چهارشنبه 27 مرداد 1395-18:11

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر:

سال گذشته 300 برنامه اجرا کردیم/ رسانه ها سلیقه ای نقد نکنند

سید علی علوی: از تمام خبرنگاران تقاضای نقد منصفانه داریم و بدانیم، هر فعالیت فرهنگی و هنری نیازمند ادبیات ویژه خود برای بیان مشکلات و یافتن راه‌حل مناسب است/ تعامل و همکاری خوبی با فرماندار، امام جمعه و سایر نهادها و دستگاه های شهرستان داریم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، آتنا فلاحتی: سید علی علوی -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر- از جمله مدیران موفق و کاربلدی است که توانسته با کم ترین اعتبار، بیشترین برنامه ها را در شهرستان اجرا و به طور نسبی رضایت اهالی فرهنگ  وهنر را جلب کند.

*کانون ها و انجمن ها

علوی در گفتگو با مازندنومه راه‎اندازی کانون‌های فرهنگی و هنری را مهمترین فعالیت‌های سال گذشته این سازمان در قائمشهر خواند و گفت: سال گذشته با بودجه اندکی که در اختیار داشتیم توانستیم فعالیت‌های فرهنگی مهم و تاثیرگذاری برای خدمت‌رسانی به خانواده‌ها ارائه دهیم. از مهمترین فعالیت‌های این سازمان می‌توان به راه‌اندازی سازماندهی شده کانون‌های تجسمی، موسیقی، تئاتر و مانند این ها اشاره کرد.

وی افزود: افزون بر اختصاص دادن اتاق‌هایی به هریک از انجمن‌ها در مجتمع حر، به عنوان مکان رسمی فعالیت فرهنگی و هنری، امکاناتی مانند میز، صندلی و ... نیز داده شد تا در کنار یکدیگر فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

علوی از آغاز به کار انجمن‌های فعالیت‌های قرآنی، سازمان بسیج رسانه و بسیج هنرمندان خبر داد و گفت: برپایی این سه انجمن در راستای گسترش فرهنگ قرآن و حمایت از فعالان هنر و رسانه انجام شد. همچنین جداسازی انجمن‌های شعر و داستان و استقلال هریک به کمک انتصاب دبیر و هیات‌مدیره از دیگر فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سال گذشته بود.

*سینما

این مسئول پیرامون راه‌اندازی نخستین سینمای قائمشهر اعلام کرد: تبدیل سالن نمایش مجتمع فرهنگی هنری حربه نخستین سینمای دیجیتال قائمشهر، از مهمترین کارهای اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر بود که با استقبال عمومی قابل توجهی روبه رو شد. فیلم‌های روز ایران پس از یک هفته در این سینما اکران می‌شود و با ارسال پیامک، بروشور و کانال تلگرام فیلم های سینمایی به علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌شود.

علوی با اشاره به این که بهای بلیت بر اساس فیلم‌ها و قراداد با شرکت پخش فیلم متغیر است و روزهای سه‌شنبه نیز بلیت نیم‌بها ارائه می‌شود، ادامه داد: در مواردی نیز بلیت رایگان و نیم‌بها برای اداره‌ها، صنف‌ها، بسیج، سپاه و مانند این ها در نظر گرفته شد که با استقبال درخور توجهی به ویژه از سوی اداره آموزش و پرورش همراه بود.

این مسئول پیرامون سودآوری گشایش سینما گفت: هدف ما انجام فعالیت فرهنگی و گسترش آن بود و به سودآوری آن نمی‌اندیشیم. 50 درصد از درآمد فروش گیشه به شرکت پخش فیلم و 50 درصد باقی به خزانه فرهنگی دولت برای درآمدزایی در زمینه فرهنگ و هنر واریز می‌شود.

*کتاب و موسیقی

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر درباره فعالیت‌های اجرا شده در زمینه کتاب و موسیقی اعلام کرد: برگزاری بزرگداشت نیما، جشن روز مازندران و جشن یلدا، تجلیل از داستان‌نویسان و شاعران و مانند این ها از برنامه‌های شاخص‌ حوزه کتاب و موسیقی بود.

وی خاطرنشان کرد: رونمایی و خرید سه عنوان کتاب در زمینه‌های شعر شاعران قائمشهر، هنر و مانند این ها از برنامه‌هایی بود که برای حمایت و قدردانی از نویسندگان استان انجام شد.

علوی با معرفی کتاب «قائمشهر قطب صنعت مازندران» گفت: با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران، شهردار قائمشهر، رییس شورای شهر و ... از این کتاب ارزشمند که اطلاعات کاملی در تمامی زمینه‌های اقتصادی، علمی، صنعتی و مانند این ها در آن جمع‌آوری شده است رونمایی شد و تلاش کردیم تا با خرید این اثر افزون بر حمایت مادی و معنوی از نویسنده و ناشر، در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی تاثیرگذار باشیم.

