يکشنبه 17 بهمن 1395-21:53

نمایشگاه کتاب ساری/روز دوم

بازار فروش کتاب آسیب دیده است

بازار فروش کتاب دچار آسیب است/ در نمایشگاه کتاب سال قبل، میراث فرهنگی و فرمانداری ساری وعده خرید هزار نسخه کتاب سفال ساری را دادند اما تاکنون یک نسخه هم نخریدند/ رونمایی از 6 اثر تازه تالیف و معرفی دو کتاب مرحوم آیت الله هاشمی از برنامه های نمایشگاه کتاب است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی+کلثوم فلاحی: عباس زارع -معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد مازندران- در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب از تمدید مهلت ثبت نام نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و رسانه های مازندران خبر داد.

وی با بیان اینکه ۱۳هفته نامه، ۷ روزنامه سراسری، ۳ روزنامه محلی، ۴ پایگاه خبری، ۵ دو هفته نامه و ماهنامه و یک فصل نامه ثبت نام کردند.

معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها۲۶تا ۲۹بهمن است .

وی گفت: زمان ثبت نام در این نمایشگاه تا ۲۱بهمن تمدید شد که مدیران رسانه ها باید به خانه مطبوعات و یا اداره مطبوعات اداره کل ارشاد مراجعه کنند.

زارع با بیان این که ۸۹ پایگاه خبری دارای مجوز در استان داریم، افزود: ۹ روزنامه محلی، ۴۱ هفته نامه، ۳۴ماهنامه، ۲۳ دو هفته نامه، ۲۹فصل نامه، ۹ دو فصل نامه، یک سالنامه و ۲ دو ماهنامه در حال فعالیت هستند.

وی همچنین ادامه داد: از ۹۴ روزنامه سراسری نیز ۴۰ روزنامه پروانه فعالیت دریافت کردند.

این مسئول از صدور کارت خبرنگاری برای خبرنگاران استان خبر داد و گفت: طی هماهنگی های انجام شده سامانه ای در سایت اداره کل ارشاد فعال می شود که  خبرنگاران می توانند جهت بارگذاری مدارک ثبت نامی اقدام کنند.

وی ادامه داد: ساز و کار ساماندهی خبرنگاران تا قبل از انتخابات اجرایی خواهد شد.

معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه امسال هدیه روز خبرنگار را به پایگاه های خبری دارای مجوز می دهیم افزود:در همه حوزه ها اختیار با مدیران رسانه است که می توانند  اسامی خبرنگاران را معرفی کنند

زارع گفت: نشست دیروز خانه مطبوعات به دلیل اینکه حداقل یک پنجم اعضا باید طبق قانون حضور داشته باشند و به حد نصاب نرسید، لغو شد.

معاون فرهنگی ارشاد مازندران تاکید کرد: انتخابات خانه مطبوعات همزمان با کشور در دو‌ مرحله یعنی ۱۵و ۲۹ اسفند برگزار خواهد شد و تا قبل از آن‌ حتما باید جلسه بعدی مجمع برگزار شود.

این مسئول ابراز داشت: همه اعضای خانه مطبوعات باید در سامانه خانه مطبوعات ثبت نام کنند و بررسی نهایی با اداره کل ارشاد خواهد بود.

معاون فرهنگی ارشاد مازندران با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ واحد فعال در حوزه صنعت چاپ داریم افزود: نمایشگاه چاپ، بسته بندی و تبلیغات استان مازندران در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی مازندران در قائمشهر برگزار خواهد شد.

زارع گفت:اگر از حوزه چاپ و بسته بندی حمایت شود یکی از دغدغه های استان مرتفع خواهد شد.

* کتاب «افسانه های مازندران» به صورت پژوهشی چاپ و منتشر شده است

سیده زینب تقوی-معاون فرهنگی و مسئول انتشارات جهاد دانشگاهی مازندران- در گفتگو با خبرنگاران در نمایشگاه کتاب ساری گفت: انتخاب کتاب های جهاد دانشگاهی در دو مرحله ارزیابی علمی می شود، به همین دلیل امتیاز بالایی در ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه قرار دارد  و در مصاحبه دکتری نیز اهمیت زیادی دارد.

