دوشنبه 16 اسفند 1395-9:4

تدابیر تازه برای روان‌سازی ترافیک ساری

چند روز پیش میدان تازه تاسیس «کارگر» ساری به بهره‌برداری رسید و شورای نامگذاری و کارگروه برای قدردانی از قشر کارگر اِلِمان کارگری در حال جارو کشیدن را در میدان نصب خواهد کرد. در این گزارش نظر جمعی از شهروندان را درباره احداث این میدان پرسیده ایم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری: چند روز پیش میدان تازه تاسیس «کارگر» ساری برای کاهش بار ترافیکی و ساماندهی شرایط حمل‌و‌نقل در ابتدای خیابان رودکی و تقاطع بلوار امیرمازندرانی به بهره‌برداری رسید و با هدف قدردانی از قشر زحمتکش کارگر به این نام ثبت شد. طی روزهای اخیر اهمیت و تاثیر این میدان در روان شدن ترافیک این محدوده از مرکز استان به چشم آمده است.

جابه‌جایی ترافیک

یکی از رانندگان تاکسی مسیر امیرمازندرانی به میدان امام(ره) که سابقه خود را 15 سال اعلام کرد، به همشهری گفت: در گذشته ترافیک این مسیر حاصل یک چراغ قرمز در سه‌راه شهبند بود، تا اینکه مسئولان شهرداری با ساخت میدان کارگر برای رفع این مشکل گامی اساسی برداشتند.

«میلاد عرب‌خزائلی» اظهار کرد: شرایط ترافیکی نسبت به گذشته تغییر داشته و جابه‌جایی مسافر به راحتی صورت می‌گیرد، اما مشکل ترافیک از سه‌راه رازی و بیمارستان امام(ره) به سه‌راه کشاورزی رسیده است،زیرا رانندگان جلوی در بیمارستان دوبل پارک می‌کنند. باید علائمی برای ممنوعیت پارک دوبل در این محدوده نصب شود.

وی افزود: در گذشته رانندگانی که از سمت امیرمازندرانی به سمت میدان امام(ره) می‌رفتند برای گذر از چراغ قرمز مشکلات زیادی داشتند. گاهی حدود 5 تا 7 دقیقه پشت ترافیک و چراغ قرمز معطل می‌شدند. اما در حال حاضر با ایجاد میدان کارگر در تقاطع بلوار امیر جابه‌جایی مسافر راحت‌تر شد.

این راننده تاکسی با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری باید برای ترافیک سه‌راه کشاورزی-روبه‌روی بیمارستان امیر و سه‌راه اِم.اِم تا سر شهبند به دلیل پارک دوبل نیز چاره‌ای بیندیشند اظهار کرد: دیگر در مسیر سه‌راه شهبند معضلی به نام ترافیک نداریم.این خیابان پیش‌تر در ساعات عصر روزهای عادی ترافیک سنگینی داشت. لازم است مسئولان شهری برای هدایت ترافیک در خیابان‌های پرتردد و دیگر مسیرهای شهر ساری به همین شکل اقدام‌های اساسی انجام دهند. البته ضرورت توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و همکاری با مأموران و همچنین رعایت فرهنگ رانندگی برای کاهش ترافیک از وظایف رانندگان است.

یک نقطه ترافیکی

یکی دیگر از رانندگان تاکسی که به گفته خودش اهل اصفهان بوده واز سال 1326 ساکن ساری است، گفت: در گذشته مسیر امیر مازندرانی به امام(ره) نقطه‌ای بود که در هر ساعت از روز شاهد ترافیک سنگین آن بودیم و برای دقایق طولانی خودروهای زیادی پشت چراغ قرمز معطل بودند. اما امروز این مشکل وجود ندارد.

«نصرالله ناصری»ضمن قدردانی از اقدام‌های انجام شده از سوی شهرداری ساری افزود: همیشه مسافران و شهروندان گلایه داشتند که چرا در مسیر خط امیر و امام(ره) مدت‌ها طول می‌کشد تا به مقصد برسیم. با برداشتن چراغ قرمز در 3 راه شهبند و ایجاد میدان این مشکل کاملا برطرف شد. البته ناگفته نماند مردم ما هم مقصر هستند، زیرا فرهنگ پارک ماشین را نمی‌دانند و حتی در جاهای شلوغ دوبله و گاهی هم سوبله پارک می‌کنند.

این راننده سالخورده به افزایش تعداد خودروها در شهر و خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر بنده باید تدابیری اندیشیده شود تا تمامی ماشین‌های کهنه و فعال بالای 15 سال جمع‌آوری شوند. زیرا با افزایش خودرو در شهر جایی برای پارک تاکسی و صرف نهار رانندگان تاکسی وجود ندارد و ما مجبوریم به منزل برویم که به همین دلیل ظهرها شهروندان با کمبود تاکسی روبه‌رو می‌شوند.

