جمعه 29 بهمن 1395-17:42

پرونده فرهنگی و هنری دولت یازدهم در گفتگو با سه هنرمند مازندرانی

وزیر ارشاد پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست

پرونده2// افشین علا: صالحی امیری فردی محترم است، اما پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست. وزیر باید بین اهالی هنر صاحب نفوذ باشد/ جلال مشمولی: برای برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای خارجی از هنرمند پول می گیرند که این موضوع اصلا خوب نیست/ محمدابراهیم عالمی: ساخت تالار موسیقی در مازندران پانزده سال است که در وعده گاه مسئولان مانده است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: برای پیگیری عملکرددولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، به سراغ یک شاعر برجسته مازندرانی، یک خواننده موسیقی محلی و  و یک هنرمند نقاش رفتیم. نظرات این سه هنرمند اهل نور، قائم شهر و سوادکوه در ادامه می آید:

*وزیر باید بین هنرمندان صاحب نفوذ باشد

افشین علا -شاعر اهل نور- در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت روحانی امیدهای فراوانی در دل هنرمندان زنده شد گفت: هنرمندان به امید گشایش فرهنگی و هنری در رفع مشکلاتی که گریبان جامعه هنری را گرفته بود، از دولت روحانی حمایت کردند و با انتخاب جنتی تا حدودی به چشم اندازها رسیدند.

او با بیان اینکه وضعیت فرهنگ و هنر هنوز با چشم اندازها فاصله دارد، عنوان کرد: امیدواریم در دولت آینده  در حوزه فرهنگ چهره شناخته تر و موثرتر در مسند قرار گیرد.

علا با بیان اینکه هنرمندان از دولت احمدی نژاد خاطره خوبی ندارند، تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد باید به همه حوزه ها اشراف داشته باشد و این موضوع در برخی زمان ها که افرادی نظیر رئیس دولت اصلاحات تا مسجد جامعی بر مسند بودند، دیده شد.

این شاعر مطرح کشور با بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات و برخی چهره های شاخص دیگر نشان داده بودند که صاحب تفکر هستند، عنوان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد باید توانایی ارتباط با اهالی فرهنگ را داشته باشد تا بتواند از حق هنرمندان دفاع کند.

علا با بیان اینکه  چهره جایگزین جنتی -صالحی امیری- فردی محترم است، تصریح کرد: این چهره پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست، وزیر باید بین اهالی هنر صاحب نفوذ باشد تا بتواند نگرانی های دو طرف را برطرف کند.

* هنرمندان چشم انتظار نگاه ویژه

جلال الدین مشمولی -نقاش و هنرمند اهل قائم شهر- در گفت وگو با ما با بیان اینکه بسترهای مناسب برای فعالیت های فرهنگی در دولت فراهم نیست، گفت: در مصاحبه ای خواندم که مسئولی گفته است ما مجوزهای زیادی صادر کردیم. اینکه مجوز زیادی صادر کنیم نباید عملکرد محسوب شود.

مبتکر طرح «هنر در روستا» با بیان اینکه در بخش آموزش هم به هنر توجه چندانی نشده است، عنوان کرد: باید این مورد را در آموزش لحاظ کرد. این که آیا کیفیت به سطحی رسیده است که بتوان آموزش را به خارج صادر کرد یا نه.

وی با بیان اینکه نمایشگاه هایی که در حوزه هنر برگزار می شود در سطح مناسبی قرار ندارد و اغلب سطح پائین است، تصریح کرد: برای برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای خارجی از هنرمند پول می گیرند که این موضوع اصلا خوب نیست.

مشمولی با بیان اینکه بخش خصوصی برای هنر خودش تلاش می کند تا استقلال کسب کند، گفت: در کلان شهرها وضعیت بهتر است، اما در مازندران شنیدم که تنها چند اثر در حوزه هنرهای تجسمی خریداری شد.

این نقاش قائم شهری افزود: توسعه، اشاعه و معرفی هنر و هنرمندان موضوعی است که در استان نادیده گرفته شده است و انتظار می رود تا نگاه ویژه ای به آنها شود.

*ساخت تالار موسیقی در پیچ وخم وعده گاه مسئولان

محمد ابراهیم عالمی -خواننده موسیقی مازندرانی- نیز با بیان اینکه عملکرد دولت در حوزه موسیقی مطلوب بوده است، گفت: وزارتخانه دوست دارد کنسرت برگزار شود و در این راستا مجوز صادر می کند که این موضوع مطلوب است.

وی با بیان اینکه بحث مهم در برگزاری کنسرت محور مالی است، عنوان کرد: در این راستا وزارتخانه می گوید باید اسپانسر بگیرید که نشان می دهد حمایت ها خوب است، اما کافی نیست، چراکه اسپانسرها اهل اقتصاد هستند نه فرهنگ.

عالمی با بیان اینکه اسپانسرها به دلیل مالی و تعدد بیننده در ورزش سرمایه گذاری می کنند، تصریح کرد: حمایت های وزارت خانه معنوی است، نه  مالی که این موضوع از ضعف در این حوزه خبر می دهد، چراکه سرمایه گذار حاضر نیست در جشنواره موسیقی با 200 تا 300 بیننده سرمایه گذاری کند.

این خواننده موسیقی محلی با بیان اینکه برخی موارد در حوزه موسیقی دست و پا گیر است، عنوان کرد: نظرات مختلف درباره حلال و حرام بودن موسیقی و برگزاری کنسرت از دیدگاه ائمه جمعه، مسئله ای است که انتظار داریم در این دولت در خصوص آن  تصمیم درست گرفته شود.

عالمی با بیان اینکه ساخت تالار موسیقی پانزده سال است که در وعده گاه مسئولان مانده است، تصریح کرد: هنرمند برای گرفتن مجوز و برگزاری کنسرت در سالن هلال احمر و سینما سپهر ساری هزینه زیادی متقبل می شود .

وی با بیان اینکه تالار 50 درصد بیش تر پیشرفت ندارد، گفت: باید در مسیری قرار گرفت که بخشی از مشکلات هنرمندان حل شود و از این دولت بیشتر انتظار همراهی داریم.