چهارشنبه 3 شهريور 1395-8:56

بهشت چیتا؛

اینجا با سگ‌ها مهربان هستند

بهشت چیتا، نقاهتگاهی است که با سگ‌ها به مهربانی رفتار می‌شود. مسئول این مرکز می گوید: سگ‌های بیمار و بی‌سرپرست را که در سطح کوچه و خیابان دیده می‌شوند، به این نقاهتگاه می‌آوریم و درمان می‌کنیم. بعد از درمان هم روند تعلیم و تربیت سگ‌ها را در پیش می‌گیریم.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: در فاصله 10 کیلومتری شهرستان ساری، واقع در محور ساری به قائم شهر، در آهنی بزرگی وجود دارد که شاید در نگاه نخست، یادآور فضای زندان مانندی باشد، اما در پشت این در آهنی، "بهشت چیتا" قرار داد. نقاهتگاهی برای سگ‌های ولگرد و سگ‌های رها شده و بیمار.

انسان‌هایی با طینت پاک، اینجا از سگ ها نگهداری می‌کنند. سگ‌هایی که گاهی با آزار مواجه بوده‌اند و آسیب‌هایی بر بدن آنها وارد شده و اکنون در بهشت چیتا، مراقبت می‌شوند.

حسین شادمند مسئول این نقاهتگاه است که با همراهی تعدادی از افراد حامی حیوانات، بهشت چیتا را مدیریت می‌کند. شادمند شغل آزاد دارد و از سر علاقه، بهشت چیتا را راه‌اندازی کرده تا بتواند از سگ‌های بیمار در این مرکز نگهداری کند. گفت‎ ‌وگوی ما با مسئول بهشت چیتا را بخوانید:

بهشت چیتا از چه زمانی آغاز به کار کرده است؟

شادمند: حدود 10 ماه از راه‌اندازی مرکز بهشت چیتا در زمینی به مساحت 2500 متر می‌گذرد و در این مدت 370 سگ را از سطح استان جمع‌آوری کرده‌ایم و 232 سگ واگذار شده است. بر اساس علاقه‌ای که از کودکی در من بود، وارد این عرصه شدم.

چه سگ‌هایی را در این مرکز نگهدای می‌کنید؟

شادمند: سگ‌های بیمار و بی‌سرپرست که در سطح کوچه و خیابان دیده می‌شوند را به این نقاهتگاه می‌آوریم و درمان می‌کنیم. بعد از درمان، روند تعلیم و تربیت سگ‌ها را در پیش می‌گیریم و بسته به نوع این تعلیم، سگ نگهبان و یا سگ خانگی تربیت کرده و به افراد واجد شرایط واگذار می‌کنیم. عنوان "واجد شرایط" را از این منظر به کار بردم چون بعضی از سگ‌ها را با وضعیت بسیار نامناسبی پیدا می‌کنیم و بعد از نگهداری در نقاهتگاه، به وضعیت مناسبی می‌رسند، سگ‌ها را به کسانی واگذار می‌کنیم که بتوانند به خوبی از این حیوانات نگهداری کنند نه اینکه چند ماه بعد از واگذاری، دوباره این حیوانات را رها شده در خیابان ببینیم.



هزینه‌های مرکز بهشت چیتا از چه طریق تامین می‌شود؟

شادمند: هزینه‌های این مرکز با کمک‌های مردمی تامین می‌شود. افرادی به صورت ماهانه به ما کمک می‌کنند و یا اینکه هزینه درمان یک سگ را بر عهده می‌گیرند. اکنون در این مرکز 138 سگ نگهداری می‌کنیم و ماهانه حدود 4 میلیون تومان هزینه دربر دارد. روزانه 60 هزار تومان پول غذای این حیوانات است. هر وسیله‌ای که در این مرکز داریم، اهدایی از سوی مردم است. سگ‌هایی که در این نقاهتگاه نگهداری می‌کنیم مراحل درمان را طی می‌کنند و واکسن‌های مورد نیاز به این سگ‌ها تزریق می‌شود. 169 سگ را هم عقیم کردیم.



از سوی سازمان و یا دستگاهی حمایت می‌شوید؟

شادمند: تاکنون هیچ دستگاهی یک ریال هم به ما کمک نکرده است در حالی که برخی دستگاه‌ها درباره جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپرست وظیفه دارند و ما در حال انجام وظیفه این دستگاه‌ها هستیم.

هدف شما از راه‌اندازی این مرکز چیست؟

شادمند: هدف ما در نگاه نخست، تغییر نگرش مردم نسبت به این حیوانات است، حیواناتی که آزاری برای کسی ندارند اما گاهی مورد آزار قرار می‌گیرند. آرزو داریم روزی بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم که حیوانات هم به احترام و نگهداری نیاز دارند. با راه‌اندازی این مرکز، هدف درآمدزایی نداریم چون در قبال واگذاری سگ‌های بهبودیافته هیچ وجهی دریافت نمی‌کنیم.

بزرگ‌ترین مشکلی که در مسیر کاری خود دارید چیست؟

شادمند: همواره از ما انتقال می‌شود با وجود اینکه انسان‌های گرسنه وجود دارند چرا به سگ‌ها کمک می‌کنید. ما این پاسخ را می‌دهیم که افرادی به سمت حمایت از حیوانات، هدایت می‌شوند که به کمال انسانی رسیده و کمک‌های بشردوستانه را به هم‌نوعان خود ارائه کرده‌اند و سپس به سمت حمایت از حیوانات روی آورده‌اند. نوع نگرشی که اکنون در جامعه نسبت به حمایت از حیوانات وجود دارد، کمی ما را آزار می‌دهد. عده‌ای تصور می‌کنند چون انسان‌های نیازمند وجود دارند پس نباید به فکر حیوانات باشیم.



چه انتظاری از رسانه‌ها دارید؟

شادمند: به ویژه از صداوسیما انتظار داریم در کنار برنامه‌های خود، تبلیغات مهربان بودن با حیوانات را هم در دستور کار قرار دهند. اغلب حیوان‌آزاری که اتفاق می‌افتد در مناطق محروم، فقیرنشین و روستاها است. یک بنر اطلاع‌رسانی درباره مهربان بودن با حیوانات، می‌تواند جلوی بسیاری از این آسیب‌ها را بگیرد. امیدوارم روزی فرا رسد که نگرش جامعه درباره حیوانات تغییر کند.

بهشت چیتا پذیرای علاقه‌مندان است و افراد می‌توانند روزهای عادی از ساعت 13 و سی دقیقه تا ساعت 15 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 18 از این مرکز بازدید کنند.