سه شنبه 16 آذر 1395-12:2

دو دیدگاه متفاوت استاندار مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی ساری:

ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ دانشجویان ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻗﺎﺋلم/ رییس دانشگاه فقط با ما مشورت می کند و نمی توانم پاسخگو باشم

گزارش مراسم روز دانشجو  در دانشگاه کشاورزی ساری: دولت تدبیر و امید را با ترازوی دلواپسان و منافع فردی نسنجیم و با ترازوی منافع ملی بسنجیم/ حرکت های  دانشجویی در عصر ما برخلاف آنچه که از پدران مان به ارث رسیده، دچار انفعال شده است/ وقتی رئیس دانشگاه انتخاب می شود اجازه ندارد که از استاندار پیروی کند و صرفا مشورت می گیرد، بنابراین من نمی توانم پاسخگوی شما دانشجویان باشم!


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، شبنم لشگری: صبح سه شنبه مراسم روز دانشجو ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻦ ﺁﻣﻔﯽ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺷﻬﺪﺍﯼ ﮔﻤﻨﺎﻡ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪ.

امیر جاونژاد -نماینده انجمن های علمی دانشگاه- نخستین سخنران بود که گفت: باید با فراخوان مناسب و ایجاد انگیزه از طرف دانشگاه و مسئولان مربوطه، سیاست های تشویقی جهت تشکیل انجمن های علمی صورت بگیرد و ما هنوز در بعضی از رشته ها مثل خاک شناسی انجمن علمی نداریم .

وی با بیان این که باید ارتباط کافی بین انجمن های علمی و کارآفرینان و بازار کار برقرار شود، ادامه داد: تطابق نداشتن حوزه های علمی و کاری از مهمترین چالش های جامعه دانشجویی ما پس از تحصیل است که راه ورود دانشجو ما را به محیط کار دشوار می کند.

این دانشجوی رشته آبیاری تصریح کرد: دانشجو باید مطالبه گر و ارتقای هرچه بیشتر توان علمی و فرهنگی محیط دانشگاهی خود را خواستار باشد.

*با مطالبات دانشجویی سلیقه ای برخورد می شود

پیام گرایلی -دبیر انجمن اسلامی دانشجویی- دومین نماینده دانشجویان بود که روی سن رفت و گفت :انجمن اسلامی دانشجویان به عنوان طلایه دار جنبش عدالتخواه دانشجویی از دیرباز تا کنون علم مبارزه با استکبار خارجی و هرگونه استبداد داخلی را در دست داشته است.

وی افزود: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیش از ۴ دهه سابقه فعالیت و مبارزه در راه آرمان های اصیل انسانی و با تقدیم ۵ شهید با منش اصلاح طلبی که برگرفته از منش سید و سالار شهیدان است، پیشگام در حرکت های مدنی بوده است.

گرایلی در ادامه با اشاره به این که امروز وضعیت دانشگاه ما در برخی حوزه های دانشجویی مطلوب نیست، تصریح کرد: بی قانونی در بعضی از معاونت ها، سدی در برابر فعالیت های محق دانشجویی شده است. برخی مسئولان دانشگاه که باید همسو با سیاست های اعتدالی و اصلاح طلبانه دولت باشند، آشکارا ضمن کنار گذاشتن سیاستهای دولت، با بسیاری از مطالبات دانشجویی، سلیقه ای برخورد می کنند.

عکس از علی خلیلی

این فعال دانشجویی ادامه داد: بهانه تراشی های خارج از چهارچوب قانون در انتخابات انجمن اسلامی، اعمال نظر های سلیقه ای در تعداد کاندیداها خارج از اساسنامه مدون و همچنین برگزاری انتخابات برخی تشکل ها در موعد مقرر قانونی از جمله این موارد است که باعث می شود حتی در رسیدن به حقوق اولیه خود ناکام باشیم.

این دانشجو ضمن اشاره به اینکه ابتدایی ترین راه برای اصلاح بی قانونی ها آگاهی از حقوق دانشجویی خودمان است، اظهار کرد: آگاهی از حقوق جز با فعالیت در همین تشکلها محقق نمی شود. بنابراین صمیمانه و به جد شما دانشجویان را فارغ از هرگونه سلیقه سیاسی به فعالیت در تشکلهای دانشجویی، انجمن اسلامی، شورای صنفی، کانون های فرهنگی و انجمن های ورزشی دعوت می کنم.

وی با بیان این که حرکت های  دانشجویی در عصر ما برخلاف آنچه که از پدران مان به ارث رسیده، دچار انفعال شده و این همان چیزی نیست که خون های پاکی برایش ریخته شده است، تاکید کرد: امروز آن دسته از دوستان ما هم که راه نیک پدران شان را پاس داشته اند، در حبس به سر می برند.

گرایلی گفت: وظیفه ماست جلوی هرگونه خفقان و ابتذالی را که از طریق نهادهای فرادولتی با اختیارات فراقانونی دیکته می کنند، بگیریم.

