دوشنبه 12 مهر 1395-15:12

خبرنگار مازندنومه از ماجرای حضور دکتر ظریف در مجلس گزارش می دهد:

روزی که تیر تندروها به ظریف اصابت نکرد

در روزی که تعدادی از خبرنگاران مازندرانی در بهارستان حضور داشتند، خبرنگار مازندنومه از متن و حاشیه ی حضور وزیر امور خارجه و سئوال های کریمی قدوسی از او گزارش می دهد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، گزارش:رضاشریعتی - عکس: خلیل دردانه: تعدادی از خبرنگاران مازندران با هماهنگی رئیس مجمع نمایندگان استان از مجلس شورای اسلامی بازدید کردند.

در این بازدید تعداد 15 نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ ای با تمامی 12 نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند و از نزدیک با روند کار مجلس شورای اسلامی آشنا شدند.

طرح اعزام خبرنگاران به مجلس به صورت سالانه در دستور کار قرار داد و خبرنگاران به منظور آشنایی با فضای علنی مجلس و اقداماتی که در این حوزه انجام می‎شود در طول سال در چندین نوبت به مجلس اعزام می‎شوند.

قاسم احمدی‌لاشکی در جمع خبرنگاران حاضر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حرمت و قداست قلم خبرنگاران باید بیش از پیش نگه داشته و به آنان اجازه نقد داده شود، البته نقد با تخریب متفاوت است، نقد برای برطرف کردن کمبودها لازم است و باید در جامعه ایرانی باقی بماند.

وی افزود: رسانه‌ها نقش بسیار اثر گذار در توسعه جامعه دارند، ارتباط موثر خبرنگاران با نمایندگان می‎تواند زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات در جامعه باشد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطر نشان کرد: تعامل مناسبی بین خبرنگاران و نمایندگان مازندران وجود دارد به همین دلیل تلاش داریم که در سایه تعامل ضمن آشنایی با فعالیت خبرنگاران و آشناسازی خبرنگاران با اقدامات نمایندگان ارتباط دوجانبه موثری با فعالان رسانه‌ای استان داشته باشیم.

نماینده نوشهر و چالوس خاطر نشان کرد: رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به دلیل اشتراک‌های کاری که در پیگیری مسائل استانی دارند می‎توانند نقش‌آفرین باشند، نمایندگان به دلیل پیگیری و رسانه‌ها به دلیل طرح پرسش و نیز انتقال مسائل و دیدگاه‌ها بسیار اثرگذار هستند.

احمدی‌لاشکی از حضور خبرنگاران استان در مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و افزود: طرح حضور خبرنگاران استان به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار دارد.



* رسانه های مازندران تخریب چی نیستند

نماینده مردم ساری و میاندورود هم در این باره گفت: بحث بیمه خبرنگاران از دغدغه‌های ویژه اصحاب رسانه است و با توجه به تلاش مستمر و نقش موثر خبرنگاران، طرحی مبنی بر حمایت و بیمه خبرنگاران آماده شد.

محمد دامادی با بیان اینکه خبرنگاران نقش موثری در توسعه استان مازندران ایفا می کنند، اظهار کرد: برخی خبرنگاران مازندرانی توانایی بالایی دارند و از آنان در رسانه های کشوری استفاده می شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود با بیان اینکه فضای نقد با فضای تخریب متفاوت است، خاطر نشان کرد: خبرنگاران مازندرانی همواره نقد را در دستور کار قرار داده و تخریب نمی کنند، چرا که به جایگاه قلم آگاه هستند و نقد آنها هم برای توسعه استان است.



* آنچه گزارش دادیم گزارش همه واقعیات است

حضور خبرنگاران مازندرانی با طرح سوال جوادکریمی قدوسی -نماینده جبهه پایداری- از محمدجواد ظریف -وزیر امور خارجه ایران- همزمان شد.

