سه شنبه 19 دی 1385-0:0

از گنجي که مي بريم!

مدير پايگاه غارهاي باستاني مازندران گفت: آمار دقيقي از ميزان حفاري‌هاي غيرمجاز نمي‌توان ارايه كرد.


حفاري غيرمجاز يكي از معضلاتي است كه در بسياري از نقاط كشور ديده مي‌شود. استان مازندران نيز با توجه به شرايط خاص اقليمي‌اش از اين مشكل در امان نمانده است.

سرپرست هيات كاوش گوهرتپه مازندران در اين‌باره گفت: در تلاش هستيم، با شناسايي مكان‌هاي تاريخي و مشخص كردن آن‌ها روي نقشه و با گذاشتن نيروهاي مسلح و همكار با نيروي انتظامي و يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي اين پديده‌ي شوم را از استان دور كنيم.

علي ماهفروزي بيان كرد: تا پيش از تشكيل يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و استان، مشكلات زيادي در بخش حفاري غيرمجاز در همه‌ي نقاط كشور، بويژه در بخش شمالي وجود داشت.

وي توضيح داد: بخش شمالي كشور به‌دليل سكونت داشتن برخي اقوام، به ويژه از هزاره‌هاي اول و دوم پيش از ميلاد و برخورداري آنها از هنر‌ها و صنايع و آثار برجا مانده از آنها، از نظر پژوهشي قابل توجه بوده است.

او به اقليم موجود در شمال ايران، بويژه مازندران اشاره و اظهار كرد: بيشتر آثار هزاره‌ي اول پيش از ميلاد و بخشي از آثار مربوط به هزاره‌ي دوم در بخش كوهستاني متمركزند. با توجه به مشكلات زيادي كه قبل و بعد از انقلاب وجود داشتند، مانند كمبود نيرو، اعتبارات و جنگ تحميلي، سودجويان اشياي عتيقه از اين فرصت استفاده و بخشي از آثار را از جاي اصلي خود خارج كردند.

وي با بيان اين‌كه برخي قسمت‌هاي استان مورد سودجويي سارقان اشياي عتيقه قرار مي‌گيرند، اضافه كرد: شايد اين اشيا از نظر قيمت خيلي با ارازش نباشند، ولي از نظر فرهنگي بسيار نفيس‌اند. گرچه شرايط اين‌گونه نيست كه هر منطقه‌اي كه حفاري غيرمجاز مي‌شود، حتما يك منطقه تاريخي باشد، بلكه ممكن است، محوطه‌ي بكر زمين‌شناسي باشد و حتا امكان دارد، گمانه‌هاي بسياري زده شده باشند، اما دليل بر اين نيستند كه اشياي تاريخي از آن خارج شده باشند.

مدير پايگاه غارهاي باستاني استان مازندران با اشاره به اين‌كه مناطق جنگلي غرب استان مازندران هنوز به‌طور كامل شناسايي نشده‌اند، گفت: آمار دقيقي از ميزان حفاري‌هاي غيرمجاز نمي‌توان ارايه كرد؛ ولي وجود چنين مشكلي را كتمان نمي‌كنم، بلكه آن‌را بايد مطرح كرد، تا چاره‌انديشي شود و از همه‌ي كساني كه در اين زمينه مي‌توانند كمك كنند، استفاده كرد.(isna)