دوشنبه 25 بهمن 1395-10:21

مرگ از مزرعه ها جوانه می‌زند

آمار خودکشی در مازندران در سال 94 نسبت به سال 93 پائین تر بوده است، اما امسال با افزایش خودکشی مواجه شدیم/ ذهن کسی که آماده ی خودکشی است در درجاتی مختلف درگیر تمایل رسیدن به آرامشی دائمی است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: باورش سخت است؛ یک دعوای ساده زناشویی و مرگ. انگار نه انگار که قرار بود چند وقت دیگر مادر شود. به انتهای مسیر رسیده و با یک تصمیم آنی خود را به کام مرگ کشاند؛ با قرص برنج.

مرگ با قرصی که به علت سمي بودن بيش از حد آن، مصرف يك چهارم اين قرص موجب مسموميت شديد و استفاده از نصف آن سبب مرگ انسان مي‌شود.

*رشد 28 درصدی خودکشی در مازندران

به گزارش پزشکی قانونی مازندران، در9 ماهه نخست سال جاری تعداد 50 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته كه آمار فوتی‌ها 39 نفر بودند، 28 درصد افزایش داشت.

شهرستان‌های ساری با 14 و بابل با 13 فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است كه آمار مسمومیت با قرص برنج در شهرستان‌های نور، رامسر، فریدونکنار، سوادکوه و بابلسر هر کدام یک فوتی گزارش شده است.

 29 نفر از افراد فوت شده متاهل و مابقی مجرد بودند و افراد با سنین 21 تا 30 سال با 17 مورد در صدر مصرف‌کنندگان قرص برنج قرار دارند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران افراد با رده سنی 31 تا 40 سال با 10 مورد و سنین 61 سال به بالا و کمتر از 16 سال هر کدام با یک فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج گزارش شده است.

  باید گفت در سال جاری آمار مسمومیت با قرص روند افزایشی را در پیش گرفته و شاید همین امر اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به كشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می‌كند.

* هیجان کاذب، جامعه را به تنش می کشاند

یک مقام مسئول در استانداری مازندران با بیان اینکه همواره استانداری و سایر نهادها به اهمیت این موضوع توجه ویژه ای دارند، گفت: بر اساس موضوعاتی نظیر بالا بودن آسیب های اجتماعی و آمار طلاق، برنامه ریزی در این خصوص در دستور متولیان قرار دارد.

این مسئول که ترجیح داد نامش منتشر نشود، با تاکید بر آنکه آمار خودکشی در سال 94 نسبت به سال 93 پائین تر بوده است، تصریح کرد: در سال 95 با افزایش خودکشی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه اعلام آمار افزایش یا کاهش خودکشی و طلاق نیازمند دقت است، خاطر نشان کرد: رسانه ها باید در انتشار جزئیات خودکشی دقت ویژه ای به خرج دهند، چرا که ایجاد هیجان کاذب در این مسائل جامعه را به تنش می کشاند.

*خودکشی، اختلال چند بعدی

دکتر باقری -روان شناس- با بیان اینکه خودکشی، نوعی اختلال و آسیب چندبعدی رفتاری است، می گوید: این پدیده نابهنجار اجتماعی، عوامل متعددی از جمله افسردگی، ناامیدی، بیکاری، اعتیاد، فقر، مشکل های اقتصادی و احساس گناه دارد و حتی در برخی از جوامع مشکل های سیاسی هم در بروز آن دخیل است

 او افزود: در واقع رسیدن به بن بست فکری، روانی و انگیزشی انسان باعث ایجاد فکر خودکشی در فرد می شود و این مساله به قطع امید وی از آینده بر می گردد.

باقری می افزاید: روان شناسان معتقدند خودکشی با ضعف اعتماد به نفس و احساس پوچی در انسان مرتبط است. در این میان، امیان و اعتقاد به پروردگار می تواند در پیشگیری از خودکشی بسیار موثر باشد.

*جنون آنی، علت اصلی خودکشی

دکتر منصوره ایزدی -پزشک متخصص اعصاب و روان- نیز با بیان اینکه خودکشی پدیده رایج این روزها در جوامع جهان سومی است، می گوید: ذهن کسی که آماده ی خودکشی است در درجاتی مختلف درگیر تمایل رسیدن به آرامشی دائمی است.

او با بیان اینکه زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد خودکشی می کنند، اظهار کرد: دلایل بیشتر خودکشی ها مشکلاتی است که افراد در زندگی خانوادگی شان به خاطر نارضایتی از زندگی مشترک، دلایل مادی، فرهنگی و اجتماعی دارند است که متولیان باید در راستای مقابله با این آسیب به برنامه ریزی مناسب اقدام کنند.

این پزشک متخصص می افزاید: باید به کودکان خود آداب زندگی را بیاموزیم تا دچار مشکلاتی در زندگی نشوند که در آینده به خودکشی بیندیشند.

*مطالب مرتبط:

خودكشي با قرص برنج

پادزهر قرص برنج دست من است

قرص ِ برنج ِ محبوب/مازندران سوم است