دیگر مانند گذشته وقت ما تلف نمی‌شود

«علی افضلی» راننده تازه‌کار تاکسی هم با ابراز رضایت از ایجاد میدان کارگر در تقاطع امیر مازندرانی گفت: برداشتن چراغ قرمز باعث راحتی کار ما شده و دیگر مانند گذشته وقت ما پشت چراغ قرمز تلف نمی‌شود. اما مشکل ترافیک از سمت امام(ره) به امیر تا سه‌راه کشاورزی وجود دارد. زیرا جلوی درب بیمارستان نظارتی از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی صورت نمی‌گیرد و رفت‌و‌آمد تاکسی‌ها و سوار و پیاده شدن مسافران به سختی انجام می‌شود.

«رضا خورشیدی» هم راننده تاکسی خط امام(ره) به امیر مازندرانی است که ساخت میدان کارگر در سه‌راه شهبند را از کارهای اساسی شهرداری در روان‌سازی ترافیک برشمرد و افزود: در حال حاضر مشکل اصلی وجود چراغ قرمز در سه‌راه رازی به سمت بیمارستان است که به دلیل پارک دوبل ماشین‌ها و رساندن مریض به بیمارستان رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: شاید لازم است تابلوی پارک مطلقا ممنوع در مکان‌های پرتردد نصب شود تا ماشین‌های کمتری توقف داشته باشند. در حال حاضر چراغ قرمز سه‌راه رازی مشکل اصلی رانندگان است.

آزار بوق‌های ممتد

«نرجس جان‌بیگلو»یکی از کسبه بازار ابتدای خیابان رودکی نیز گفت: کاش شهرداری ساری زودتر به فکر ایجاد میدان می‌افتاد. در گذشته سرو صدای ناشی از ترافیک و بوق‌های ممتد خودروهای پشت چراغ قرمز سبب آزار همه شهروندان و مغازه‌داران این منطقه بود.

توجه به امنیت عابران

خانم تقوی فروشنده لوازم کامپیوتری هم با اشاره به اینکه قبلا در این مسیر برای سوار شدن تاکسی به محض ایستادن تاکسی، ماشین‌های دیگر شروع به بوق زدن می‌کردند، اظهار کرد: ایستگاه تاکسی شهبند مکان مناسبی برای سوار شدن نیست. زیرا مسیرش ملزم به رد شدن از میدان بدون خط کشی عابر پیاده است که برای افراد مسن مشکل و خطرناک است.
 یکی از مسافران مسیر خیابان رودکی به شهبند نیز با اشاره به اینکه ترافیک تقاطع امیر تا شهبند کاهش یافته و مسافرانی که از تاکسی برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند شاهد ترافیک کمتری هستد، اظهار کرد: البته نبود پل یا زیرگذر عابر و حتی خط‌کشی عابر پیاده برای گذر عابران آنها را مجبور به گذر و تردد از خیابان می‌کند.

«مصومه باقری» اظهار کرد: خط‌کشی عابر پیاده از سمت بازار روز به دلیل سرعت بالای ماشین‌ها از مهم‌ترین علائم ترافیکی مورد نیاز برای رفت و آمد عابران است که در 4 طرف میدان کارگر باید اجرا شود.

نادری راننده تاکسی مسیر میدان کارگر به سمت شهبند هم با اشاره به اینکه در حال حاضر رانندگان این مسیر جابه‌جایی راحت مسافران را تجربه می‌کنند، یادآوری کرد: ورودی میدان از سمت میدان امام(ره) به سه‌راه کشاورزی نیازمند سرعت‌گیر است. خوشبختانه ایستگاه تاکسی میدان کارگر و شهبند در جای مناسبی برای رانندگان تاکسی قرار گرفته و مزاحم کسی نیستیم.

«فرهاد محمودی» شهروند ساکن کوچه معینی ساری نیز گفت: از زمان ایجاد میدان کارگر تا امروز ترافیک کمتری را شاهد هستیم و رفت‌و‌آمد ماشین‌ها به راحتی انجام می‌شود. هنگامی که خودروها با سرعت زیاد از میدان امام(ره) به سمت بازارروز در حال آمدن هستند سرعت‌گیری برای کاهش سرعت وجود ندارد.احتمال تصادف ماشین‌هایی که از میدان در حال دور زدن برای ورود به بازار روز هستند با ماشین‌هایی که مستقیم به سمت سه‌راه کشاورزی می‌روند، وجود دارد.

اصلاح تقاطع‌های شهر ساری وابسته و پیوسته است

معاون عمرانی شهرداری ساری در گفت‌وگو با همشهری گفت: با اجرای میدان کارگر ضمن ساماندهی مسیرهای سواره با ایجاد فضایی برای ایستگاه‌های تاکسی و مسیر عابر پیاده واجرای فضای فعال شهری بزرگ‌ترین میدان داخل شهری و سومین میدان بزرگ شهر ساری ایجاد شده است.

«عباس رشیدی» با اشاره به اینکه محور بلوار امیر مازندرانی یکی از شریان‌های اصلی شهر ساری در تقاطع با خیابان (رودکی شهبند)به علت حجم سنگین ترافیک است گفت: به دلیل تردد بیش ازحد ظرفیت خیابان، ترافیک سنگینی در این مسیر وجود داشت؛ به‌طوری که با وجود نصب چراغ راهنمایی و رانندگی 3 زمانه دربعضی مواقع صف ترافیک 300 متری را شاهد بودیم.

