سه شنبه 16 آذر 1395-9:2

رییس شورای شهر بابل:

احداث فرودگاه در بابل به این راحتی نیست/ همه جا بابل را به بهارنارنج می شناسند

مرمر فیروزپور: در بحث زیباسازی تا الان موفق نبودیم/ وقتی قرار است فرودگاهی در شهری احداث شود، به این راحتی نیست/ به هر شهر ایران که بروید، بهارنارنج را به اسم بابل می شناسند/ در زمینه بازگشت و رای دادن حسین منصف، هیچگونه موارد خلاف مقررات وجود نداشت.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، شبنم لشگری: شب گذشته مرمر فیروزپور -رییس  و عضو باسابقه شورای شهر بابل- در جمع اعضای یک گروه تلگرامی حاضر شد و به پرسش ها آن ها پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده که از دوران شهرداران سابق بابل، هنوز مبلغ 50 میلیارد تومان از مطالبات وصول نشده و چرا شورای شهر بابل از اقدامات شهردار بیژنی جهت وصول مطالبات بدهکاران دانه درشت با روش هایی نظیر استقرار نیوجرسی مقابل واحدهای بدهکار حمایت نکرده، اظهار داشت: این موضوع کاملا درست است، از سالیان گذشته شاید از حدود ۲۵ سال قبل تا به حال شهرداری مطالباتی را مانند پرداخت نکردن عوارض، صدور پروانه و موارد دیگر، از برخی شهروندان دارد. حدود ۳۰ میلیارد تومان را نتوانستیم وصول کنیم.

عضو شورای شهر بابل ادامه داد: اینکه ما از شهردار کنونی بابل برای دریافت وصولی ها حمایت نکردیم، صحت ندارد. زمانی که بیژنی برای وصول مطالبات از روش استقرار اضطراری استفاده کرد، من در تهران بودم، ولی همکارانم برای دفاع از شهردار حتی نزد ریاست دادگستری و دادستان هم رسیدند.

فیروزپور با بیان این که روش نیوجرسی(اضطراری) پاسخ نداد و حتی در بعضی موارد شهرداری محکوم شد، افزود: ما قوانینی داریم که به صراحت مشخص می کند شهرداری می تواند مطالباتش را بدون درگیری، از طریق اداره ثبت و دادگستری وصول کند و به وضعیت اضطراری و موارد این چنینی نیازی نیست. من م ترجیح می دهم ابتدا با صحبت و تعامل برای وصول مطالبات از شهروندان اقدام کنیم. امیدوارم از این پس از روش های قانونی استفاده شود.

پرسش بعدی از رییس شورای شهر بابل در مورد زیبا سازی بود و این که چرا بابل نسبت به شهرهای دیگر به زیباسازی اهمیت نمی دهد و پروژه ها را هم نیمه کاره رها می کنند که فیروزپور پاسخ داد: پروژه هایی که به زیبایی سازی مرتبط است مطمئنا" نواقصی دارد که برای تکمیل آن به زمان نیاز دارند. زمانی که ما در شورا مصوب می کنیم، در حقیقت به صورت کامل مصوب می کنیم، اما در شهرداری به دلیل مشکلاتی که وجود دارد (که بیشتر بحث مالی و بعضا" فنی مطرح است) شاید برای تکمیل پروژه ها زمانی بر فرض یک سال لازم باشد. این انتقاد شمارا پذیرا هستیم و در بحث زیباسازی تا الان موفق نبودیم.

کاربر بعدی این گروه تلگرامی پرسید: چرا بابل هنوز توسعه شهری پیدا نکرده و فرودگاهی که قرار بود در این شهر افتتاح شود، در چه مرحله ای است و چرا بعضی از شهرها نام بهارنارنج را به سرقت برده اند؟

فیروزپور با بیان این که نام فرودگاه احمدکلا از سالیان دور مطرح بوده و نمایندگان مجلس هم پیگیر هستند، تصریح کرد: وقتی قرار است فرودگاهی در شهری احداث شود، به این راحتی نیست. حتی اگر مجوزات را بگیرند، تامین اعتبارش کار بسیار سنگینی است.

