شنبه 9 بهمن 1395-23:28

جابجایی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران

محمدنژاد رفت/ شکیبایی آمد

در حالی که هنوز وضعیت مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور مشخص نیست و بدون رییس، اداره می شود، لطف الله محمدنژاد از ریاست این مرکز در مازندران کنار گذاشته و شکیبایی که اهل اصفهان است، به این سمت گمارده شد!/ استاندار مازندران که بارها از برکناری و تغییر نیروهای ضعیف و بعضا" مخالف دولت و مدیرانی که نه به روحانی رای داده اند و نه با او همراه هستند، استنکاف کرده است، بارها تلاش کرد محمدنژاد را برکنار کند.


مازندنومه، سرویس سیاسی: در حالی که پس از رفتن رضاصالحی امیری به وزارت کشور و انصراف احمد مسجد جامعی، هنوز سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بدون مدیر مانده است، پنج شنبه گذشته در سکوت خبری لطف الله محمدنژاد از سمت ریاست مرکز اسناد مازندران برکنار شد.

محمد نژاد که معلم قدیمی اهل ساری و از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است، از خردادماه سال 1393 در این سمت قرار گرفت و توانست با بهره گیری از خرد جمعی، مرکز اسناد مازندران را به یکی از نهادهای تولیدگر، با برنامه و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و پژوهش استان تبدیل کند. او از فعالان ستاد روحانی در ساری در انتخابات سال 1392 بود.

وی که با دست خالی ساختمانی فرسوده را از فرمانداری ساری تحویل گرفته بود، توانست هم زمان با بازسازی این مکان و اجرای برنامه های مختلف، محلی را برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی فراهم کند و باعث دلگرمی اهل قلم استان شود.

محمدنزاد که از نیروهای پاکدست حامی دولت در استان محسوب می شود، در مرکز اسناد فضا را برای حضور پژوهشگران و اهل قلم استان مازندران فراهم ساخت و در پرونده او چندین برنامه بزرگ و کوچک فرهنگی هم چون: همایش تاریخ محلی، همایش فدایی تلاوکی، چندین رونمایی کتاب،  اندیشگاه، پژوهشگاه، نمایشگاه اسناد، مرکز تاریخ شفاهی مازندران و مانند این ها دیده می شود.

شکیبایی که از امروز جایگزین محمدنژاد شده است اهل اصفهان است و پیش تر در سازمان مرکزی در تهران مشغول فعالیت بوده است.

استاندار مازندران که بارها از برکناری و تغییر نیروهای ضعیف و بعضا" مخالف دولت و مدیرانی که نه به روحانی رای داده اند و نه با او همراه هستند، استنکاف کرده است، بارها تلاش کرد محمدنژاد را برکنار کند که از قرار پخش فایل صوتی رییس سابق مرکز اسناد در انتقاد از مرگ چند هم وطن در جاده ساری-تاکام این بهانه را برای عزل او فراهم کرد.

محمدنژاد که در مدت حضور خود خدمات شایسته ای در مرکز اسناد مازندران انجام داده و مکانی مناسب را برای حضور و فعالیت اهالی فرهنگ فراهم کرده بود، در یادداشتی کوتاه برای سردبیر مازندنومه نوشت: «خوشبختانه یا متاسفانه خبر جابجایی در مرکز اسناد مازندران صحت دارد. امروز مدیری ساکت و دست بوس می خواهند. خیلی ها به دروغ خود را در دولت راستگویان جا زده اند.

 اگر از آرمان دولت و حقوق مردم دفاع کنی، به مزاج خیلی ها خوش نمی آید.

 خودت می دانی مدت دو سال و نیم بنیان اسناد و کتابخانه ملی را نهادم. مرکز را تکمیل و تجهیز کامل و آنجا را خانه دوم اهالی فرهنگ کردم و کارهای زیادی از قبیل اندیشگاه، نمایشگاه اسناد، کارهای پژوهشی، چندین رونمایی کتاب، همایش تاریخ محلی مازندران و غیره که شما در جریان هستید؛ ولی با سخنرانی اخیرم در ماجرای مرگ هم شهریانم در جاده ساری-تاکام که از بی تدبیری مسئولان استانداری، فرمانداری و نمایندگان، انتقاد کردم، برکناری ما تسریع شد.

خدا را شاکرم که تمام تلاش را کردم تا مرکز اسناد را با تنگ نظریها و سنگ اندازیهای خیلی ها به جایی برسانم که نتوانند آن را به استان دیگر انتقال دهند.»

تصاویر برخی از برنامه های فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران