جمعه 29 بهمن 1395-17:20

پرونده فرهنگی و هنری دولت یازدهم در گفتگو با سه شاعر غرب مازندران

دولت یازدهم ممیزی را تعدیل کرد

پرونده1// جلیل قیصری: خودسانسوری و ممیزی مواجه بودند که در دولت فعلی، کمی تعدیل شده است/ ابراهیم نجار: بخشی از مشکلات کتاب سازی، متوجه متولیان فرهنگ جامعه ما است/ مهدی موسوی: وزارت ارشاد از کتاب های ترانه حمایت مالی نمی کند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی+محمداسماعیل بخشی سورکی: جلیل قیصری -شاعر و منتقد برجسته اهل نوشهر- در گفتگو با ما با بیان این که به نظر من حلقه مفقوده مردم ما، حلقه فرهنگی است، گفت: با گذشته فرهنگی بسیار دیرینه ای که داریم و حتی اگر از سومرها حساب کنیم که در گیلان و مازندران زندگی می کردند، حدود 7 تا 10 هزار سال پشتوانه فرهنگی داریم که بسیار مهم و پرقدمت است، اما در حال حاضر به دلیل عوامل تاریخی، با مشکل فرهنگی مواجه هستیم.

وی با اشاره به این که باید آموزش و پرورش را پرورش داده و حوزه کتاب را گسترش دهیم، ادامه داد: به تازگی نمایشگاه کتاب در ساری برپا شد و باید نمایشگاه های کتاب بیشتری برگزار کنیم.

قیصری تصریح کرد: نویسندگان با مشکلات خودسانسوری و ممیزی مواجه بودند که در دولت فعلی، کمی تعدیل شده است.

این شاعر برجسته اهل نوشهر با بیان این که آخرین بار در سال 93 کتاب چاپ کردم، افزود: گرانی کتاب و چاپ هم مشکل شده و باید این قیمت ها کاهش یابد و افراد بتوانند نوشته های خود را به چاپ برسانند. افرادی را می شناسم که چند کتاب آماده دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، قادر به چاپ نیستند.

شاعر مجموعه سولاردنی با بیان این که در میان شاعران، گرایش بیشتری به فرهنگ فولکلور و زبان مازندرانی را شاهد هستیم، اما کافی نیست، تاکید کرد: باید با دوری از تنبلی و کار بیشتر، زبان مادری را پاس بداریم.

قیصری ادامه داد: کوشش کنیم و به فرزندان‌مان بیاموزیم در کنار زبان فارسی، زبان مادری را هم بیاموزند و در کتاب های دانشگاهی و درسی، واحد زبان محلی را بگنجانیم.

*بخشی از مشکلات کتاب سازی، متوجه متولیان فرهنگ جامعه ما است

ابراهیم نجار -شاعر و پژوهشگر اهل نوشهر- در گفتگو با مازندنومه، با بیان این که حوزه روش تحقیق ما در دانشگاه به هم خورده است، ادامه داد: روش واقعی تحقیق را به یک معلم، مدرس و یا دانشجو یاد نمی دهند و این خیلی بد است.

وی با اشاره به این که در مقابل دانشگاه ها، فروشگاه پایان نامه دارند و وضعیت درستی نیست، تاکید کرد: دانشجو می خواهد مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا بگیرد، اما پایان نامه را به مبلغ 2 تا 5 میلیون تومان می خرد و مدرک  می گیرد و نهاد دولت هم تنها نظاره گر است!

نجار تصریح کرد: کسی که یک پایان نامه ننوشته فردا چگونه می تواند محقق خوبی باشد؟ این نشان می دهد که متولیان فرهنگ، کنترلی در حوزه تالیف ندارند و روند باید اصلاح شود.

این شاعر مازنردانی با اشاره به این که فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما وجود ندارد و پیش زمینه ذهنی برای خواندن کتاب نداریم، افزود: یکی از عوامل اصلی لین معضل، نوشته های فست فودی و فضای مجازی است که مطالب را کپی و شعر افراد را به اسم دیگران منتشر می کنند.

نجار با بیان این که در سه-چهار سال اخیر اقبال به زبان تبری زیاد شده و این خیلی خوب است، ادامه داد: باید خطی برای زبان تبری تدوین شود که از شرق تا غرب مازندران، کتاب های خود را با این خط منتشر کنند و این کار با کمک دولت ممکن است. یکی از دلایل بزرگی که مانع می شود مردم به کتاب های تبری اقبال داشته باشند این است که نمی توانند از رو بخوانند.

وی با اشاره به این که کتاب سازی به نویسندگان واقعی و حقیقی لطمه زده است، تصریح کرد: بخشی از مشکلات کتاب سازی، متوجه متولیان فرهنگ جامعه ما است.  به معلم یا مدرس دانشگاه می گویند یک مقاله در عرض 10 روز تهیه کنید تا امتیاز بگیرید، آیا می شود در مدت 10 یا 20 روز مقاله نوشت؟ پس مجبور هستم کپی و مطلب دیگران را به اسم خودم منتشر کنم و امتیاز بگیرم

* وزارت ارشاد از کتاب های ترانه حمایت مالی نمی کند

دکتر مهدی موسوی-ترانه سرا، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی اهل نوشهر- به مازندنومه گفت: متاسفانه وزارت ارشاد از کتاب های ترانه حمایت مالی نمی کند، در صورتی که کتاب های دیگر را به صورت جدی پشتیبانی و حمایت می کند. به نظرم نگاه ها باید نسبت به ترانه تغییر کند چرا که بخش پر مخاطب و تاثیرگذار ادبی است.

این ترانه سرا با بیان این که البته در بحث مجوز به ترانه هایی که به خواننده ها داده می شود، در دولت کنونی روند شفاف تر و آسانتر شده و سریعتر تعیین تکلیف می شود، ادامه داد: این موضوع یکی از ویژگی های خوب ارشاد در دولت جدید است.