روز گذشته در مجلس چهار سوال از وزیر امور خارجه مطرح شد. اولین پرسش موضوعی اقتصادی و سئوال محمدرضا پورابراهیمی بود. سه سئوال بعدی را که رویکرد دیپلماسی داشت، جواد کریمی قدوسی از محمد جواد ظریف مطرح کرد تا حال و هوای مجلس نهم در مجلس دهم زنده شود. البته در نهایت تلاش او همانند مجلس قبل با اقبال سایر نمایندگان همراه نشد.

اولین سوال ملی نماینده تندوری مجلس در این مورد بود که چرا تنظیم گزارش سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت بود؟  سوال دوم هم این بود که چرا وزیرخارجه در رسانه های خارجی رسما با برگزاری نمایشگاه افسانه‌ای هولوکاست مخالفت کرده است؟ و سوال سوم او نیز این گونه طرح شد که چرا تغییر معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در شرایط حساس منطقه صورت گرفته است؟

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالات کریمی قدوسی اظهار کرد: این سه سوال را به ترتیب کوتاه بودن پاسخ، جواب می دهم. در وزارت خارجه ما کم ترین تغییر و چرخش نیرو را انجام داده ایم. بنا بود امیر عبداللهیان سفیر ایران در کشور مهم عمان شود،‌ همه تشریفات صورت گرفت و معاون بعدی انتخاب شده بود، اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند به ماموریت نروند.

وی تاکید کرد: این توهین به وزارت خارجه نیست،‌ توهین به کل نظام است که یک مقام با فشار خارجی ها عوض شود.
 
وزیر امور خارجه درباره سوال بعدی اظهار کرد: در مورد هولوکاست،‌ اعتقاد شخصی من این است که این موضوع به نفع مظلوم نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم مظلوم فلسطین نیست. ضمنا من برگزاری نمایشگاه را محکوم نکردم، بلکه گفتم در آن شرکت نمی کنم و تاکید کردم این نمایشگاه مربوط به نظام نیست، بلکه مربوط به بخش غیر دولتی است.

ظریف درباره سوال برجام کریمی قدوسی نیز اظهار کرد: آنچه که ما گزارش دادیم گزارش همه واقعیات است. یعنی برجام توانسته حق هسته ای ایران را در شورای امنیت به رسمیت بشناسد و شورای امنیت از بقیه کشورها بخواهد که با ایران همکاری کند.



وی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه در کمال صداقت همه موضوعات مرتبط با برجام را در گزارش آورد،‌ گفت: اگر بیمه ایران باز شده،‌ نباید بگوییم؟ اگر فروش نفت به قبل تحریم برگشته نباید مردم را خوشحال کنیم؟ آیا مردم ما نباید احساس کنند که بر اساس مقاومت و ایثار خودشان و نه کاری که ما کردیم، بر اثر حضورشان در پای صندوق های رای توانسته اند حربه تحریم را بی اثر کنند؟

وزیر امور خارجه تاکید کرد: نطنز و فردوی ما باز مانده و اراک ما به عنوان آب سنگین ادامه فعالیت می دهد. مگر هدف برجام حفظ عزت ایران نبود؟

این مسئول با بیان اینکه در کنار اینها بدعهدی ها را هم گزارش دادیم، اظهار کرد:‌ وزارت خارجه یک دستگاه اجرایی است. هیات اجرایی برجام فراتر از وزارتخانه است و وزیر تنها یک عضو آن هیات است و نظارت می کند.

وی با بیان این که امروز هیچ منعی برای مبادلات تجاری ما وجود ندارد و با بدعهدی های آمریکا برخورد می شود و ما در این برخورد تنها نیستیم، استدلال کرد: آقای کری هر روز  مجبور می شود بگوید که ما به تعهدات خود پایبند هستیم. این تغییر کیفی در شرایط ایران در مناسبات بین المللی است.

