دوشنبه 1 شهريور 1395-2:33

برندی به نام «تابستان شاد ساری»

با وجود کمترین امکانات و تزریق بودجه، سری برنامه های تابستان شاد ساری برای ایجاد فرح و شادی و لبخند و سرخوشی ساروی ها و مسافران تابستانی در حال اجراست. حالا برند «تابستان شاد» فراگیر شده و با وجود برخی سنگ اندازی ها و مانع تراشی های آشکار و پنهان جماعتی متوهم، این قطار در مسیر تعیین شده مشغول حرکت است.


مازندنومه، سرویس اجتماعی، علی صادقی، دبیر کمیته رسانه ستاد هماهنگی اوقات فراغت ساری: دوماه از اجرای طرح به نسبت موفق تابستان شاد ساری می گذرد. برای نخستین بار در کشور است که فرمانداری یک شهرستان با تشکیل ستاد، به اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی، ورزشی، هنری و مانند این ها می پردازد.

اقدام احمد حسین زادگان -فرماندار ساری- در راه اندازی ستاد هماهنگی اوقات فراغت، در قالب حدود 70 برنامه تابستان شاد ساری، از چند منظر قابل اعتناست:

 

 

1- توجه به شادی و فرح مردم: در حالی که برخی بزرگان مملکت هر روز از تریبون های مختلف با شادی و نشاط حداقلی مردم مخالفت می کنند و حتی کنسرت دونوازی کمانچه  وضرب را هم تاب تحمل ندارند، اجرای برنامه های شادی مانند کنسرت پاپ ساحلی، اسکیت، مجسمه های شنی، دوچرخه سواری، بادبادک ها، ماهیگیری، جشن گریم کودکان، رالی، شعر تجن، پاکسازی تجن، صعود به شاهدژ، ژیمناستیک، جنگل نوردی، تیراندازی و مانند این ها در افزایش سرانه شادی مردم ساری قابل توجه است.

2-غبار روبی دستگاه های دولتی: ستاد هماهنگی اوقات فراغت ساری از بدو راه اندازی در ماه رمضان امسال، دست همکاری به سوی سازمان های دولتی و حتی غیر دولتی دراز کرد. شیوه کار این گونه است که ایده و طرح در ستاد بررسی شده، اجرا بر عهده اداره های دولتی قرار می گیرد. این گونه بود که برخی ارگان های دولتی از سستی به درآمدند و گرد و غبار مدت ها کرختی و خاموشی را از خود زدودند.

3- کار تیمی منسجم: راه اندازی کمیته ها و دوایر مختلف در ستاد هماهنگی اوقات فراغت ساری، تمرینی برای یک کار گروهی منسجم بوده است. در حالی که  حتی دو نفر همفکر و هم رای به سختی می توانند کنار هم کار مشترک انجام دهند، در این ستاد افراد از سن دانش آموزی تا میان سالی، با هدفی مشترک (اجرای آبرومند برنامه های تابستان شاد ساری و نشاندن لبخند رضایت بر لب های مردم) مشغول اجرای وظایف محوله هستند.

4- کم ترین اعتبار، بیشترین برنامه: برنامه های تابستان شاد ساری با صرف حداقلی هزینه ها و بیشتر بر اساس توانمندی افراد پیش می رود. با این که فرمانداری ساری متولی برنامه هاست، حتی یک ریال از اعتبارات دولتی هزینه این سلسله برنامه ها نشده و نخواهد شد. تا کنون که دو سوم برنامه های پیش بینی شده اجرایی شده، کارها بیشتر با ایجاد تعهدات مالی، جذب اسپانسر و مشارکت برخی دستگاه ها سامان یافته است.

5-  پرتیراژترین برنامه های شاد: از کیفیت و محتوای به نسبت غنی برنامه ها که بگذریم، از نظر کمی و شمارگان، مجموعه برنامه های تابستان شاد، در نوع خود کم نظیر و پرتنوع است. اجرای حدود 70 برنامه برای سنین و موقعیت های تحصیلی و فکری مختلف از جمله: دانش آموزان، ورزشکاران و ورزش دوستان، بانوان، هنرمندان،علاقه مندان طبیعت و محیط زیست، دوستداران موسیقی، روستاییان و مانند این ها از هدف گذاری و ایده پردازی دقیق اتاق فکر تابستان شاد حکایت می کند.

6- ارزش گذاری مناسبت ها: مجموعه برنامه های تابستان شاد ساری محدود به برنامه های آزاد نیست و برنامه های مناسبتی نیز مدنظر است. برای مثال به تازگی دو برنامه مناسبتی برگزار شده؛ یکی مراسم آیینی به یاد غواص های شهید با حضور مادر یکی از غواص های شهید و نیز مادر یکی از شهیدان مدافع حرم و هم چنین ویژه برنامه عصری با آزادگان که هر دو برنامه مناسبتی مورد توجه و اقبال مردم قرار گرفت.

7- چاپ ویژه نامه: پازل های مختلفی طرح 90 روزه تابستان شاد ساری را تکمیل می کند که یکی از آن پازل ها، چاپ و انتشار ویژه نامه است. به طور متوسط هر ده روز یک شماره ویژه نامه تابستان شاد ساری که 4 صفحه رنگی دارد، در شمارگان 10 هزارتایی چاپ و به دست مردم و مخاطبان این مجموعه برنامه ها می رسد. حدود 10 خبرنگار، عکاس و صفحه آرا با این ویژه نامه که شکل و شمایلی شاد و مخاطب پسند دارد، همکاری می کنند. امروز هم شماره ششم این ویژه نامه که علاوه بر پوشش خبرهای ستاد، حاوی مقاله، یادداشت، گزارش و گفتگوهایی با مسئولان و فعالان فرهنگی، هنری، علمی و ... ساروی است، منتشر شد.

با وجود کمترین امکانات و تزریق بودجه، سری برنامه های تابستان شاد ساری برای ایجاد فرح و شادی و لبخند و سرخوشی ساروی ها و مسافران تابستانی در حال اجراست.  حالا برند «تابستان شاد» فراگیر شده و با وجود برخی سنگ اندازی ها و مانع تراشی های آشکار و پنهان جماعتی متوهم، این قطار در مسیر تعیین شده مشغول حرکت است.

می گویند ناصرالدین شاه قاجارهر وقت نام میرزا آقاخان بردسیری را که نویسنده و روشنفکر بود، می شنید، از خشم به زمین پای می کوبید و لب های خود را می گزید. او توهم زده تصور می کرد میرزا و اصلا" همه مردم دنیا برای این جمع شده اند که بساط سلطنت او را در هم بریزند:

تابستان شاد قصد ندارد بساط کسی را برهم بزند. هرکس می تواند برای شادکردن دل مردم میهنش پا پیش بگذارد.

دریا به هوای خویش موجی دارد / خس پندارد که این کشاکش با اوست.

*مطالب مرتبط:

«تابستان شاد» مرکز مازندران از فردا آغاز می‌شود

سه ماه تعطیلی شاد شاد شاد ساروی ها

تابستان شاد ساری/ ایده ای که اجرا شد

جشنواره مجسمه های شنی در تابستان شاد ساری