سه شنبه 6 مهر 1395-11:36

طنز مازندنومه

احمدی نژاد متولی زیرگذر ارم ساری می شود!

حالا که هیچکی زیربار این نمی ره که بگه زیرگذر مال منه، محمود احمدی نژاد حتما" قبول می کنه! چون دیگه نمی تونه واسه انتخابات بیاد و بیکاره، می تونه مسئولیت این جا رو بپذیره، تازه شهردار هم بوده، تخصص داره تو این کارها! اگه این مسئولیت رو بهش ندیم ممکنه دوباره قهر کنه!


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: در دوران بی تدبیریان، عده ای همینجور که از کنار یک آبادی می‌گذشتند، با خود گفتند چیزی درست شده است به نام کمربندی، پس بهتر است ما هم از این کمربندی ها بسازیم، می گویند خوب چیزی است.

آن جماعت کلنگی آوردند و به زمین زدند تا کمربندی بسازند. اما چون از روند احداث کمربندی، اطلاعی نداشتند این کلنگ بر زمین ماند و سال ها بعد در دوره باتدبیریان، بالاخره کمربندی ساخته شد.

هر کسی از راه می رسید بادی به غبغب می انداخت و خود را صاحب پروژه معرفی می کرد و گزارش عملکرد می داد، یکی قیچی را برمی داشت و آن یکی روبان را به سمت خود می کشید تا پروژه را افتتاح کند.

آن روز این پروژه، صاحبان زیادی داشت. هر یک از صاحبان پروژه، برای خود خبرنگار و عکاس دعوت کرده بودند تا زحمتی که در انجام پروژه متقبل شدند، به مردم اطلاع رسانی شود.

از قضا در نخستین روزهای افتتاح این کمربندی (با کمربندی شمالی ساری اشتباه نگیرید!) که مزین به دو زیرگذر بود (عمرا" اگر منظورمان زیرگذر ارم باشد!)، بارانی درگرفت و زیرگذرها پر از آب شدند.

با خودمان گفتیم خب اولین بار است و حتما در باران های بعدی، زیرگذر، آب را می بلعد و به آن عادت می کند و دیگر آب گرفتگی نخواهیم داشت.

باران بهاری و تابستانی و پاییزی، هر چند که اندک بود اما باعث آب گرفتگی در زیرگذر می شد و راه را با روبان زرد و نه روبان قرمز خوشگل افتتاحیه، و یا با لاستیک و سنگ و این چیزها می بستند.

اهالی منطقه که به دنبال رفع مشکل بودند به سراغ صاحبان پروژه که در روز افتتاح تاریخی منم منم ها کرده بودند، رفتند. اما در اتفاقی که غیرمنتظره نبود، هیچکدام از این باتدبیریان مسئولیت مشکل پروژه کمربندی و زیرگذر را نپذیرفتند و گفتند آن روز از آنجا رد می شدند و کسی دست آنها را گرفته و به سمت محل افتتاح کشانده، وگرنه اصلا دل شان نمی خواست در آن مراسم حضور داشته باشند.

هرچه مردم اصرار کردند و عکس سلفی خود با آن مسئولان را نشان دادند که شما صاحب پروژه بودید، آن ها انکار کردند و گفتند آن برادر دوقلوی ما بود و ما نبودیم!

حالا اهالی دست به کار شده اند و می خواهند این تهدید آبگرفتگی را به فرصت تبدیل کنند. اصلا چه کسی گفته بحران کم آبی داریم وقتی این همه آب فقط در همین زیرگذر ذخیره می شود؟!

همین چند روز پیش که در ساری فقط 27 میلی متر باران بارید، این زیرگذر 2-3 روز بسته بود. از قضا در همان بارندگی، میزان بارش در نوشهر 80 میلی متر و در بابلسر 81 میلی متر بود، اما زیرگذر آن ها به آب بندان تبدیل نشد!

مردمی که اطراف این زیرگذر فوق استاندارد زندگی می کنند، اتاق فکر تشکیل دادند و بانک ایده با سود 30 درصد احداث کردند که که چه کنند.

