يکشنبه 19 ارديبهشت 1395-8:29

24 اردی بهشت، جشنواره گلابگیران در دودانگه ساری

ساری قطب دوم صنعت گل محمدی کشور می شود؟

فعلا" اوضاع آرام است و مانند جشنواره بهارنارنج در شهرهای بابل و ساری و تنکابن و رامسر و... اختلافی بر سر جشنواره گل محمدی وجود ندارد. لیکن شاید در آینده بر سر گلابگیران هم اختلافات آغاز شود!/ این جشنواره به احترام شهدای مدافع حرم لغو شد.(ویرایش دوم)


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: کافی است واژه "گلابگیری" را در گوگل جست و جو کنید، تمام صفحات و عکس هایی که به شما نشان داده خواهد شد مربوط به کاشان و شهرهای قمصر و نیاسر است. حتی ویکی پدیا نیز  گلابگیری را مراسمی خاص در کاشان معرفی کرده است.

کاشانی ها سالانه بیش از یک میلیون گردشگر را اردی بهشت ماه برای تماشای گلابگیری به قمصر و نیاسر می کشانند و تجارت گل محمدی و گلاب و محصولات فرعی آن، سود اقتصادی ویژه ای را نصیب مردم منطقه کرده است.

سال ها پس از استقبال مردم ایران و خارجی ها از گلابگیران کاشان، در مازندران نیز به این فکر افتاده اند جشنواره گلابگیری برگزار کنند؛ ابتدا در دودانگه ساری و سپس در کجور نوشهر.

فعلا" اوضاع آرام است و مانند جشنواره بهارنارنج در شهرهای بابل و ساری و تنکابن و رامسر و... اختلافی وجود ندارد. لیکن شاید در آینده بر سر گلابگیران هم اختلافات آغاز شود!

*24 اردی بهشت گلابگیران در دودانگه

نخستین جشنواره گل محمدی همراه با آیین سنتی گلاب گیری شمال کشور 24 اردیبهشت ماه در روستای کلیج کلای دودانگه ساری برگزار می شود.

به گفته فرماندار ساری، گل محمدی در هزار هکتار زمین شیبدار منطقه دودانگه کشت می شود و این جشنواره آغازگر تحول اقتصادی چند منظوره است.

احمد حسین زادگان این راهم گفت که باید با پتانسیل های موجود مرکز استان مازندران همچون جشنواره سیب چهاردانگه، جشنواره ساحل بارانی در فرح آباد و جشنواره خرمن در رودپی در کنار دیگر جشنواره همچون گل محمدی و بهار نارنج، ساری را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی گل محمدی بیان کرد: فرصت جشنواره شناخت لازم را به گردشگران داخلی و خارجی خواهد داد تا بتوانند در انتخاب مقصد به استان مازندران توجه خاص داشته باشند.

* صادرات گل محمدی و گلاب

گل محمدی یا گل گلاب نام نوعی گل رز است که از آن گلاب می‌گیرند. گل محمدی از دیرباز در ایران کشت می‌شده‌است.

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آنها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

مصارف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.

 دم کرده گلبرگ‌های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان است.

سالانه گلاب و اسانس ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان صادر می‌شود.

با برنامه ریزی و تبلیغات مناسب می توان مازندران را هم قطب دیگر گلابگیری کشور کرد تا مردم روستاهای ما نیز از صنعت گردشگری و صادرات محصولات گل محمدی سهمی ببرند.

*لغو جشنواره

 برگزار کنندگان این جشنواره به احترام شهدای مازندرانی مدافع حرم، صبح دوشنبه برنامه را لغو کردند.