وی به حذف چراغ قرمز در این تقاطع به دلیل ترافیک زیاد اشاره کرد و افزود: بارها زمان چراغ راهنما دستکاری شد، اما نتیجه‌ای نداشت.حذف چراغ و راه‌اندازی میدان سبب رضایت شهروندان شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار ساری در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد میدان کارگر چه مطالعاتی انجام شد،  گفت: آغاز مطالعات پروژه میدان کارگر مربوط به یک سال پیش بود. گروه مهندسان مشاور اقدام به مطالعه ترافیک و بررسی وضع موجود با ارائه واریانت‌هایی متعدد به‌صورت تقاطع غیرهمسطح و همسطح کردند که در بررسی‌های به عمل آمده به علت محدودیت عرض خیابان موجود و هزینه سنگین آزادسازی و آلودگی صوتی و منظر دیداری نامناسب تقاطع غیرهمسطح مورد تائید قرار نگرفت. سپس با تشکیل جلسات کارگروه فنی شورای ترافیک شهرستان و گرفتن مجوز قانونی اجرای تقاطع به صورت همسطح با ایجاد میدان به تائید کمیسیون ماده 5 رسید.

رشیدی افزود: انجام طرح مصوب و ایجاد آن با رعایت مشخصات فنی ابلاغی مطابق با نشریه 415 فضای تقاطع به مساحت حدود 12 هزارمتر مربع و میدان به مساحت هزارو 750 متر مربع با عرض محیط سواره 20 متر در نظر گرفته شد.

این مسئول یادآور شد: برای ساخت این تقاطع، شهرداری ساری 5 هزارو 300 مترمربع زمین را در ضلع شمال شرقی خریداری کرد. با رفع موانع تأسیساتی و با تهیه نقشه‌های اجرا اعماز مقاطع عرضی، طولی و ایجاد سازه‌های هدایت آب‌های سطحی از سوی سازمان عمران شهرداری ساری، پیمانکار عملیات اجرا را مطابق با برنامه زمان‌بندی طی 2 ماه به پایان رساند.

تلاش برای روان‌سازی ترافیک در ساری

وی با اشاره به اینکه قبل و بعد از تقاطع اصلاحاتی خواهد داشت، گفت: بعد از تقاطع امیر، چراغ میدان شهیدان آذری به چراغ هوشمند تغییر خواهد کرد. تقاطع سه‌راه مدرس و کشاورزی هم پیش از نوروز جمع‌آوری خواهد شد. اما در تقاطع اداره دامپزشکی و امیرمازندرانی اشکال اساسی وجود دارد که باید مرتفع شود.

 معاون عمرانی شهرداری ساری به اصلاح تقاطع‌های امیر-ملامجدالدین-شهید فلاح اشاره کرد و گفت: اصلاح تمامی تقاطع‌های شهر ساری به صورت رینگی وابسته و پیوسته به هم بوده و این‌طور نیست که فقط به اصلاح یک نقطه بپردازیم. بلکه مشکل تمامی شبکه‌ها باید به صورت اساسی مورد بررسی قرار گیرند.

رشیدی به پارک دوبل تاکسی‌ها در تقاطع امیر اشاره کرد و افزود: ساماندهی ایستگاه تاکسی در ضلع شمالی و قرار دادن ساری کارت از جمله خدمات اساسی برای شهروندان است.فضای تقاطع شهبند-رودکی را به 6 لاین افزایش دادیم تا ماشین‌ها امکانات بهتری برای جابه‌جا کردن مسافر در اختیار بگیرند. با این حال وجود بازار، مراکز اداری، بانک و مرکز بهداشت در نزدیکی تقاطع سبب شلوغی مسیر می‌شود.

این مسئول درباره علت نامگذاری میدان کارگر اظهار کرد: شورای نامگذاری و کارگروه برای قدردانی از قشر کارگر اِلِمان کارگری در حال جارو کشیدن را در میدان نصب خواهد کرد.

زیباسازی با جابه‌جایی درختان

 معاون عمرانی شهردار گفت: میدان کارگر فضای بزرگ و مناسبی برای زیباسازی دارد.دور تا دور این میدان همانند میدان معلم نرده‌های زیبای فرفوژه و مبلمان شهری زیبا نصب خواهد شد و تمهیدات ایمنی مانند خط‌کشی عابر پیاده در 4 طرف صورت خواهد گرفت. در اجرای زیباسازی این میدان، برای دومین بار در ساری درختان کنار جوی خیابان امیر را در فصل خزانشان با ماشین‌آلات جابه‌جا کردیم و در میدان کاشتیم.

رشیدی با اشاره به اینکه نصب سرعت‌گیر در ورودی میدان از سوی وزارت کشور ممنوع اعلام شده است، یادآوری کرد: به جای این اقدام از آرام‌سازی ترافیک در ورودی میدان همراه با رنگ‌آمیزی برای روانی ترافیک به جای نصب سرعت‌گیر استفاده می‌شود.