يکشنبه 11 مهر 1395-7:28

صبح و بعد از ظهر پنج شنبه در مرکز استان مازندران؛

یادواره سرداران و 323 شهید اطلاعات سپاه برگزار می شود

یادواره سرداران و 323 شهید اطلاعات نیروی زمینی سپاه، با سخنرانی جانشین فرمانده  سپاه کشور و مداحی صادق آهنگران 15 مهرماه در پارک ملل ساری برگزار می شود.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: یادواره سرداران و 323 شهید اطلاعات نیروی زمینی سپاه، با سخنرانی سردار سلامی -جانشین فرمانده  سپاه کشور- و مداحی صادق آهنگران 15 مهرماه از ساعت 9 تا 14 در پارک ملل ساری برگزار می شود.

در همین راستا سرتیپ پاسدار ابوالقاسم فروتن -رئیس دفتر ستاد کل نیروهای مسلح- در جمع فرماندهان قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه در ساری گفت: جمهوری اسلامی به برکت خون شهیدان و بصیرت و هوشمندی ملت ایران در اوج افتخارات جهانی قرار دارد و اردوگاه کفر و شرک و نفاق استکباری علی رغم عقده و کینه ای که از ملت ایران دارند، مع الوصف با نگاه احترام آمیز با ایران برخورد می کنند که این عزت و اقتدار در سایه ولایتمداری و ایمان به آرمان های متعالی اسلام به دست آمده است.

سردار فروتن با اشاره به برگزاری یادواره سرداران و 323 شهید اطلاعات نیروی زمینی سپاه در ساری گفت: متوقف کردن ماشین های جنگی صدام و جلوگیری از پیشروی های ارتش بعث در سال اول جنگ، مدیون تشکیل و به کارگیری گروه های اطلاعاتی سپاه بود که به پیشنهاد سرلشکر شهید باقری انجام شد و از آن پس گروه های اطلاعاتی سپاه همچون فرشتگان نجات در خدمت فرماندهان و رزمندگان اسلام بوده اند.

این مقام ارشد نظامی افزود: بازخوانی نقش اطلاعات سپاه در دوران دفاع مقدس و تسری این نقش هوشمندانه در جریان مقاومت اسلامی از ضرورت های امروز ماست و ایران بزرگ با تکیه بر تعالیم حیات بخش اسلام و بهره گیری از آموزه های أئمه معصومان سلام الله علیه از حالت یک کشور دست نشانده قبل از انقلاب به کشور مقتدر و تاثیرگذار در نظام جهانی مبدل شده است.

*منتظر حضور پر برکت شما هستیم

سرتیپ دوم پاسدارعلی شالیکار -فرمانده قرارگاه منطقه ای غدیر(شمال)- نیز در استقبال از این یادواره متنی نوشته که در بخشی از این متن آمده: «بار دیگر شهر و دیار ما عطر و بوی جهاد و شهادت گرفته است، نام و یاد سرداران، رزمندگان و شهدای خط شکن و سلحشور اطلاعات سپاه، تزریق حماسه بر نسل هایی است که همچنان در مسیر خط سرخ شهادت ایستاده اند .
و یادآوری ایثار و جانفشانی مردانی بی ادعا که نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند، همانانی که لحظه های ناب جوانی را در سنگرهای سادگی و صمیمیت سپری کردند و گذران زندگی در سرزمینی به نام جبهه به رنگ خون و نشان خطر.»

در بخش دیگری از این متن آمده: « اینک کوه های سر به فلک کشیده کردستان و بیابان ها و رمل های جنوب به استقامت و پایمردی آن ها گواهی می دهد و اگر گوش جان داشته باشیم، هنوز هم می توانیم فریاد تکبیرشان را از ورای سال هایی نه چندان دور بشنویم، حال به یاد و نام آن راد مردان به خدا پیوسته محفل عاشقی بر پا می کنیم.»