وی در خصوص نام گذاری ساری به شهر بهارنارنج، پس از بابل اظهار کرد: به گمانم در این زمینه از هیچ اقدامی دریغ و کوتاهی نکردیم و قرار است ششمین جشنواره بهارنارنج بابل را هم برگزار کنیم. به هر شهر ایران که بروید، بهارنارنج را به اسم بابل می شناسند. همه تلاش مان را کردیم این نام برای بابل به یادگار بماند و اگر شهر دیگری اسم بهارنارنج را روی خود گذاشت، دلیل نمی شود بابل به اسم بهارنارنج نباشد. بابل از سی سال پیش به این نام مشهور بود و همکاران شورای شهر نهایت همکاری را برای اثبات این نام با جشنواره های مختلف فرهنگی و... داشته اند و ما احساس می کنیم که این نام برای همیشه ماندگار شد.

پرسش بعدی درباره حکم عزل و سپس بازگشت عضو پرحاشیه شورای شهر بابل بود، این که در فاصله حکم اولیه حسین منصف مبنی بر رد تعلیق تا زمان تأیید نهایی حکم بازگشت او، در حالی که هنوز هیچ ابلاغی جهت بازگشتش به شورا نرسیده بود، با چه مجوزی منصف با حق رأی در جلسات رسمی شورا حاضر می شد؟

فیروزپور با اشاره به این که در این زمینه اصلا رد تعلیقی وجود نداشت، ادامه داد: یک حکم برای منصف صادر و زمانی که این حکم به ما ابلاغ شد بعد از آن فقط یک جلسه داشتیم که او در جلسه شرکت کرد، اما حق رای نداشت. از آن جایی که این حق برای نامبرده وجود داشت که به حکم اعتراض کند و رایی از دیوان بگیرد، بلافاصله به دیوان مراجعه کرد و در جلسه دوم شورا، نامه دیوان مبنی بر بازگشت به کار به دست ما رسید تا زمانی که حکم اصلی صادر شود. از طرف استانداری هم به ما ابلاغ شد و از جلسه دوم توانست مثل بقیه اعضای شورا حضور پیدا کند و حق رای داشته باشد. در نتیجه هیچگونه موارد خلاف مقررات وجود نداشت.

در ادامه این پرسش و پاسخ، یکی از کاسبان بابل پرسید: شهردار بساط شب را از ما گرفت. یک ساعت بیشتر بساط نمی کردیم. زن و بچه داریم. نان ما در همین بساط هست. بساط شب را نمی شود دوباره برپا کنید؟ واقعا" احتیاج داریم.

در پاسخ به این سئوال، رییس شورای شهر بابل بیان داشت: وجود سد معبر و برخورد با آن یکی از قوانین مستحکم شهرداری است و شهردار هم چاره ای جز این نداشت که با توجه به این که بسیاری از شهروندان به وضع موجود سد معبر، معترضند، مطابق قانون رفتار کند. البته خیلی جاها مطابق قانون برخورد نمی شود، به همین دلیلی که مراعات حال افراد را می کنند .

وی با بیان این که می دانیم وضعیت بازار نامناسب است و واقعا" برای تامین مخارج به کسب و کار نیاز دارید، استدلال کرد: این حق را به شهردار و شورا بدهید که ضمن اینکه باید رعایت حال شما را بکند، باید قانون هم اجرا شود. هم بسیاری از شهروندان و حتی برخی کسبه نسبت به سد معبر معترضند. ما سعی می کنیم خیلی جاها چشم پوشی کنیم، ولی باور کنید بیشتر از این نمی توانیم کاری کنیم. البته در چند نقطه شهر، بازارهای هفتگی را آماده کردیم تا بتوانید آنجا کاسبی کنید که گویا پاسخگوی نیاز شما نیست و مجبورید که در خیابان های مختلف شهر بساط بکنید.