* ظریف و روحانی برای اجرایی شدن برجام وعده های زیادی دادند

پس از اتمام بخش اول سخنان ظریف،‌ صدای احسنت گفتن نمایندگان بلند شد.
سپس نوبت به نماینده مشهد رسید که اظهار کرد: توافق برجام جزیی از یک طرح جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است، اگر آنها را بی اثر نکنیم. روز اجرای برجام قرار بود روز برداشته شدن همه تحریم ها بود. اما دشمنان ایران نقشه های شوم دیگری مثل برجام دو، ‌سه و چهار را در ذهن داشتند.

وی اظهار کرد: در این گزارش وزیرخارجه عمدتا بخش های برجام بازخوانی شده بود. انتظار این بود که موارد نقض برجام و بدعهدی های آمریکایی ها را به صورت شفاف به مجلس می گفتند تا مجلس به  کمک وزارت خارجه بیاید.

این نماینده عضو جبهه پایداری برجام را به گوساله سامری تشبیه کرد و گفت: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام به زعم خودش بود. راهبرد دشمن و شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی از اجرای برجام،‌ خلق گوساله سامری در این عصر بود تا جریان توحیدی و انقلابی موثر ملت ایران را دچار انحراف کند و امید ملت مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است،‌ معطوف کند.

کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه با گوساله سامری در عصر حضرت موسی،‌ آتش زدن گوساله بود و راه حل نهایی ما در این عصر اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام و اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس است و اگر سرانجام اگر باز هم نقض کردند،  ملت ایران در روز موعود برجام را به آتش بکشند.
 
وی تاکید کرد: امام ما فرمودند پشتیان ولایت فقیه باشید، به مملکت شما آسیب نمی رسد. امروز با گذشت یک اربعین از عمر انقلاب اسلامی، کارآمدی ولایت مطلقه اسلامی برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود. استراتژیست این راهبرد، کسی بود که گفت من یک انقلابی ام،‌ من یک دیپلمات نیستم. او قهرمان واقعی این ملت در عصر غیبت در مقابله با سامری های زمانه است.

در این زمان، علی مطهری به عنوان رئیس جلسه به کریمی قدوسی تذکر داد که در موضوع سوالاتش صحبت کند.

کریمی قدوسی در ادامه گفت: شیطان بزرگ در این مذاکرات، با یک راهبرد و سه استراتژی برای مقابله از دروازه برجام برآمد: یکم تضعیف نفوذ کلام ولایت فقیه در داخل و سطح منطقه. دوم تضعیف و تعطیل کردن فرهنگ مقاومت در منطقه با اولویت حذف سپاه پاسداران،‌ حذف حزب الله، حذف حشد الشعبی در عراق و سوریه،‌ حذف وفاق در بحرین و انصارالله در یمن بود و سوم فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی.

وی افزود: ظریف و روحانی برای اجرایی شدن برجام وعده های زیادی می دادند. آقای روحانی می گفتند که برجام اجرا شود،  مشکل آب،‌ بیکاری، محیط زیست و... حل می شود. آقای ظریف هم گفته بودند با برجام همه درگاه های بانکی اروپایی به روی ایران باز می شود. کل تحریم ها ایالات متحده از روز اجرا متوقف می شود، در حالی که در گزارش ایشان متوجه نقض عهدها می شویم.

کریمی قدوسی قصد داشت در این لحظه سخنان خود را قطع و بقیه سخنانش را در بخش دوم بگوید اما مطهری به او تذکر داد که او درباره دو سوالش هیچ سخنی نگفته و وقت صحبت کننده ها را نمی توان به بیشتر از دو بخش تقسیم کرد. بنابراین او باید سایر سوالاتش را نیز توضیح دهد تا ظریف بتواند به همه آنها پاسخ دهد. 

نماینده سوال کننده از وزیر امور خاجه درباره سوال دیگرش نیز اظهار کرد: آقای سرمدی معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می گوید ما می خواهیم یک شو اجرا کنیم،‌ تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می شود. این حرف مستند است.

وی تاکید کرد: جابجا کردن یک مسئول،‌ به لحاظ قانونی اختیار آقای وزیر است،‌ در این بخش حرفی نداریم اما در این شرایط برداشتن فردی که در عرصه مقاومت منطقه این گونه موثر واقع می شود،‌ نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام دو است.
 