 تقوی افزود:  از سال ۹۱ جهاد دانشگاهی مازندران توانست مجوز انتشار از وزارت ارشاد دریافت کند و مستقل شود.

 وی ابراز داشت: کتاب های منتشر شده جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی، کشاورزی، مدیریت و علوم انسانی است .

تقوی ادامه داد: در حوزه فرهنگ مازندران هم چند کتاب داریم که بیشتر پژوهشی است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه کتاب «افسانه های مازندران» به صورت پژوهشی و منحصر به فرد  چاپ و منتشر شده است، افزود: دو کتاب «دست بافت های مازندران» و«سفال ساری»  هم در این نمایشگاه عرضه شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی جشنواره کتاب سال دانشجویی دارد که مازندران در دو سال پیاپی به عنوان کتاب برگزیده سال دانشجویی برگزیده شد، افزود: هر سال جشنواره پایان نامه سال دانشجویی هم برگزارمی شود که که در پایان به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

وی گفت:کتاب «کارآفرینی و حمل و نقل ترکیبی» از جهاد دانشگاهی مازندران به عنوان کتاب برگزیده دانشجویی سال کشور انتخاب شد

تقوی با بیان اینکه کتاب تاریخ انقلاب مازندران را در سال ۹۱ منتشر کردیم که معرفی شهدای انقلاب مازندران است، افزود: جهاد دانشگاهی، مرکزی به عنوان سازمان امام و انقلاب دارد که کلیه آثار در این مرکز منتشر می شود و شعبه ای از آن نیز در مرکز مازندران وجود دارد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه در بحث توزیع کتاب و پیدا کردن مخاطبان خاص خود دچار مشکلیم گفت: نمی توانیم با مراکز کشور ارتباط برقرار کنیم و بازار فروش ما دچار آسیب است.

وی گفت: در نمایشگاه کتاب سال قبل، میراث فرهنگی و فرمانداری ساری وعده خرید هزار نسخه کتاب سفال ساری را دادند اما تاکنون یک نسخه هم نخریدند.

*در پرداخت نیم درصد شهرداری ها آمل اول است

سیدمحمدپژوهان -سخنگوی شورای شهر آمل- در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: بیشتر کتاب های عرضه شده عمومی است و کتاب تخصصی کمتر است.

وی با بیان اینکه اگر امکان برگزاری نمایشگاه در تمام استان نیست به صورت ادواری در شرق و غرب استان برگزار شود، ابراز داشت: چون این این‌ موضوع از سیاست های وزارت ارشاد است، امکان حضور مردم شهرهای غربی استان در این نمایشگاه کمتر است.

این مسئول با بیان اینکه در پرداخت سهم نیم درصد شهرداری ها، آمل رتبه اول در استان و کشور را دارد افزود: تاکنون همه مبلغ را پرداخت کردیم و پیشنهاد دادیم اگر کتابخانه ها فضا و امکانات ساخت ساختمان را داشته باشند تفاهم نامه ای امضا شود که ما زمین بدهیم و کتابخانه ساختمان را بسازد اما مالکیت با شهرداری باشد.

پژوهان ابراز داشت:در همایش بازیافت سه کتاب  یکی از بانوان آملی در بحث حقوق شهروندی و بازیافت رونمایی شد.



*چرتکه آموزشی برای کودکان

غلامعلی مهدی نیا- مدیرعامل موسسه آموزشی نگاه نو و نماینده حقوقی موسسه ucmas در مازندران در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:ucmasیک طرح آموزشی جهانی است که ۲۴سال سابقه جهانی دارد.

وی با بیان اینکه مبتکر این مدل آموزش پروفسور دینوونگ است، افزود:از اواخر سال ۹۰ هم با همت مهندس قریشی این کار به ایران آمد.

مهدی نیا گفت: ابزار آموزشی این رشته چرتکه سوربن ژاپن است که حدود ۶۰کشور در این رشته مشغول کارند.