یکی گفت در این آب بندان قزل آلا پرورش دهیم، آن یکی گفت ماهی گرمابی سودش بیشتر است، دیگری هم پروژه پرورش ماهی در قفس را پیشنهاد داد که مد روز است و نان ها در روغن می رود!

کسی از اهالی از میان جمعیت داد زد: بهتر است در این آب بندان اردک پرورش دهیم، درآمدش هم بد نیست! آن دیگری گفت: الان دوره، دوره گردشگری هست، بهتر است گردشگری دریایی راه بیندازیم.

ناگهان زمزمه ای در میان اهالی پیچید: "انتقال آب به سمنان". همه لحظاتی سکوت کردند. چه فکر بکری! انتقال آب زیرگذر به سمنان مشکل محیط زیستی ندارد و کم هزینه تر است. مردم این فکر را پذیرفتند.

یکی از اهالی گفت: اگر بخواهیم آب این زیرگذر را به سمنان انتقال دهیم، اول باید مشخص شود متولی و صاحب آن کیست؟ بالاخره پروژه باید صاحب داشته باشد.

یکی گفت: حسن عباسی گزینه مناسبی است، می گوییم زیرگذر متعلق به اوست.

جواب دادند: اون پرونده قضایی داره. این حَسن، حُسن شهرت نداره!

. یکی گفت: خانم چنارانی.

آقایی پاسخ داد: به نام خداوند رنگین کمان، من مخالفم. خانم نمی تونه صاحب زیرگذر باشه، خوبیت نداره!

 گفتند خاوری را بیاوریم، مدیر خوبی است، هم خوب می تواند جذب اعتبار کند و هم به موقعش خوب می تواند فرار کند!

 جمعیت، نگاهی ناجور به گوینده این پیشنهاد کردند تا آنجا که گوینده گفت: عجب هوایی!

م-ر و ب-ز و ا-ر-م هم گزینه های دیگری بود که پیشنهاد و رد شد.

یکی گفت: فهمیدم، حالا که هیچکی زیربار این نمی ره که بگه زیرگذر مال منه، محمود احمدی نژاد حتما" قبول می کنه! چون دیگه نمی تونه واسه انتخابات بیاد و بیکاره، می تونه مسئولیت این جا رو بپذیره، تازه شهردار هم بوده، تخصص داره تو این کارها! اگه این مسئولیت رو بهش ندیم ممکنه دوباره قهر کنه! خودش هم سمنانی هست!

  جمعیت -مجلس وار- یک صدا گفتند: احسنت!

و این گونه شد که مسئولیت پروژه انتقال آب زیرگذر خیابان ارم ساری به سمنان، به احمدی نژاد واگذار شد تا این پروژه را هم مثل قبلی ها بدون ریالی انحراف، قشنگ به سرانجام برساند، بلکه در بارندگی های بعدی، این زیرگذر بسته و رفت و آمد اهالی منطقه مختل نشود و پروژه هم بی صاحب نماند.

شنیده شده که مردم شهرهای دیگر که یک شنبه شب میزان بارندگی بیشتری داشتند، برآشفتند که چرا در شهر ما زیرگذری با این شدت آبگیری وجود ندارد! آن ها معترضند که با این حجم از باران می توانستند ایده های بهتری به نسبت ساروی ها بدهند و آب زیرگذر را هم به سمنان و هم به تهران انتقال دهند.

یک نوشهری در این زمینه گفت:  اگر این زیرگذر در شهر ما بود، به جای احمدی نژاد، به مرتضوی مسئولیت می دادیم، چون حداقل بعد از 7 سال بلد است چه جوری معذرت خواهی کند، احمدی نژاد این کار را هم بلد نیست! تازه ممکن است چهارسال دیگر زیرگذر مثل آن دکل و نفتکش گم شود!

* پ.ن: آقایان مسئول در ساری، زیرگذر ارم استاندارد نیست و با هر بارش، آب داخل آن جمع می شود. هیچ کس مسئولیت این پروژه مشکل دار را بر عهده نمی گیرد. پاسخگویی نمی خواهیم، بعد از سه روز، حداقل آب را جمع کنید تا ماشین مردم رد شود!