این نماینده عضو جبهه پایداری درباره سوالی درباره نمایشگاه هولوکاست نیز گفت: چه دلیلی دارد اقای ظریف در برگزاری نمایشگاه خودجوش و مردمی هولوکاست اظهار نظر کند؟ این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام می شود و نه برگزاری نمایشگاه های افسانه هولوکاست.

* چطور به خودتان جرات می دهید در مجلس خلاف بگویید؟

پس از سخنان کریمی قدوسی و توضیحات او درباره سوالاتش، ظریف دوباره به پشت تریبون رفت. او این بار صدایش را کمی بلند کرده بود و لحنش عصبانی به نظر می رسید.

وی اظهار کرد: من با همه احترامی که به آقای کریمی قدوسی دارم،‌ واقعا متاسفم که از تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می کنند وزیر خارجه ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند،‌ زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است. این حرف از هیچکس پذیرفته نیست. هیچکس چنین حقی را ندارد.

ظریف گفت: از شما تقاضا می کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی،‌ مناسبات خارجی جمهوری اسلامی را در جهان خدشه دار نکنید. اگر کسی آب به آسیاب دشمن ایران و انقلاب اسلامی می ریزد کسانی هستند که در پیگیری سیاست های نظام تردید می کنند.

در این زمان  دوباره صدای احسنت گفتن برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس شنیده می شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: کدام شخص جرات دارد مقاومت اسلامی راکه سند افتخار این نظام است  زیر سوال ببرد؟ من خوشحالم که مسئول مقاومت و نه جنابعالی از بنده تشکر می کند. خوشحالم که برادران بزرگوارم قاسم سلیمانی،‌ حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های ایران تشکر می کنند.

او گفت: چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نمی دهم هیچ کدام از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید.

ظریف گفت: با این تهمت ها، به دشمن اجازه می دهید جرات لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن، نسبت به تغییر همکاران مان اقدامی بکنیم. سیاست ما براساس اصول انقلاب است. سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است. این اصول کشور را توانمند ساخته و کشور را در عرصه بین المللی فعال کرده است.

وی گفت: جهان کنونی جهان مبارزه و تقابل ایده هاست. جهان قدرت معنایی است. قدرت معنایی ایران از باورها به مقاومت مردم نشات گرفته است. این باورها را خدشه دار نکنید. مردم ما مبنای قدرت ماست.

ظريف در رابطه با موضع گيري آمريكا در برابر ايران پس از برجام گفت: شما نگاه كنيد هر روز وزير خارجه آمريكا در برابر موجي از انتقاد در آمريكا قرار دارد كه تو تبديل به فروشنده سيار ايران شده اي. اين افتخار ملت ما است كه حكومتي كه هر روز براي ارتباط با ايران، هزينه تعيين مي‌كرد، الان بگويد كه من تحريمي در  برابر تصميمات برجام نگذاشته‌ام.

وي افزود: ما اين ها را به عنوان نقاط قوت رهبري و نظام بشناسيم. ما كمال قدرت و شجاعت در برابر زياده خواهي ايستادگي مي كنيم. ما در به طرف مقابل گفته ايم كه اين تصميم را نگرفته ايم و قصد نداريم در حوزه هاي ديگر وارد مذاكره شويم و بايد تعهدات تان را برعهده  بگيريد. ما اين گونه با طرف مقابل حرف مي زنيم. چرا نشاني اشتباه مي دهيد، هيچ گاه در حمايت از حقوق مردم ايران كوتاه نيامده ايم و نخواهيم آمد.

بعد از این واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس  به دور وزیر امور خارجه گرد آمدند و با پاسخی صریح اقدام به تشکر از وی کردند.

