يکشنبه 31 مرداد 1395-3:39

«جویبار پایتخت کشتی» کتاب شد

به زودی کتاب «جویبار پایتخت کشتی» گردآوری دکتر علی رمضانی پاچی و صمد منتظری چاپ، منتشر و رونمایی می شود.


  مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: این روزها قلب ایرانیان برای کشتی گیران جویباری می تپد؛ به قول رضا کیانیان -بازیگر سینما-که در صفحه شخصی خود نوشت: «یه ایران و یه جویبار، زنده باد جویبار.»

با خبر شدیم به زودی کتاب «جویبار پایتخت کشتی» منتشر و به بازار نشر عرضه می شود.

گردآورندگان این کتاب دکتر علی رمضانی پاچی و صمد منتظری هستند که زندگی نامه و سرگذشت کشتی گیران جویبار را از لوچو تا جام های جهانی و المپیک، در یک پژوهش میدانی سه ساله  تنظیم کرده اند.

کتاب حاضر که به صورت رنگی چاپ شده و حاوی ده ها عکس است، سه فصل و عنوان هایی چون: تاریخچه کشتی، کشتی در ایران، لوچو، کشتی در جویبار، کشتی گیران شهید، لوچوکاران و کشتی گیران باشگاهی دارد.

شهید ذبیح الله عالی، علی گدا مهدیان، عزیز واگذاری، سبحان روحی، سلمان قادری، مهدی حاجی زاده و...برخی کشتی گیرانی هستند که در فصل های سه گانه کتاب «جویبار پایتخت کشتی» معرفی شده اند.

رمضانی و منتظری در بخشی از پیش گفتار این کتاب آورده اند: «شهرستان جویبارمازندران از نقاط کشتی‌خیز این دیاراست که قهرمانان و پهلوانان زیادی را پرورش داده است. ازآنجایی که پژوهش‌جامعی درزمینۀکشتی جویبار و مازندران انجام نشده است، ضرورت دارد به شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی جهان پرداخته شود. این پژوهش نوعی تاریخ شفاهی است که داده‌های آن را به روش میدانی و مصاحبه ازکشتی‌گیران جویبار (لوچو، فرنگی وآزاد) درسطح ملی و بین‌المللی گردآوری کرده‌ایم.»

« جویبار پایتخت کشتی» که بیش از 220 صفحه دارد، به قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر روجین مهر و هاوژین به زودی به بازار عرضه می شود.