چهارشنبه 18 اسفند 1395-13:12

مخترع جوان قائم شهری :

دو اختراع دارم، اما بیکارم و کسی حالم را هم نمی پرسد

چاووش عزیزی کوتنایی: با وجود گرفتن مدال ها و شرکت در فستیوال های مختلف، بیکارم. دردناک تر از این است که در مازندران هم نگاه ویژه ای به من نداشتند. حتی حال من را هم نپرسیدند/ به خانم ابتکار می گویم کار خلاقانه در خصوص خوزستان دارم و امیدوارم مرا باور کند. با کار و ابتکار خلاقانه ام می توان خوزستان را از بحران نجات داد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: با چاووش عزیزی کوتنایی -مخنرع جوان قائم شهری- که تا کنون دو  دستگاه در زمینه لوله و حفاری اختراع کرده، درباره فعالیت های علمی و مشکلاتی که دارد، گفت و گو کردیم. 

مازندنومه: خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمائید؟

چاووش عزیزی کوتنایی ام، دارای دو اختراع در حوزه نشت یابی، نشت گیری لوله و حفاری هستم که توانستم در زمینه ثبت اختراع حفاری مقام های متعددی را کسب کنم. در المپیادهای مخترعین آلمان نوژنبرگ 2011، ژنو سوئیس 2016 و مقام المپیاد آسیا مقام دوم را کسب کردم.

مازندنومه: چرا اختراع تان جایزه گرفت؟

در حال حاضر دستگاه حفاری به شکل سنتی عمل می کنند، ولی دستگاهی که من به اتفاق برادرم آن را اختراع کردیم، از حالت سنتی به الکترونیکی هوشمند در آمده و صفر تا صد کار را با استفاده از دستگاه توسط کامپیوتر انجام می دهد.

مازندنومه: از برادرتان گفتید، نقش او در این اختراع چه بود؟

برادر من اکنون در آمریکا حضور دارد و بخش برنامه نویسی کار را برعهده داشت. من هم بخش سخت افزاری کار را برعهده داشتم. برادر من حدودا پنج سال قبل برای ادامه تحصیل در آلمان اقامت گرفت و سپس به آمریکا رفت. شاید از برادرم از لحاظ فیزیکی دور باشم اما ارتباط تنگاتنگ کاری داریم.

مازندنومه: ساخت دستگاه چقدر زمان برد؟

با هزینه شخصی و بدون کمک ارگانی حدود 80 میلیون  تومان حدود 5 سال پیش برای این دستگاه هزینه شد. باید بگویم تنها توانستم نمونه اولیه بسازیم و صنعتی سازی صورت نپذیرد. ما اکنون تشنه سرمایه گذار هستیم. ما شرکت دانش بنیان هستیم و دوست داریم کار را به ثمر برسانیم.

مازندنومه: شغل تان چیست؟

بیکارم، با وجود گرفتن مدال ها و شرکت در فستیوال های مختلف، بیکارم. دردناک تر از این است که در مازندران هم نگاه ویژه ای به من نداشتند. حتی حال من را هم نپرسیدند. در صورتی که آنها باید برنامه ریز غیرمستقیم ما باشند حتی حال ما را نمی پرسند. حتی بنر خشک و خالی برای من نزدند. در عین حال هیچ وقت ناراحت از این قضیه نمی شویم و بر پایه مشغله آنها می گذارم. امیدوارم مسئولان در زمینه ویراستاری ذهنی دانش آموزان عمل کنند تا نظیر برادر من ناچار به رفتن از کشور نشوند و افتخار آن برای کشور دیگر نشود. من همیشه می گویم یک بار به فرودگاه امام بروید چقدر از بچه ها می روند. من از خانواده ای بر آمدم که معتقدم نباید به سمت کارهای منفی رفت. معتقدم در شرایط سخت باید قهرمان باشی.

مازندنومه: تحصیلاتتان در چه زمینه ای است؟

کارشناسی عمران

مازندنومه: چرا جایزه تان را به مردم خوزستان اهدا کردید؟

واقعیت امر این است در فرح آباد و نور دو دوره هنر با جشنواره برگزار کردم، من نگاه زیست محیطی و انسانی به مردم خودم داشتم. ببینید یک روز آب قطع شد، فلج شدیم. این کار من به معنای همدردی بود. هر وقت در عمل کاری کردم و یا حرکتی انجام دادم آن وقت درست است. من نگاهم این است که باید برای آنها کاری کنم. این کار من بازتاب خوبی داشت خوزستانی آمدند به تلگرام و اینستاگرام من تشکر کردند. تشکر هر کدام از آنها برای من مدال بود.

مازندنومه: صحبت پایانی؟

از پدر، مادر و خانواده ام که از لحاظ روحی به من کمک کردند تشکر می کنم. از دکتر مهدی رادمهر که در واقع در این چند سال به عنوان مشاور پژوهشی ما بودند تشکر می کنم. امیدوارم یک روز همه مثل دکتر رادمهر به پژوهشگران فضا بدهیم. به خانم ابتکار می گویم کار خلاقانه در خصوص خوزستان دارم و امیدوارم مرا باور کند. با کار و ابتکار خلاقانه ام می توان خوزستان را از بحران نجات داد.