنیف مخالف و تصنیف شوریده در نظر گرفته شد که جز چهارمضراب ساخته استاد صبا، باقی قطعات از ساخته‌های خودم است.

این هنرمند مازندرانی با اشاره به فضای تنظیم و آهنگسازی قطعات انتخاب شده برای اجرای 10 اردیبهشت، خاطرنشان کرد: برای بخش نخست سعی کردم قطعاتی را انتخاب کنم که اجرا نشد. یعنی اولویت به این بود که قطعات اجرا نشده را بازسازی کنیم. تقریباً به جز یک تصنیف که خودم یک بار بازسازی آن را شنیدم، باقی قطعات تاکنون بازسازی نشدند. حتی در یکی از تصانیف شعر را بهسازی کردیم. اما فرم اجرایی تنظیم هم به سبک قدماست. حتی آوازها هم سعی شد به لحاظ فرم در همان سبک باشد. در واقع سعی کردیم ساختار کار قدما را نگه داریم و فرمی را بازسازی کنیم که دوره‌ای از موسیقی ایران را به همان شکل نشان دهد.

 خلیلی درباره ویژگی‌های بخش دوم کنسرت نیز گفت: در این بخش فرم آهنگسازی قطعات وابسته به فضای ردیف و موسیقی دستگاهی است. به هر حال شاگرد استاد لطفی بودیم و در آن فضا رشد کردیم. در 90 درصد کار سعی شده به فرم قدما با نگاهی امروز کار تولید و اجرا شود. در چند قسمت از چند صدایی هم استفاده کردیم. اما این چندصدایی‌ها آن‌قدر پیچیده نیست که بتوان گفت از فرم و ساختار موسیقی اصیل ایرانی فاصله گرفتیم.

  وی افزود: به عبارت ساده‌تر از هارمونی ایرانی استفاده کردیم و سعی کردیم فضای ایرانی حفظ شود. به خاطر علاقه به سبک استاد شهنازی و استاد لطفی با نگاهی به گرایش استاد مشکاتیان در تنظیم قطعات کار کردم. در مجموع سعی کردم خودم باشم و به دور از هیاهو برای این‌که ادعای نوآوری داشته باشم، یک بیان شخصی از موسیقی ایرانی را ارائه کنم.

 سرپرست گروه «برافشان» که سال 72 و در 7 سالگی فراگیری موسیقی را نزد «مسعود خلیلی» آغاز کرد، درباره پیشینه فعالیت‌های خود اظهار کرد: پس از مدتی در کلاس‌های استاد «جلال حیدری» شرکت کردم و 12 سال نزد ایشان مبانی موسیقی و تار نوازی را آموختم. از سال 85 به کلاس‌های استاد فقید «محمدرضا لطفی» رفتم. هم‌زمان در کلاس‌های استاد «مسعود شعاری» هم شرکت کردم. اکنون هم 3 سال است که در مکتبخانه میرزاعبدالله تار تدریس می‌کنم و در کنار آن در 2 آموزشگاه دیگر تهران و یک آموزشگاه موسیقی ساری کلاس‌هایم برگزار می‌شود.

  سرپرست گروه «برافشان» درباره آینده فعالیت‌های این گروه افزود: قطعاً این روند که در پیش گرفته شد ادامه خواهد داشت. هم کنسرت و هم آلبوم‌های جدید در راه است. برنامه‌ریزی کارهای بعدی انجام شده و به محض این‌که تور کنسرت گروه تمام شود، کار بعدی را آغاز می‌کنیم.

 خلیلی درباره اعضای گروه نیز گفت:در این 2 سالاعضای گروه ثابت بودند. چون به ثابت بودن فضای گروهاعتقاد دارم. تقریبا همه از یک گرایش هنری هستیم که این به پایداری گروه کمک می‌کند. امیدوارم هم‌استانی‌های گرامی استقبال خوبی از این کنسرت داشته باشند و گروه هم بتواند رضایت مخاطبان را جلب کند.