سردار شالیکار در فراز پایانی پیام خود آورده: «منتظر حضور پر برکت همه عزیزان اعم از خانواده های معظم شاهد و ایثارگر، سرداران و یادگاران سال های دفاع مقدس و همرزمان عزیز ما در نیروهای مسلح استان های مازندران، گیلان، گلستان در محفل عرشی یادواره شهدای اطلاعات سپاه در استان های شمالی هستیم. این یادواره در ساعت 9 صبح روز پنج شنبه مصادف با چهارم محرم در بوستان ملل شهرستان ساری با سخنرانی سردار سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه و مداحی حاج صادق آهنگران و اجرای برادر نظام اسلامی برگزار خواهد شد.»

*سردار شهید سید منصور نبوی، شهید شاخص اطلاعات سپاه از استان مازندران

سردار شهید سید منصور نبوی در عنفوان جوانی به عضویت سپاه پاسداران درآمد. از همان ابتدا لیاقت و کارایی ویژه ای از خود بروز داد، به نحوی که همرزمان برای او احترام و جایگاه خاصی قائل می شدند.

سپاه پاسداران را برای جهاد در راه خدا برگزیده بود به همین دلیل برای حضور و فعالیت در جبهه اصرار و پافشاری می کرد. پس از اخذ موافقت مسئولان وقت، به جبهه های حق علیه باطل شتافت.

لشکر 25 کربلا محل جولان سید مازندرانی بود. به دلیل نبوغ ویژه ای که در مسائل رزمی داشت مورد توجه فرماندهان قرار گرفت و به واحد اطلاعات وعملیات راهنمایی شد. سید منصور مشتاقانه مسئولیت واگذار شده را دنبال می کرد به همین دلیل به مسئولیت واحد اطلاعات و عملیات لشکر 25 کربلا منصوب شد.

او آن چنان در کار جبهه و جنگ غرق شده بود که مدت ها از زندگی دنیوی و اهل و عیال خود غافل می شد؛ هم چنان که در وصیت نامه خود آورده، سیدمنصور شهادت در راه خدا را برای خود پیش بینی کرده بود.

عشق به شهادت در چهره مصمم و نورانی سیدمنصور موج می زد، اما اولین عشق را در پس نگاه های معصومانه خویش پنهان می کرد تا اینکه سرانجام لحظه وصال فرا رسید و رعنا جوان ساروی به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست.  

*سرلشکر شهید محمدحسن طوسی، شهید شاخص اطلاعات سپاه از استان مازندران

محمدحسن در آغاز دوران جوانی علاقه فراوانی به فراگیری تعالیم اسلامی و اعتقادی داشت. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ابتدا وارد کمیته های انقلاب شد و سپس به عضویت سپاه پاسداران در آمد.

با شروع توطئه ضدانقلاب در غرب کشور، در رأس گروهی از پاسداران به منطقه کامیاران عزیمت کرد و ضمن آشنایی با سردار سپاه اسلام جاویدالأثر حاج احمد متوسلیان خدمات شایانی از خود به یادگار گذاشت. سپس به عنوان فرمانده نیروهای اعزامی در منطقه سرپل ذهاب حضور یافت و با رشادت و شهامت بی نظر خود و دیگر همرزمانش در کنار سایر نیروها هجوم دشمن بعثی را سد و ضربات مهلکی بر پیکر آنها وارد کرد.

در سال 1363 به عنوان مسئول اطلاعات وعملیات لشکر25 کربلا منصوب شد و در این مسئولیت خطیر با برنامه ریزی دقیق، ساماندهی و جذب نیروهای توانمند، مخلص و کاملا مورد اعتماد معاونت اطلاعات قوی و کارآمد را به وجود آورد.

وی قبل از عملیات والفجر 8 به علت اهمیت این عملیات، در چندین نوبت شخصا لباس غواصی پوشید و ساحل و خط دشمن را دقیقا شناسایی و برای عبور لشکر و دیگر نیروها علامت گذاری کرد.

مالک ماشتر مازندران سرانجام در عملیات کربلای 8 مزد ایمان و جهاد خویش را دریافت کرد و به آرزوی دیرینه خویش نائل آمد.