*اين روش آقاي ظريف براي فرار از پاسخگويي است

كريمي قدوسي سخنانش را در دو بخش بیان کرد. او وقتي دوباره پشت تريبون مجلس قرار گرفت خطاب به مطهری گفت شما به عنوان رئيس جلسه، تذكري به آقاي ظريف نداريد؟ مطهري گفت «شما بفرماييد من بعدا عرض مي كنم.» اما قدوسي مجددا تأكيد كرد كه «شما رئيس هستيد، حفظ حرمت مجلس بر هيئت رئيسه واجب است.» و باز هم مطهري در جواب درخواست با طعنه او گفت: شما بفرماييد من بعدا می گویم.

سرانجام كريمي قدوسي به بيان اظهاراتش پرداخت و خطاب به ظريف گفت: من متاسفم كه يك ديپلمات ارشد اين گونه با عصبانيت جواب نماينده ملت را با الفاظي كه نمي خواهم بگويم اما در شان خودشان بود به ما گفتند. من طبق قانون سئوال مي كنم، ‌قانع مي شوم يا نمي شوم. همكاران من هم به جاي احساسي شدن دقت كنند و فردا نوبت شما هم مي رسيد. اينجا خانه ملت است بايد بيايند پاسخ بگويند. اين روش آقاي ظريف براي فرار از پاسخگويي است.

وي افزود: بنده 15 بند براي آنچه كه به سرمان آمده است، بيان مي‌كنم. اين كه چرا اين جوري شد را مي‌گويم. اولين اشتباه بی توجهی به استحكام دورني نظام بود كه در قدم اول تمام مشكلات فرهنگي، اقتصادي را به تحريم ها مرتبط دانستيد. همه اميد خود را به دستان دشمن و وعده هاي شيطان بزرگ در برجام آن هم با قول هاي شفاهي بستيم. خطا بود كه در ابتداي مذاكرات تيم مذاكره را ضعيف بستند، ‌دشمن حداقل با تيم صد نفره قوي وارد شد، تيم آقاي ظريف ضعيف بود و بعدا با تذكراتي كه داده شد چند متخصص به آنها اضافه شد كه دو نفر از آنها جاسوس و افراد دو تابعيتي از آب درآمدند.

كريمي قدوسي در ادامه صحبت‌هايش به جيسون رضاييان اشاره كرد و گفت: در جايي گفتند ما توانستيم از تيم آنها در تيم مذاكره كننده استفاده كنيم، نتيجه اين شد. قبل از هر كاري امثال جيسون رضاييان ها خبرها را به تيم مقابل مي‌دادند. شما روي همه تحريم ها پافشاري نكرديد. اين خط قرمز نظام بود. شما مي‌گفتيد كه آمريكا قبول  نمي‌كند تحريم هاي اوليه را لغو كند. تحريم دلار جز تحريم هاي اوليه بود، حال برجام اجرا شده است شما با علم به اين قضيه شاهد  هستيد اموال مردم ايران آزاد نشده است.

اين نماينده منتقد برجام تأكيد كرد: پس از عقب نشيني از خطوط قرمر آمديد، گفتيد ما تپه هايي را گرفتيم و نتوانستيم قله اي را بگيرم و براي مهندسي افكار عمومي اسمش را گذاشتيد جا به جايي خطوط قرمز. اشتباه بود كه با دشمن قسم خورده اسلام با ديپلماسي لبخند، ‌نشستن روي ويلچر و قدم زدن كنار درياچه حرف زديد. گفتيد براي كم كردن شر دشمن با او وارد تعامل شديد نه پهن كردن فرش قرمز.

نماينده مردم مشهد ادامه داد: آقاي ظريف شما اگر مي‌توانيد پوست خود را از گوشت تان جدا كنيد مي‌توانيد دموكرات ها ،‌جمهوري خواه ها را از رژيم صهيونيستي جدا كنيد. آقاي ظريف خطاي راهبردي بود كه آمريكايي هايي كه از اول جز مذاكره كننده نبودند و با خواهش به ميز مذاكره آمدند، ‌به آنها آن قدر ميدان داديد  كه آخر مذاكره 5+1 به مذاكره 1+1 تبديل شد.

