يکشنبه 26 دی 1395-10:34

یادداشت ایرج نیاز آذری، روزنامه نگار؛

اختلاف ها کنار/ برای حفظ میراث معنوی و سیاسی هاشمی بکوشیم

شایسته است با کنار گذاشتن اختلافات فردی، تکنیکی، روشی و نظری با برخی سیاست ها، اقدامات و مدیران دولت اول روحانی، با حداکثرسازی تلاش خود برای تداوم خدمت دولت تدبیر و امید بکوشیم تا میراث معنوی و سیاسی آیت الله هاشمی همچنان در مدار پویایی باشد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری، روزنامه نگار: سخن از شخصیت و ویژگی های آیت الله هاشمی رفسنجانی تکرار مکرات است و هدف اول این قلم نیست، اما نمی توان به سادگی از سنگینی غم فراق و فقدانش گذشت. 

شاید مخاطبان محترم دراین فقره نیز با نگارنده هم نظر باشند که برخلاف نظر مدیران محترم صدا و سیما، هم اکنون زمان پرداختن به مبانی و اندیشه شناسنامه انقلاب نیست و بسیار دیر شده است؟ (البته فردایی را می بینم که حضور در تشییع پیکرش هم از هزینه زایی بی نصیب نمی ماند!)

نگارنده به فراتر از نگاه عاطفی و مناسبتی به این ثلمه سنگین و حزن انگیز به حفظ و گسترش اندیشه و گفتمان هاشمی در سپهرسیاست ایران در کوتاه مدت و بلندمدت تاکید دارد؛ لذا نباید قدر و منزلت آیت الله فقید درحد نامگذاری یک خیابان در پایتخت و برگزاری چند مناسبت عرفی تقلیل پیدا کند یا پرونده چند دهه مبارزه و سیاست ورزی امیرکبیر دوران با برگزاری چند مجلس ترحیم بسته شود، بلکه بر مریدان و رهروان اندیشه متعالی شناسنامه انقلاب فرض است در گام اول به حفظ و حراست از "گفتمان اعتدال" به عنوان یکی از نزدیک ترین و مهمترین میراث پیش رو تاکید داشته باشند و مانع از روی کارآمدن جریان های متحجر نوظهور شوند.

در ادامه به دنبال مانایی و ماندگاری بلندمدت افکار و آراء ایشان باشیم.

 واضح است که دولت روحانی ثمره گفتمان اعتدالی حضرت ایشان است و تداوم حیات دولت تدبیر و امید آرامش بخش روح تازه مجاور حضرت روح الله رحمه الله.

یاران هم اندیش قطعا به این نکته توجه خواهند داشت که ابراز احساسات مخالفان گفتمان اعتدالی دولت تدبیر و امید به خاطر رحلت آیت الله هاشمی عمری کوتاه خواهد داشت و به زودی تلاش اقتدارگریان برای بازپس گیری قدرت کلید خواهد خورد که حتی شخص آیت الله هاشمی در دیدار ساعات قبل از رحلت با "دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت" از برگشت کشور به دوران و شرایط دولت نهم و دهم به شدت نگران بودند، لذا بایسته آنست که تمامی هاشمی دوستان و روحانی خواهان خود را برای آزمونی سخت در بهار آینده مهیا سازند.

برهمین اساس شایسته است با کنار گذاشتن اختلافات فردی، تکنیکی، روشی و نظری با برخی سیاست ها، اقدامات و مدیران دولت اول روحانی، با حداکثرسازی تلاش خود برای تداوم خدمت دولت تدبیر و امید بکوشیم تا میراث معنوی و سیاسی آیت الله هاشمی همچنان در مدار پویایی باشد.

حضرت آیت الله هاشمی یکبار با هوشمندی و صبوری از فرصت رد صلاحیت خود استفاده کرد و برحریف چیره شد، ولی این بار با مرگ خویش نگرانی های جامعه را برای  آینده کشور دوچندان کرد.

این روزها خیلی ها نگران آینده کشور هستند و خلاء آقای هاشمی را برای کشور زیان بار می دانند! حال وظیفه همه کنشگران آینده نگر این است که با هوشمندی و هوشیاری برای آینده ایران "پسا هاشمی" همدل و همصدا شویم و 29 اردی بهشت 96  حماسه ای دیگر رقم بزنیم.