چهارشنبه 10 شهريور 1395-13:1

خیز زنان مازندرانی برای فتح قله های کارآفرینی

 همایش «فرصت های اقتصادی، بازرگانی و مدیریت بازارها» با حضور کانون های زنان بازرگان کل کشور امروز در آلاشت برگزار می شود+ گفتگو با مریم نصیری، عضو هیئت مدیره کانون زنان بازرگان ایران، کارآفرین برتر ملی و کارآفرین برتر آسیا و اقیانوسیه.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، احسان شریعت: مفهوم کارآفرینی در سال های اخیر به عنوان یک واژه با بار مثبت همواره نقل محافل عمومی بوده و برآن تأکید می شود. مفهومی که به همراه خود واژه هایی همچون جرأت، شجاعت، جسارت، ریسک پذیری، محاسبه، توانایی پیش بینی و مدیریت را یدک می کشد. در سال های اخیر نیز کارآفرینان بزرگی در کشور معرفی شده و توانستند تحولات بزرگی در عرصه اشتغال و تولید ایجاد کنند. اما اینکه فردی از قشر زنان بتواند خود را به عنوان یک کارآفرین بزرگ به جامعه شناسانده و مسبب تولید و اشتغال شود، کمتر مشاهده شد.

اما در این میان زنانی وجود دارند که می خواهند کلیشه های تاریخی را شکسته و در عرصه های اقتصادی و کارآفرینی پیشرو باشند. مریم نصیری خلیلی که اصالتاً اهل شرق مازندران است یکی از این زنان محسوب می شود که با تلاش خود اکنون توانسته به عنوان رییس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان مازندران نخستین تشکل اقتصادی زنان مازندران را راه اندازی و مدیریت کند.

وی همچنین عضو هیئت مدیره کانون زنان بازرگان ایران است و با فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی همچون صنعت مس، کشاورزی و بازرگانی توانست در سال 90 به عنوان کارآفرین برتر ملی و در سال 2012 به عنوان کارآفرین برتر آسیا و اقیانوسیه در حوزه جوانان معرفی شود. نصیری دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت NBA از دانشگاه شریف است و در سال 88 نخستین شرکت بازرگانی خود را تأسیس کرد.

کانون زنان بازرگان مازندران تأسیس شد

این کارآفرین مازندرانی با بیان اینکه اتاق های بازرگانی نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت و فعالیت های بازرگانی دارند، می گوید: "کانون زنان بازرگان" نیز با هدف ساماندهی و توانمندسازی بانوان برای ورود به فعالیت های تجاری، تولیدی و خدماتی و بهبود فضای کسب و کار بانوان، توسعه و ارتقای کارآفرینی زنان، پیگیری رفع موانع موجود، تشویق بانوان تازه وارد در عرصه های اقتصادی، حمایت های علمی، تخصصی و مشاوره ای زنان بازرگان و پشتیبانی از تجاری سازی و فعالیت های نوآورانه زنان تشکیل شد.  

وی با اشاره به راه اندازی "کانون زنان بازرگان مازندران" در خردادماه سال جاری، می افزاید: آخرین کانون شکل گرفته از 17 کانون کشور کانون زنان بازرگان مازندران است که هم اکنون 40 عضو دارد. در مدت زمان کوتاه تشکیل شده، این نخستین تشکل رسمی اقتصادی شکل گرفته در مازندران در حوزه بانوان است. کانون تا کنون دوره های آموزشی همچون دوره آموزشی مقدماتی بورس در آمل را برگزار کرده و در ادامه از گلوگاه تا رامسر بسته به نوع نیاز بانوان هر منطقه دوره های آموزشی را تهیه کرده و تا پایان سال اجرا خواهد کرد.

برگزاری همایش فرصت های اقتصادی و بازرگانی در مازندران

این زن کارآفرین به همایشی در این زمینه اشاره می کند که امروز و فردا در آلاشت و ساری برگزار می شود. نصیری می گوید: گردهمایی مشترک زنان بازرگان کل کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی برای نخستین بار 10 شهریور در آلاشت و 11 شهریور در ساری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این همایش با حمایت اتاق بازرگانی مازندران برگزار می شود، می افزاید: هدف از این همایش 2 روزه که با عنوان «همایش فرصت های اقتصادی، بازرگانی و توسعه و مدیریت بازارهای داخل و خارج در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط کانون زنان بازرگان مازندران برگزار می شود، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مازندران است که با اجرای مراسم آیینی خواهد بود. روز دوم همایش در اتاق بازرگانی مازندران در شهر ساری است که بعد از آن نشست (B to B) رودررو تجار  و تولید کنندگان در حوزه های مختلف بازرگانی، کشاورزی و صنعت و معدن برگزار می شود.

