دوشنبه 29 آذر 1395-9:26

حافظ درمازندران

گزارشی از رونمایی کتابِ «حافظ روح ایرانی» درقائم‌شهر/ این کتابِ در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۱۰ هزار تومان توسط نشر رسانش نوین به چاپ رسیده و طراحی جلدِ کتاب به عهده هنرمند پُرآوازه دیار مازندران--اسرافیل شیرچی– بوده است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، روح‌الله مهدی‌پورعمران: چهارمین نشست انجمن حافظ (دفترقائمشهر) با موضوع «حافظ وپیرِ مُغان» ِپنج‌شنبه گذشته درسالن همایش‌های شهرداری قائمشهر، به آیین رونمایی کتابِ «حافظ، روح ایرانی» تالیف دکتر محمد بقایی ماکان اختصاص یافت.

در این همایش که شماری از استادان دانشگاه، شاعران، نویسندگان و دوستدارانِ حافظ از شهرهای ساری و بابل، مردمِ فرهنگ‌دوستِ قائم‌شهر و ناشرکتاب حضور داشتند، از کتاب رونمایی شد و یک باردیگر، حافظ شیرین سخن مهمان خانه‌های مردم شعر دوستِ مازندران شد.

حافظ، از آن دست شاعرانی است که ایرانیان صرف‌نظر از هر قوم و زبان و نژادی، با او و شعرهایش ارتباطی قلبی برقرارکرده‌اند. نفوذ و تاثیر حافظ و شعرهایش تا اندازه‌ای ژرف است که مردم به غزلیاتش تفال می‌زنند و جالب است که به طور معمول در یک یا دو مصرع و بیت‌اش، شرحِ دردِ فال گیرنده بیان شده است و همین جادوی سخن است که حافظ را عزیزِ مردم کرده است.

نویسنده این کتاب، دکتر محمدبقایی (ماکان) در بخشی از کتاب می‌نویسد: «نقش حافظ در زندگی ایرانیان تا حدی است که با حذف او کمبودی چشم‌گیر به لحاظ عاطفی و روحی در آنان پدید خواهد آمد و عامل مهمی در وحدت و انسجام ملی از دست خواهد رفت. بسیاری از ابیاتش به صورت مثل درآمده؛ این بدان معناست که ذهن جامعه مجذوب شعر اوست و شعرش با روح جمعی هم‌خوانی دارد.

کمتر خانواده‌ای است در ایران یا کشورهای فارسی‌زبان که با هر مرام و مسلکی دیوان حافظ در آن نباشد و کمتر کسی است که بیتی از او در خاطر نداشته باشد یا اوقاتی را با شعرش به سر نبرده باشد. شگفت اینجاست که تقریباً تمامی غزل‌هایش با روحیه ایرانیان سازگار است؛ چندان که گویی حرف دل آن‌هاست.»

دکتر بقایی گفت‌وگوهایش درباره حافظ را با نویسندگان و ادیبان بزرگ ایران آورده است. شاعران و نویسندگان نامداری مانندِ عبدالحسین زرین‌کوب، سیمین بهبهانی، احسان نراقی، شهریار و پرویز ناتل‌خانلری. و این یکی از ویژگی‌های کتاب است. ویژگی دیگرِ کتاب، نگاهِ وحدت‌گرایی است که نویسنده دارد و براین باوراست که ایرانی، شایسته یگانگی و هم‌بستگی است، چنان‌که همواره این گونه بوده است. بقایی یکی از عواملِ وحدتِ ایرانیان را وجودِ خواجه شمس‌الدین محمدحافظ‌شیرازی می‌داند.

محمدبقایی در سخنانش درآیین رونمایی کتابش، از حافظ به عنوان یکی از عناصرِ هویت ساز و نماد وحدت اقوام ایرانی و در یک جمله؛ حافظ را بخش مهمی از هویت ایرانی معرفی کرد.

وی با شرح واژگان «پیر» و «مغان» درباره ترکیب پیر مغان با آوردن شواهدی از ابیات حافظ به تفصیل سخن گفت و در پایان سخن، پیرامون دیر مغان نیز توضیحاتی ارائه کرد.

کتابِ حافظ، روح ایرانی، در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۱۰ هزار تومان توسط نشر رسانش نوین به چاپ رسیده و دردسترس علاقمندان به شعر و ادب قرارگرفته است. طراحی جلدِ کتاب به عهده هنرمند پُرآوازه دیار مازندران--اسرافیل شیرچی– بوده است.

رسانش نوین، در طول خدمات فرهنگی و نشرِ تاریخ و زبان و فرهنگ و ادبیات مازندران، از جایگاهِ بسیار خوبی برخوردار است. یکی از مسئولان این نشر که درهمایش حضور دارد، در موردِ این کتاب می‌گوید:« با یاری انجمن دوستداران حافظ، دفتر بابل در سال گذشته اساس کتاب حاضر با همین عنوان در سخنرانی دکتر بقایی پایه‌گذاری شد و در سال جاری و با همت انجمن دوستداران حافظ، دفتر قائم‌شهر از این کتاب رونمایی شد.»

همایش درساعت 30/5 درحالی به پایان رسید که شرکت‌کنندگان، عصر فرهنگیِ خوبی را در کنار حافظ و دوستداران شعر او سپری کرده بودند و هریک، پاره‌ای از قندپارسی را به خانه بردند.

*این گزارش دیروز در روزنامه همدلی متشر شد.