وی با بیان این که می خواهم از برای شما از مظلومیت های دولت حسن روحانی در برابر هجمه دلواپسان بگویم و همه شما را به داوری منصفانه در این باره دعوت کنم، استدلال کرد: وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست، این انتقاد تک تک ما به شرایط حاضر است، اما نیک بدانیم که کشور امروز از تحریمی رهایی یافته که تمامی زیرساختهای اقتصادی را متلاشی کرده است. آیا بازسازی نظام اقتصادی کاری یک شبه است؟ ما نیاز داریم که در سیاست خارجه با جهان به گفتگو بنشینیم. مسائل مورد مناقشه را از طریق دیپلماتیک و با علم و تمدن ایرانی حل کنیم، درست مثل زمانی که از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل بدون جنگ و خونریزی بیرون آمدیم و این همان قدرت ایرانی است؛ چیزی که آن را عزت می خوانیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به این که حتی اگر با کارشکنی بیگانگان روبرو شویم هنر ما این است که این کارشکنی ها را در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار دهیم تا حقانیت خود را اثبات کنیم، افزود: این تمام کارهایی است که دولت تدبیر و امید انجام می دهد.

وی با طرح این پرسش که آیا از خود پرسیده اید از میان آن ۶ نفر هرکسی غیر از روحانی، رئیس جمهور می شد، در چه نقطه ای قرار می گرفتیم؟ گفت: با گفتمان گاز انبری و کلاس های خشک فلسفی نمی توان پیشرفت کرد و این کار از طریق گفتگو و تعامل سازنده با جهان صورت می گیرد.

گرایلی تصریح کرد: ساختن ایرانی آبادتر، آزادتر مبتنی برعقلانیت وظیفه تک تک ماست. از جنس آن وظیفه ای که تریبون مجلس را از هتاکان گرفت و به اخلاق مداران سپرد. دولت تدبیر و امید را با ترازوی دلواپسان و منافع فردی نسنجیم و با ترازوی منافع ملی بسنجیم.

* ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻗﺎﺋلم

در ادامه ﺭﺑﻴﻊ ﻓﻼﺡ ﺟﻠﻮﺩﺍﺭ -ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍن ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﺸﻜﻼﺕ جامعه ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﻲ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﺎﻣﻼ ﺁﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻨﻮﻳﺎﺕ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﻋﺰﺕ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﺟﺪ ﭘﻴﮕﻴﺮ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﻲ ﻭﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﺳت.

وی ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ 3 ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑه ﻌﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺩﻭﻟﺖ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺪﺍﺭﻱ ﺭﺍ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ، ﮔﻔﺖ: ﺑﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻤﺖ، ﭘﻴﮕﻴﺮ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻱ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺕ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑه ﻮﻳﮋﻩ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺑه ﻌﻨﻮﺍﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺴﺘﻢ.

 فلاح جلودار افزود: ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﻃﻼعات ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺍشته ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ مازندران ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎ ﭘﻴﺸﮕﺎﻡ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺍﻧﻘﻼﺑﻲ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺑﻨﻴﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ، ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ  ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯﺍﻥ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ

ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻔﻜﺮ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻱﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﺪﻩ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ کنند، ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ: ﺑﻨﺪﻩ ﺁﺩﻣﻲ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﻲ ﺭﺍ ﺻﺮﻓﺎ ﺍﻣﺮﻱ ﺻﻨﻔﻲ ﺗﻠﻘﻲ کنم ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻗﺎﺋﻞ ﻫﺴﺘﻢ.

*نمی توانم پاسخگوی شما باشم

در حاشیه این مراسم، سید محمد حسینی -دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی ساری- در محوطه بیرون از سالن، ضمن انتقاد از مشکلات دانشگاه از قبیل تفکیک جنسیتی در کانون های فرهنگی و دانشجویی، برگزار نشدن انتخابات در حوزه ی فرهنگی و به ویژه دانشجویی، خطاب به استاندار گفت: دولت تدبیر و امید که داعیه دار مردم سالاری و انتخابات است، درون دانشگاه هایش انتخابات کانون ها و انجمن های صنفی و  ورزشی صورت نمی گیرد.

ربیع فلاح در جواب گفت: استانداری مسئول هماهنگی و نظارت و اجرای سیاست های کلی دولت در استان است که دانشگاه ها را هم زیر نظر دارد، اما بخش بزرگی از وظایف دانشگاه ها ملی است. قانون به این صورت است که وقتی رئیس دانشگاه انتخاب می شود اجازه ندارد که از استاندار پیروی کند و صرفا مشورت می گیرد، بنابراین من نمی توانم پاسخگوی شما باشم. بحث تفکیک جنسیتی هم مسئله جدیدی نیست و باید از طرف وزارت پیگیری شود و البته همیشه التهاباتی و مخالف و موافقانی هم دارد.