شنبه 18 ارديبهشت 1395-7:45

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در مراسم نقد یک کتاب بیان کرد:

10درصد مقالات تولیدی دولت قبل قابل استناد است

دکتر رضا ستاری در آیین  نقد کتاب «مازندران در اسطوره های ملی ایران» گفت: هر ملتی اسطوره ندارد و برخی ملت ها نیاز دارند اسطوره بسازند/ در دولت قبل برای بالا بردن رنکینگ هر مطلبی چاپ می شد/ تنها ده درصد مطالب ده سال گذشته قابل استناد است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: غروب جمعه مراسم نقد و بررسی کتاب «مازندران در اسطوره های ملی ایران» به قلم محمود جوادیان کوتنایی، توسط انجمن دوستداران حافظ در سالن همایش های شهرداری قائمشهر برگزار شد.

کیوان ملکی -شاعر- در این مراسم با بیان اینکه کتاب "نوج" محمودجوادیان در حوزه زبان مازندرانی اثر فاخری محسوب می شود، گفت: 29 فرودین ماه مراسم نقد، بررسی و نکوداشت کتاب مازندران در اسطوره های ملی توسط انجمن ادبی تالارپه در مرکز ساری شناسی برگزار می شود.

نویسنده اثر نیز با بیان اینکه به دنبال هم پیوندی مازندران در داستان ها و  اساطیر کشور بودم، گفت: این اثر را برای مهم ترین دغدغه خود یعنی هویت مازندران نوشتم.

شکر خدا گودرزی -استاد دانشگاه و بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما- با بیان اینکه مهم ترین دغدغه نویسنده اثر بحث هویت بوده است، با لحن مطایبه آمیری گفت: آنهایی که دپرسی شان عود کرده و حال شان خراب است، باعث از بین رفتن فرهنگ مازندرانی شدند.

وی با بیان اینکه با اختلاط زبان عربی و نا آگاهی ما چوب بر ریشه هویت ما خورده است، اظهار کرد: باید ببینیم در کجا قرار داریم و به کجا می رویم.

رضا ستاری -دکترای ادبیات فارسی و مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه مازندران- گفت: انتشار اين كتاب رخداد فرخنده اى در فضاى فرهنگى مازندران است و براى اين كار ارزشمند بايد به آقاى جواديان شادباش گفت.

وی با بیان این که زبان درخشان كتاب، همراه با تدوين و فصل بندى بسيارى خوبى كه صورت گرفته، از محسنات اين كتاب است، افزود: هم چنين منابع دست اولى كه نويسنده از آن ها بهره برده، نشان دهنده تسلط اش بر موضوع پژوهش است.

ستارى در نقد اين كتاب گفت: درباره مازندران در اسطوره، به حماسه هاى پس از شاهنامه، مانند جهانگيرنامه، برزونامه و...در اين كتاب پرداخته نشد كه جا داشت به آنها هم توجه شود. هم چنين در منابع جا داشت كه به مقاله هايى كه در اين زمينه چاپ شد هم ارجاع داده شود كه اميدواريم در چاپ هاى بعدى اين كاستى ها هم بر طرف شود.

وی هم چنين با اشاره به كثرت مقاله هاى دانشگاهى گفت: در ده سال گذشته روندى در دولت قبل شروع شد تا براى بالا رفتن در رنكينگ جهانى، چاپ مقالات تشويق شود، براى همين بسيارى از مقالات كه ارزش علمى ندارد براى كسب رتبه دانشگاهى نوشته شد كه شايد ١٠ در صد آن ها علمى و قابل استناد باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسطوره در حقیقت میراث فرهنگی و قومی یک ملت است که سینه به سینه نقل می شود، اظهار کرد: هر ملتی اسطوره ندارد و برخی ملت ها نیاز دارند اسطوره بسازند.

ستاری با  بیان اینکه در فصل بندی های کتاب دوره بعد از شاهنامه دیده نشد، اظهار کرد: بعد از شاهنامه هم مقالات و مقاله های دیگری هم نوشته شد که نویسنده می توانست از آنها بهره ببرد.

 از بخش های دیگر این مراسم اجرای موسیقی محلی، شعر خوانی تعدادی از شاعران و معرفی بنیاد و انجمن دوستداران حافظ بود.