جمعه 25 تير 1395-9:49

مدیرکل بهزیستی مازندران عنوان کرد:

رویکرد قابل توجه دولت تدبیر به بهزیستی/ 30 بازدید رییس جمهوری از مراکز بهزیستی

سید سعید آرام: رویکرد دولت تدبیر و امید به مقوله بهزیستی بسیار قابل توجه است و رئیس جمهوری بیش از 30 بار از مراکز زیرپوشش بهزیستی بازدید داشت/ خانه دار شدن خانواده هایی که دو معلول و یا بیشتر دارند، در دولت تدبیر و امید کلید خورد/ 240 هزار نفر در استان به نوعی از خدمات بهزیستی برخوردار هستند/ بهزیستی متولی متکدیان نیست.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: دکتر سید سعید آرام -مدیرکل بهزیستی مازندران- در نشست خبری اظهار کرد: بیش از 150 فعالیت از سوی سازمان بهزیستی برای جامعه هدف ارائه می شود که در راستای توانمندسازی این افراد و بهتر زیستن است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید به مقوله بهزیستی بسیار قابل توجه است، افزود: رئیس جمهوری بیش از 30 بار از مراکز زیرپوشش بهزیستی بازدید داشت.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه خانه دار شدن خانواده هایی که دو معلول و یا بیشتر دارند، در دولت تدبیر و امید کلید خورد، گفت: 138 خانوار شهری و 127 خانوار روستایی واجد شرایط را شناسایی کردیم و از سال 93 تاکنون توانستیم در مناطق روستایی 76 مسکن و در مناطق شهری 36 واحد معلولان را احداث کرده و تحویل دهیم.

این مسئول با اشاره به این که امیدواریم تا پایان امسال خانواده های واجد شرایط، خانه دار شوند، تصریح کرد: تامین لوازم کمک توانبخشی معلولان از مواردی است که دولت توجه خاص به این حوزه دارد. سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان لوازم کمک توانبخشی خریداری کرده و در اختیار افراد قرار دادیم.

آرام با بیان اینکه 370 معلول و سالمند از خدمات مراقبت در منزل بهره می برند، ادامه داد: بیش از 80 مراقب در حال خدمات دهی هستند و زمینه اشتغال برای این افراد فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه 240 هزار نفر در استان به نوعی از خدمات بهزیستی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: 50 هزار معلول در استان داریم.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در مقوله کاهش اعتیاد و طلاق از استان هایی بودیم که برنامه های پیشگیری را به صورت پایلوت اجرا کردیم، اظهار کرد: اثرات اجرای این برنامه ها قابل لمس است و در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش هشت درصدی را شاهد هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه باید آموزش و تغییر نگرش را در جامعه ایجاد کنیم، افزود: جامعه باید مهارت های زندگی و فرزند پروری را آموزش ببیند که برنامه ای زمان‌بر است.

آرام با بیان اینکه خدمات اورژانس اجتماعی را در سراسر استان گسترش دادیم، گفت: در هر ساعت از شبانه روز خط 123 اورژانس اجتماعی آماده پاسخگویی است.

این مسئول با اشاره به این که در سال 92 تعداد 1400 تماس با خط 123 داشتیم و این آمار در سال گذشته به بیش از 14 هزار تماس افزایش یافته است، ادامه داد: در حوزه مسائل اجتماعی ماشین های سیار در سال گذشته 16 هزار خدمت ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار چهار تفاهمنامه را به شکل خاص در مازندران منعقد کردیم، ادامه داد: تفاهمنامه ای درباره مشاره ژنتیک داشتیم تا از تولد نوزادان با مشکل بیماری های ژنتیکی پیشگیری شود. در برنامه ششم توسعه هم این مسئله مورد توجه است و مشاوره ژنتیک به شکل اجباری در سطح کشور انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در غربالگری اختلالات شنوایی نوزادان هم با تفاهمنامه ای که با ثبت احوال داشتیم صدور شناسنامه منوط به انجام غربالگری اختلالات شنوایی است، تصریح کرد: در سه سال اخیر 815 اختلال شنوایی و 8500 اختلال بینایی در کودکان شناسایی شده که با ورود به موقع از بروی ناشنوایی و نابینایی در ای کودکان پیشگیری کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه شهرداری ساری سرآمد شهرداری هایی است که در استان درباره مناسب سازی برای رفت و آمد معلولان اقدامات موثری انجام داده است، خاطرنشان کرد: شاید اقدامات کوچکی انجام شده باشد اما تغییرات اساسی در زندگی معلولان به وجود می آید، چون فرد معلول به راحتی می تواند از خانه خارج شده و به جامعه بیاید.

وی با یادآوری این که شهرداری آمل و نوشهر هم اقدامات خوبی در این حوزه انجام دادند، ادامه داد: به دنبال مناسب سازی حمل و نقل شهری برای معلولان هستیم چون در حال حاضر معلولان از این خدمت محروم هستند.

آرام با بیان اینکه بهزیستی متولی متکدیان نیست، اظهار کرد: در سطح کشور ساماندهی و جمع آوری متکدیان بر عهده مدیریت شهری است اما بهزیستی در این زمینه ورود کرده و اقدامات خوبی داشته است.