شنبه 20 شهريور 1395-13:32

اعضای اتحادیه طلا و جواهر ساری در دیدار با محمد دامادی:

قانون مالیات بر ارزش افزوده بازنگری شود

اعضای اتحادیه طلا و جواهر ساری در دیدار با نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از اجرای سلیقه ای این قانون را خواستار شدند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: اعضای اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ساری برای بررسی مشکلات این حوزه به ویژه در زمینه مالیات بر ارزش افزوده با محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر شهرستان ساری در این نشست با بیان اینکه بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده را خواستار هستیم، گفت: این قانون اکنون به صورت سلیقه ای انجام شده و نتیجه عکس دارد.

مهدی معلمی با بیان اینکه از هیچکس با روح اجرای قانون، مخالف نیست، اظهار داشت: اجرای نادرست قانون، لطمه بسیاری بر اقتصاد کشور وارد می کند.

همچنین محمدرضا نصیری در این نشست اظهار داشت: معضلی به نام ارزش افزوده در بازار طلافروشان وجود دارد، قانون خوبی است و با اصل این قانون کسی مخالف نیست و حرف ما بر سر نحوه اجرای این قانون است.

وی افزود: این قانون  53 ماده و 43 تبصره است که به صورت سلیقه ای عمل می شود و کمیسیون نظارت مجلس باید جلوی اجرای سلیقه ای قوانین را بگیرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری گفت: این قانون به شکل عکس عمل می شود، طلا بخش تزئینی و سرمایه گذاری برای مردم دارد و با قانون ارزش افزوده، بخش سرمایه ای آن برای مردم از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نظام مالیاتی قانون ارزش افزوده مسئله ای است که از مجلس تقاضا داریم آن را حل و فصل کند، تاکید کرد: طلا پشتوانه ملی، ارزی و پشتوانه مردم است و وقتی مردم بی اعتماد شوند و نتوانند به این پشتوانه رو آوردند باعث تعطیل شدن کارگاه ها و از بین رفتن شغل و روی آوردن به دلالی می شود و الان در حال از دست دادن مشتری هستیم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان طلای کشور هم در سخنانی اظهار کرد: قانون به صورت آزمایشی برگزار می شود اما در هیچ جای دنیا برای اجرای آزمایشی، جریمه تعیین نمی شود.

مومن پور با بیان اینکه اجرای این قانون ضربه سنگینی به بخش تولید و اشتغال زده است، افزود: کارگاه های طلاسازی بسیاری تعطیل شده و افراد زیادی بیکار شده اند.

وی با اشاره به اینکه 9 درصد از اصل و فرع طلا به عنوان مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود، گفت: بیش از 140 کشور دنیا مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کنند و مخالف اجرای قانون نیستیم اما بحث بر سر این است که  چرا وقتی زیرساخت فراهم نیست قانون به شکل سلیقه ای هم اجرا می شود.

سخنگوی  انجمن تولیدکنندگان طلای کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان به واسطه گری روی آورده اند، تصریح کرد: به همین دلیل موضوع قاچاق کالا هم در این فضا مطرح می شود.

مومن پور با بیان اینکه هر فرد در جامعه به سه بار تعویض طلای خریداری شده، کل سرمایه خود را از دست می دهد، ادامه داد: مالیات باید از سود اجرت گرفته شود و این درخواست اتحادیه های طلافروشی در کشور است.

تقي نوري عضو ديگر اتحاديه طلا و جواهر، گفت:  تبعات ارزش افزوده با شكل اجرايي فعلي منجر به بسته شدن بسياري از كارگاه هاي توليدي و فروشگاه هاي طلا در سراسر كشور شده است و اين با تدبير اشتغال يراي جوانان منافات دارد.



*قانون تفسیر به رای نشود

در این نشست نماینده مردم ساری در مجلس اظهار کرد: قانون نباید تفسیر به رای شود و نظر اتحادیه را با دیگر نمایندگان مطرح می کنم.

محمد دامادی با بیان اینکه  در استان هم نباید در اجرای قانون، سوء مدیریت داشته باشیم، افزود: در نشستی با مسئولان استان، این مسئله را مطرح و پیگیری می کنم.

وی با اشاره به اینکه در کشور مشکل اشتغال داریم و نباید قانون به شکلی اجرا شود که به این معضل دامن بزند، گفت: ایجاد اشتغال برای دولت هزینه دارد و بخش خصوصی در اشتغال‌زایی، ظرفیتی است که باید تقویت شود.