نصیری اهداف کانون زنان بازرگان را شناسایی زنان فعال اقتصادی، جهت دهی در راستای اهداف، مشاوره در زمینه های مختلف، معرفی بازارهای هدف، معرفی زنان هم راستای فعال اقتصادی در داخل و خارج کشور و آشناسازی با زنان فعال خارج از کشور بر می شمرد.

در ایران فضا برای فعالیت اقتصادی زنان باز است

این کارآفرین مازندرانی در ادامه با بیان اینکه در ایران فضا برای فعالیت های اقتصادی زنان بسیار بازتر از کشورهای دیگر است، می گوید: کارآفرینی یعنی اینکه به مشاغل اداری چشم نداشته و دنبال پشت میز نشینی نباشیم. متأسفانه هنوز این دید فرهنگی وجود دارد که افراد تحصیلکرده می خواهند پشت میزنشین باشند. در صورتی که زنان مازندرانی به عنوان زنانی جسور، دلیر و فعال در حوزه های اقتصادی باید تاریخ ساز فرهنگ اقتصادی مازندران باشند.

وی با بیان اینکه زنان مازندرانی وضعیت بهتری در عرصه های اقتصادی نسبت به زنان استان های دیگر دارند، می افزاید: اما نسبت به توانی که داریم می توانیم بهتر باشیم. زنان مازندرانی سهم خوبی در اقتصاد استان دارند. اما برای بهتر شدن نیاز است تا به آموزش بپردازیم. حتی آموزش برای مردان از این جهت که نیروی اقتصادی زن را جدی بگیرند.
نصیری با اشاره به اینکه امنیت اخلاقی و روانی حضور زن در جامعه ما نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است، تصریح می کند: اما با این وجود به دلیل برخی مسائل عرفی نگاه هایی وجود دارد که برخی مردان چندان راضی به حضور زنان در جامعه نیستند و موجب ترس بیرون آمدن از خانه برای برخی زنان می شود. زنان باید جسور و ریسک پذیر باشند تا کارآفرین شوند. در جامعه مردان بیش از زنان ریسک پذیر هستند و زنان به دلیل مشکلات تاریخی که وجود دارد کمتر ریسک پذیر هستند.

ریسک پذیری در کنار آموزش و مشاوره

وی با بیان اینکه از کودکی ریسک پذیر بودم و این به دلیل تربیت خانوادگی ام بود که پدرم این را به من آموزش می داد، می گوید: خانواده ام همواره به من کمک می کردند تا فرد مستقلی باشم و خودم راهم را بیابم. از این رو همیشه تحقیق کردم و مشاوره گرفتم تا دچار مشکل نشوم. به نظر من عوامل موفقیت شامل توکل بر خدا، برنامه ریزی، رصد کردن اخبار و آموزش، پژوهش، استفاده از مشاوره، مدیریت زمان و مشخص کردن اولویت ها است. به زنان دیگر هم پیشنهاد می کنم با پژوهش، مشاوره و استفاده از تجربیات دیگران طرحی را چیدمان کرده و براساس آن وارد کار شوند.

استفاده از ظرفیت های ناشناخته اقتصادی مازندران

این فعال اقتصادی به لزوم شناخت ظرفیت های ناشناخته اقتصادی مازندران اشاره کرده و می گوید: طرحی برای مدیریت کشاورزی در مازندران ارائه کردم که نیاز به فروش محصولات کشاورزی به ویژه در شرق مازندران را حل کند. این طرح که در حال حاضر پس از سه سال به عرصه فعالیت رسیده، شامل شرکت تعاونی کشاورزی و مدیریت آن است که به 210 نفر اشتغالزایی منجر شد.

وی با بیان اینکه برروی محصولاتی که به صورت بومی در شرق مازندران وجود داشت برنامه ریزی کرده و آنها را جهت دار کردیم، ابراز می کند: سعی می کنیم آموزش اینکه محصولات به چه نحوی کاشته شده و برداشت شود را به کشاورزان ارائه دهیم. برای مثال گوجه ریز گیلاسی که در اینجا خیلی به آن اهمیت نمی دهند و حتی برخی کشاورزان حوصله برداشت آنرا ندارند، برایش برندسازی کرده و با بسته بندی در بازار تهران پخش می کنیم. افتخار می کنم که این گوجه را به عنوان محصول مازندران در شمال تهران به فروش رسانده و مشتریان فراوانی برای آن وجود دارد.

نصیری همچنین می افزاید: محصول دیگری که در کشور شناخته شده نبود انجیر گلوگاه است که با شرایط ویژه ای آن را در تهران عرضه می کنیم. نخستین حرفی که خریداران می گفتند این بود که تا بحال نمی دانستیم مازندران چنین انجیری با چنین رنگ و کیفیتی دارد. در واقع ثابت کردیم بدون سرمایه اولیه بزرگ با خلاقیت می توان اقتصاد منطقه را فعال کرد.