وی افزود: در مذاكرات ملت ايران مقتدر را به عنوان ملتي كه محتاج به مذاكره شده است نشان داديد. آن گاه كه دشمن از شما خواست قلب راكتور اراك را با سيمان پر كنيد بايد متوجه اشتباه مي‌شديد. اشتباه بود كه مي‌گفتيد همه چيز محرمانه است و ملت را نامحرم فرض كرديد و انگليس و نتانياهو را محرم فرض كرديد.

اين نماينده جبهه پايداري در مجلس دهم با اشاره به مذاكرات انجام شده در دوره سعيد جليلي گفت: شما راه رفته در گذشته مذاكرات را به فراموشي سپرديد و از تجربه مذاكرات گذشته درس نگرفتيد.

در ميان صحبت هاي كريمي قدوسي، مطهري در سمت رئيس مجلس وارد شد و گفت: آقاي كريمي شما بايد به سه سئوال خود توضيح دهيد كه مدعي هستيد، یعنی سئوال گزارش وزارت خارجه به دور از واقعيت است و يكي هم تغيير معاون عربي وزارتخارجه را مطرح كنيد. البته تغيير معاون عربي يك كار اجرايي است كه حالا سئوال شده است.

وي در پاسخ به اين تذكر مطهري گفت كه« سئوال در دست من است و مي‌توانم هر جور كه مي‌خواهم حرف بزنم.»  مطهري در نيز در واكنش به او اظهار كرد: هر جور كه نه. شما بايد در مورد سئوال صحبت كنيد. شما مي‌گوييد اصل برجام اشتباه است. اين بحث ديگري است. شما شعار مي‌دهيد.
 
كريمي قدوسی پس از بگو و مگوي مختصر با مطهري به ادامه صحبت‌هايش پرداخت و گفت: بلا سر ملت ايران آمده است،‌ دانشمندان ما را آواره كردند كه تحريم ها را بردارند ما مي خواهيم كاري كنيم كه خانه ملت گريبان دشمن را بگيرد. ما قصدمان آقاي ظريف نيست. من در مورد سه سئوال حرف مي زنم و دارم در مورد برجام نظر مي دهم. شما نبايد در جايگاه هيئت رئيسه گرد و غبار كنيد كه مردم نفهمند من چه مي گويم. نمي شود هر جور كه مي خواهيد جلسه را اداره كنيد. من در موضوع صحبت مي كنم و شما هم بايد گوش كنيد.

اين نماينده مجلس افزود: آقاي ظريف اشتباه بود كه بعد از اجرايي شدن برجام، وقتي جلوي چشم تمام آمريكايي ها و اروپايي تعهد را نقض كردند اما شما فرياد برنياورديد و ضرب الاجل تعيين نكرديد. خطا بود پس از اجرايي شدن برجام كه دشمن نقض عهد كرده بود، شما را به شو و بازي ورود هيئت هاي خارجي سرگرم كردند ولي عملا آمريكا به شركت هاي خارجي اجازه نمي دهد كه با كشور ما كار كنند. آنجا كه در توافق ژنو يك آمريكايي ها قول دادند هواپيما بدهند و... ما هم غني سازي را تعليق كنيم اما انجام نداند و چرا شما تضمين قطعي نگرفتيد؟

كريمي قدوسي همچنان ظريف را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقاي ظريف من در كميسيون هم گفتم كه ما امروز موافق اجرايي شدن برجام هستيم چون تمام پيش پرداخت ها را داده ايم. امروز ما مي خواهيم شما و دولت را كمك كنيم كه حق مردم را بگيرد. شما متاسفانه براي گرد و غبار برپا كردن استاد هستيد. من وظيفه خود را انجام دادم و ملت به رايي كه نمايندگان شان مي دهند نگاه كنند. ما درخواست راي گيري داريم نه براي ظريف و روحاني، بلكه مي خواهيم اين راي فريادي باشد بر سر دولت هايي كه برجام را نقض كردند و قانع نشدم و بايد راي گيري شود.