وی ادامه داد: در این رشته پنج ترم به بچه های ۵ تا ۱۳ سال آموزش داده می شود

مدیرعامل موسسه آموزشی نگاه نو و نماینده حقوقی موسسه ucmas در مازندران با بیان اینکه حدود ۶۰کشور در این ۲۴سال مشغول کارند، افزود: پنج ترم به بچه های ۵ تا ۱۳ سال  اموزش داده می شود

وی ابراز داشت: ابزار آموزشی دیگر این مهارت کتاب و فلش کارت است که سه حوزه ذهن یعنی قدرت شنیداری، دیداری و تند نویسی را در بچه ها فعال می کند

مهدی نیا ادامه داد: ۲۲سال مسابقات جهانی این رشته طراحی و اجرا شده که مازندران از سال ۲۰۱۳ در این مسابقات شرکت کرد.

وی با بیان اینکه مازندران در مسابقات مالزی، امارات و هندوستان  شرکت‌ کرد و رتبه های خوبی هم به دست آورد، افزود: سال گذشته دو مقام  اول، یازده مقام دوم و سه مقام سوم کسب کردیم.

مهدی نیا هدف از شرکت در نمایشگاه کتاب را شناساندن این طرح به اهل هنر و فرهنگ مازندران عنوان کرد و گفت: در ۲۱شهرستان فعال هستیم که دفتر مرکزی موسسه نیز در بابل  قرار دارد.

وی هزینه آموزشی این مهارت را ۱۲۵هزار تومان در طول یک ترم چهار ماهه عنوان کرد و گفت: پکیج آموزشی آن نیز به طور متوسط ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

مهدی نیا با بیان اینکه به دلیل استقبال مناسب مردم تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه حاضر شویم، افزود: نمایشگاه کتاب بهترین جایی است که می توانیم مردم و فرزندان آن ها را به شرکت در این دوره های آموزشی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه امسال مسابقات جهانی در اندونزی برگزار می شود، افزود: پس از مسابقات استانی و کشوری افراد به این مسابقات اعزام خواهند شد.

 مدیرعامل موسسه آموزشی نگاه نو گفت: شرکت در کلاس ها و یادگیری این مهارت ارتباطی به سطح هوش افراد ندارد، بلکه بجه ها با تمرین به این مهارت مسلط خواهند شد.

*برنامه های جنبی نمایشگاه

امید بهروزیان در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه سراسری و بین المللی کتاب مازندران اظهار داشت: بخش جنبی نمایشگاه کتاب مازندران اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و هنری را در دستور کار دارد.

وی  افزود: رونمایی از 6 اثر تازه تالیف و معرفی دو کتاب مرحوم آیت الله هاشمی، شعرخوانی 10 شاعر و نویسنده صاحب نام کشوری و استانی در رثای شهدای آتش نشان و آیت الله هاشمی و سخنرانی و پرسش و پاسخ با محوریت راهکارهای گسترش تاریخ شفاهی از برنامه های روز دوم تا چهارم نمایشگاه کتاب است.

مسئول بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران گفت: ارتقای مهارت ناشران برای استانداردسازی کتاب، پرداختن به اهمیت نسخ خطی و کتب قدیمی و حفظ و نقش آنها در هویت بخشی به یک ملت، سه معرفی کتاب، روایت یک قصه کهن مازندرانی و تقدیر از 6 دانش آموز فعال کتابخوان، نقد کتاب جنگ فرخنده و بررسی نقش و جایگاه کتاب در تربیت فرزندان تقابل و تعامل کتاب با فضای مجازی هم بخش دیگری از برنامه های بخش جنبی است.

بهروزیان خاطرنشان کرد: کارگاه آموزش داستان و سبک های ادبی، تقدیر از دو پیشکسوت و چهره ملی ادبیات مازندران و مشاعره با حضور استاد اسماعیل آذر از برنامه های روزهای پایانی بخش جنبی نمایشگاه کتاب است.

سیزدهمین نماشگاه سراسری و بین المللی کتاب مازندران از تاریخ 16 تا 21 بهمن در مجتمع فرهنگی نیاوران واقع در محور ساری به قائمشهر دائر است. علاقه مندان می توانند برای بازدید از ساعت 13 تا 19 به محل برگزاری نمایشگاه مراجعه کنند.