پنجشنبه 15 مهر 1395-22:28

درباره تصمیم شهردار بابل در متمرکز کردن تبلیغات هیئت های عزاداری و واکنش های تند به آن

وقتی یک تصمیم اداری را سیاسی می کنند

خیلی راحت یک دستور اداری شهردار اصولگرای بابل، عقبه ای سیاسی و انتخاباتی و فتنه جویانه پیدا کرد. شاید اگر سردار بیژنی ذره ای از واکنش های تندروها را پیش بینی کرده بود -آن جا که او را به فتنه سال 88 وصل کردند- هرگز چنین دستوری نمی داد/ برای پیگیری موضوع از صبح پنج شنبه تا شبانگاه، بارها و بارها به هر دو خط شهردار بابل زنگ زدیم، اما دریغ از پاسخ. گفتیم شاید شماره ناشناس است، پیامک هم فرستادیم. بی خیال شهردار شدیم و به سراغ رییس شورای شهر بابل رفتیم که برخلاف حسین بیژنی، اغلب پاسخگوی رسانه هاست.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: «تعرض به تبلیغات دستگاه امام حسین(ع) آن هم به بهانه ساماندهی تبلیغات شهری یا زیباسازی شهر(بهارنارنجی!!)از تحفه هایی بود که از سردار بسیجی که ادعای دغدغه مندی حفظ ارزش ها را داشته توقع نمی رفت! توهینی که در دوره هیچ شهردار باتمام مشکلات و مفاسد دیده نشد! البته با عقبه فکری ایشان که بعضا منتسب به حامیان فتنه 88 هستند، و بی توجهی ایشان به دغدغه های دلسوزان خالص انقلاب مبنی بر تبرا جستن از این جمع سهم خواه که شهرداری را تبدیل به مرکز تست تفکرات مسموم و انحرافی خود نمودند، قلمی قرمز براین توقع می کشد و مهر اثباتی برطراحی برنامه درازمدت بهارنارنجی ها جهت تصدی شورای شهر، شهرداری، نمایندگی مجلس می زند که حداقل خطر نفوذ این جریان مشکوک الهویه چپاول فرهنگ اهل بیتی این دیار و تبدیل دارالمومنین به بهار نارنجی که یا ازخانه خلیلیان نشات گرفته و یا از پل محمدحسن خان و شاید هم از برج دیدبانی قصر شاهنشاه عاری از مهر! البته این جمع فرهنگ بابل را نیز مدیون اساتید فرهنگ باز شان که از شهدای زنده و فتنه انگیز88 بودند، می داند. یادآور می شویم خدمت شهردار که این عزیزان هیئتی بعضا با وجوهات پاک و متبرکی از روزه و نماز استیجاری هزینه های هیئات و تبلیغات آن را که شما صدبرابر و شاید هم بیشتر از آن را در سه شب برای به اثبات رساندن اینکه شهر شما فقط شهر بهارنارنج است، به تاراج بردید، غافل از آنکه به دیناری ازآن مجموعه های فرهنگی شهر نیازمند و آه می کشند! بله این جماعت اکثرا نه وامدار اداراتند و نه مواجب بگیر موسسات مالی خود مختار! که اسپانسرهای مالی جریان فتنه و منتسبین شان در امروز شده اند و با سو استفاده از نام اهل بیت درپی تغییر بنیادین فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی اند و زهی خیال باطل

آن چه خواندید بخشی از بیاینه تند و تیز انصار حزب الله بابل خطاب به شهردار این شهر -حسین بیژنی(اردشیر مقیم پور)- بود که به تازگی منتشر شده است.  اما چرا این گروه تندوری سیاسی، چنین بیانیه ای صادر کرده و این گونه عقبه سردار بیژنی را به مسایل سال 88 گره زده است؟

* وقتی یک دستور اداری، سیاسی می شود

ماجرا از آن جا آغاز شد که شهردار بابل برای نخستین بار محرم امسال دستور داد تبلیغات هیئت های عزاداری این شهر در مکان های خاصی متمرکز شود و بدین گونه ماموران شهرداری، بنرها و تبلیغات هیئت ها را خارج از محدوده تعیین شده از سوی شهرداری، جمع آوری کردند.

این طرح مجموعه شهرداری بابل که به گفته منتقدان با تبلیغات کمی آغاز شد و جمع آوری اقلام و آثار تبلیغی هیئت ها از مکان های غیرمجاز، شعله انتقادها را فروزان و برخی متولیان هیئت ها و جمعی از فعالان مذهبی این شهر را به واکنش وادار کرد.

تبلیغات متمرکز هیئت های عزاداری بابل

برای نمونه کوروش رضاپورگتابی -دانشجوی دکترای شهرسازی و رییس شورای اسلامی کارشهرداری بابل- در بخشی از مطلبی که برای ما ارسال کرده نوشته: «...امروز که می خواهم دوباره دوره کنم این عشق هر ساله راناکام می شوم! رودخانه دلم گیر می کند به شیار آسفالت های نیمه تراشیده و پلکانی کف خیابان و مثل قیر سیاه می شود. سرگیجه می گیرم از بس چشم می گردانم پی بیرق های عزا و پارچه های که قرار بود نور بتابانند بر دل های عاشق. می اندیشم کوچه زمان را اشتباه آمده ام . یاد بنرهای تبلیغات انتخاباتی می افتم. فضای شهر را به مساوات، ناعادلانه بین هیأت ها به مزایده گذاشته اند و در چارگوشه های مستطیلی به بند کشیده اند. یاد بناهای بی روح مجتمع های دولت ساخته اروپای شرقی و شوروی سابق می افتم. نفسم می گیرد و هوا کم می آورم. کابوس می بینم استالین در شمایل لشکر اموی کودتا کرده است. اصلا نمی فهمم کی به مقابل عمارت بلدیه در باغ ملی می رسم. هنوز هاج و واجم ! با خودم واگویه دارم... : عشق رانمی توان درچهارگوشه های مستطیلی به بندکشید. اردشیر خان! لطفا شناسنامه تان را به روز اول برگردانید

همین طور سید حمید مشتاقی نیا -از فعالان سیاسی و مذهبی بابل- در مطلب آورده: «...اتفاقات مشكوك فرهنگي در بابل، پشت صحنه پيچيده اي ندارد. مغز متفكري كه با تحريك عناصر مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي شهر و گاه شخصيت سازي موهوم از عناصر فتنه، در صدد انتقام جويي از باورهاي اصيل انقلاب اسلامي است به بركت انتشار علني اخبار از بعضي محافل خاص، به وضوح قابل شناسايي و نصيحت است. در تمام وقايع يكسال اخير كه حواشي ناخوشايندي را براي فضاي شهر به همراه داشته و تقابل جريان هاي مختلف و تأثيرگذار را هدف خود قرار داده، نخ تسبيح مشتركي به چشم مي خورد. ادامه اين روند، بي ترديد برخلاف مطالبه و سياست مورد نظر نظام، ممكن است فضاي انتخاباتي آرامي را در ماه هاي آينده رقم نزند.»

به همین راحتی یک دستور اداری شهردار اصولگرای بابل، عقبه ای سیاسی و انتخاباتی و فتنه جویانه پیدا کرد. شاید اگر سردار بیژنی ذره ای از واکنش های تندروها را پیش بینی کرده بود -آن جا که او را به فتنه سال 88 وصل کردند- هرگز چنین دستوری نمی داد.

*تصمیم شهردار بود، نه شورا

برای پیگیری موضوع از صبح پنج شنبه تا شبانگاه، بارها و بارها به هر دو خط شهردار بابل زنگ زدیم، اما دریغ از پاسخ. هشت صبح، ده و بیست دقیقه صبح، دوازده نیمروز، شش  غروب... برخی دوستان از قبل به ما گفته بودند شهردار بابل به تلفن ها پاسخ نمی دهد. گفتیم شاید شماره ناشناس است، پیامک هم فرستادیم؛ دوبار، صبح و عصر. 

 می خواستیم بپرسیم این دستور را شخص شهردار داده است یا مصوبه شوراست؟ و این که چرا بنرهای هیات های عزاداری متمرکز شده، ولی بنرهای هفته نیروی انتظامی و یادواره شهدا در جای جای شهر پخش است. نیز منتقدان می گویند جانمایی مناسبی برای نصب بنر هیئت ها نشده است.