*تذکر مطهری به ظریف

به گزارش خبرآنلاین، مطهری بعد از پايان صحبت‌هاي كريمي قدوسي به وزيرامورخارجه به دليل كلماتي كه توهين به مجلس تلقي مي شد،‌ تذكر داد و گفت: تحث تاثير فضاي جلسه، برخي كلمات از دكتر ظريف هم صادر شد كه احيانا تحقير مجلس تلقي مي شد.

وي افزود:  جمله اي را دکتر ظريف فرموند كه «براي حفظ احترام اجازه نخواهم داد هيچ يك از همكارانم در صحن مجلس مورد سئوال قرار گيرد.» بايد بگويم كه هر نماينده اي آزاد است كه از مسئولان سئوال كند. به هر حال ما اين ها را سهو لسان مطرح مي كنيم و نمی خواهيم بگوييم عمد داشته اند. به هر حال نيت افراد در طرح سئوال هم نبايد موضوعيت داشته باشد كه اين سئوال كننده چه نيتي دارد، هر نيتي داشته باشد او آزاد است كه حرفش را بزند.، چون نماينده سئوال مي پرسد. آقاي ظريف هم يادداشتي نوشتند كه اگر صحبت هاي بنده را به دقت گوش كنيد،‌ بنده توهيني نداشتم و به هر حال اگر برداشت توهين شده است از نمايندگان عذرخواهي مي كنم.»

پس از اين صحبت هاي مطهري ظريف پشت تريبون مجلس رفت و گفت كه بنده قصد توهين نداشتم براي همه نمايندگان احترام قائل هستم و آنچه قصد داشتم اين بود كه گرا  به دشمن ندهيم.

در انتهای این مذاکرات، کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ ظریف قانع نشده است و پاسخ ها را به رای مجلس گذاشت، اما نمایندگان در جلسه علنی با 135 رای از مجموع 254 نفر سوالات مطروحه از سوی نماینده مشهد را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند

* تدبیر یوسف نژاد و مطهری کارساز شد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال از وزیر خارجه درجلسه علنی روز گذشته (یکشنبه ) مجلس از تدبیر نایب رئیس مجلس برای تغییر رویه در سوال از وزرا خبر داد که به گفته‌ی وی احتمال دریافت کارت زرد از سوی وزرا را کاهش می‌دهد.

علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ تاکنون در زمان طرح سوالات از وزرا به این شکل عمل می‌شد که پاسخ وزرا به سوالات مطروحه به رای گذاشته می‌شد که آیا این پاسخ‌ها قانع کننده بوده یا خیر؟ اما روز گذشته من و آقای مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشتند با مراجعه‌ای به آیین نامه داخلی دیدیم که طبق آیین نامه باید سوال نمایندگان به رای گذاشته شود و نه پاسخ وزیر.

وی افزود: در صورتی که سوال نمایندگان از وزراء به رای گذاشته شود با توجه به اینکه نیازمند نصف به اضافه یک رای است آرای ممتنع و کسانی که رای ندادند به نفع وزیر محاسبه می‌شود. در حالی که اگر پاسخ وزرا به رای گذاشته شود آراء ممتنع و کسانی که رای ندادند به ضرر وزیر خواهد بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس یاد آور شد: روز یکشنبه در جریان طرح سوال از آقای ظریف سوال از ایشان به رای گذاشته شد و وزیر کار زرد نگرفت. در حالی که اگر پاسخ وزیر به رای گذاشته می‌شد ایشان کارت زرد دریافت می‌کرد.

یوسف‌نژاد در پایان با بیان  این که برداشت از آیین نامه در مورد نحوه‌ی رای گیری در جریان طرح سوال از وزرا پیش از این متفاوت بوده گفت: با درایت آقای مطهری  از این به بعد در طرح سوال از وزراء  طبق آیین نامه عمل خواهد شد که در این صورت احتمال دریافت کارت زرد از سوی وزراء هم کمتر می‌شود.