وی با تاکید بر حمایت از هنرمندان پیشکسوت و بیمار بیان کرد: در همین راستا به دیدار هنرمندان و خبرنگاران پیشکسوت و بیمار رفتیم و با اهدای هدایایی سال‌‎ها فعالیت آنها قدردانی کردیم.

این مسئول از برگزاری بیش از 20 کنسرت پاپ و سنتی در سال گذشته خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا با اجرای برخی از برنامه‌های بومی فضای هنر را به سوی روستاها هدایت و از آن حمایت کنیم. از جمله برنامه‌های اجرایی در روستاها می‌توان به جشنواره تمشک و نی‌شکر و کمک به جشنواره گردشگری روستایی ریکنده اشاره کرد.

علوی درباره وضعیت رسیدگی به کتابخانه‌های شهرستان قائمشهر خبر داد: در سال گذشته به حوزه کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشتیم، در همین راستا به کتابخانه‌های قراخیل، قادیکلا و کتابخانه خصوصی کلاگر محله کتاب اهدا شد و این گونه فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

*گالری

رییس اداره فرهنگ و ارشاد قائمشهر با اشاره به اجرای بیش از 300 برنامه فرهنگی و هنری در سال 1394 بیان داشت: از این تعداد 131 برنامه اجرایی شاخص بود و با وجود نازل بودن بودجه سال گذشته، با مشارکت فرهنگ‌دوستان برنامه‌های مورد نظر را اجرا کردیم.

این مسئول ادامه داد: 4 گالری هنری فعال در سطح قائمشهر داریم و تاکنون چندین نمایشگاه از آثار هنرمندان شاخص ایرانی در گالری‌های قائمشهر برگزار شد.

علوی تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری قائمشهر در وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گرفت و بارها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از آن قدردانی شد.

*تجهیز مجتمع حر

وی درباره تجهیز مجتمع فرهنگی هنری حرّ اعلام کرد: با امکاناتی مانند میز، صندلی، رنگ‌آمیزی نما، نورپردازی، پرده سینما و مانند این ها، مجتمع تجهیز شد و در حدود 80 میلیون تومان نیز برای سینما هزینه کردیم.

علوی ادامه داد: 3 هفته متوالی با همکاری فرمانداری شهرستان، دهیاران توانستند در این مجتمع با شرکت در کلاس‌های رایگان، با امور مالی و اداری مورد نیاز در کار خود آشنا شوند. در حال حاضر فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌نویسی و مانند این ها در مجتمع حر در حال اجرا است و با تجهیز اتاق‌ها به امکانات مورد نیاز، فضای آموزش تئوری رایگان در اختیار شهروندان قائمشهر قرار داده می‌شود.

*رسانه

رییس اداره فرهنگ و ارشاد قائمشهر در باره برپایی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در این شهرستان گفت: امسال در مراسم روز خبرنگار با دستور فرماندار و تشکیل ستاد بزرگداشت، با اهدای هدایایی از خبرنگاران و سردبیران این عرصه تجلیل کردیم. این مراسم با همکاری سازمان‌هایی مانند شهرداری و همین طور بخش خصوصی انجام شد و تلاش کردیم با توجه به کمبود امکانات و بودجه، به بهترین شکل پذیرای این افراد باشیم.

وی با بیان این که تعامل و همکاری خوبی با فرماندار، امام جمعه و سایر نهادها و دستگاه های شهرستان داریم، افزود: در سال جاری شهید زمان روشن‌بخش به عنوان شهید شاخص رسانه انتخاب شد و به همراه خبرنگاران پس از غبارروبی مزار شهید، با حضور در منزل او از این شهید بزرگوار و خانواده او قدردانی کردیم.

این مسئول با اشاره به رفتارها و نقدهای سلیقه‌ای صنفی گفت: هدف اصلی نقد، برطرف کردن ضعف‌ها و کاستی‌ها با تکیه بر آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای اثرگذار است، اگر چنین نباشد زخم‌های فرهنگی هنری برای سال‌های بعد نیز ماندگار خواهد بود.

علوی در پایان با تاکید بر لزوم همکاری فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه با یکدیگر اظهار داشت: از تمام خبرنگاران تقاضای نقد منصفانه داریم و بدانیم، هر فعالیت فرهنگی و هنری نیازمند ادبیات ویژه خود برای بیان مشکلات و یافتن راه‌حل مناسب است.