بی خیال شهردار شدیم و به سراغ رییس شورای شهر بابل رفتیم که برخلاف حسین بیژنی، اغلب پاسخگوی رسانه هاست. او البته از مدافعان اقدام شهردار بیژنی است.

منتقدان سردار بیژنی می گویند چرا بنرهای هفته نیروی انتظامی در همه جای شهر پخش شده و متمرکز نیست!

مرمر فیروزپور در گفت و گو با خبرنگار مازندنومه، با بیان اینکه این موضوع مصوبه شورا نبود و تصمیم شخصی شهردار بود، گفت: در خصوص این موضوع از شهردار بابل سوال شد که گفت با هیات های مذهبی جلسه گذاشتیم و در این خصوص به توافق رسیدیم تا محیط شهری زیبا و منسجمی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر بابل با بیان اینکه هیات های مذهبی در ایام مختلف بنرهای زیادی می زنند، اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی و یا دفاع مقدس در طول سال یکبار است و به همین دلیل بنر زدن آنها محدود به ایام خاص است. انتظار ما این است تا همه با رعایت قوانین به محیط شهری زیبا کمک کنند.

فیروزپور با بیان اینکه امیدوارم حرکت شهردار بابل آغازی در این بخش باشد، خاطر نشان کرد: می بینیم با یک انتصاب یا یک موضوع ساده در سطح شهر کلی بنر می زنند که آسیب به محیط شهری است و لازم است تا فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام گیرد.

رئیس شورای شهر بابل با بیان اینکه فضای مجازی و دنیای مدرن بهترین فرصت تبلیغات است، خاطر نشان کرد: با این همه بنر چه اتفاقی خواهد افتاد و این بنرها چگونه در طبیعت جمع می شوند؟

*شهرداری باید کل فضای شهر را سیاهپوش کند

در ادامه به حجت الاسلام پورکریم - از روحانیان بابل- تلفن کردیم. او در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه از دوستان خود شنیدم که مسئولان جلسه ای را با هیات های مذهبی برگزار کردند، گفت: از آنها سی دی گرفتند تا بنر عزاداری بزنند و از این حیث کار شهرداری در صورتی که به طور متمرکز باشد، قابل قدردانی است .

وی با بیان اینکه شهرداری باید کل فضای شهر را سیاهپوش کند، خاطر نشان کرد: محرم و عزاداری با هم عجین شده است و نباید صرفا به کارهای محدود راضی شد. نیاز است تا علاوه بر بیلبورد زدن و مواردی از این دست، برنامه های فرهنگی در خصوص محرم جدی گرفته شود.

حجت الاسلام پور کریم با بیان اینکه حضرت امام می فرماید محرم نیاز به هیاهو دارد، تصریح کرد: منبع این سخن را در کانال تلگرامم اعلام می کنم اما اگر شخصی گفتند بنر نزنید باید تعریف درستی از ماجرا داشته باشد.

وی با بیان اینکه قوانین و مصوبات باید برای همه یکسان باشد، اظهار کرد: هیات های مذهبی شکل می گیرد تا مردم فضای محرم را احساس کنند، چرا که باید به آن توجه ویژه کرد.

حجت الاسلام پور کریم با بیان اینکه دیده می شود بنرهای دیگر در سطح شهر به طور گسترده زده شده است، خاطر نشان کرد: نقد اگر اساسی باشد باید آن را پذیرفت و نباید منکر آن شد.

این روحانی با بیان اینکه جای انتخاب شده برای نصب بنر هیئت ها مورد نقد است، اظهار کرد: هیات های مذهبی و شهرداری در نصب بنرها باید ابتدا به جانمایی آن توجه می کردند تا دید کافی و فراگیری لازم وجود داشته باشد.

حجت الاسلام پور کریم در پایان سخنان خود تاکید کرد: شهری زیبا خواسته همه است.

به هرحال تصمیم شهردار برگشت به عقب ندارد و این راه را باید تا انتها برود. او اما از این پس زیر ذره بین منتقدان خواهد بود تا کاهی از او بیابند و کوهی بسازند. در این ملک بسیاری از تصمیم های ساده مدیریتی به آسانی انگ سیاسی می خورد و هیچ کس از این اتهامات و برچسب ها در امان نیست. حتی اگر سرداری اصولگرا بسان حسین بیژنی باشد.