چهارشنبه 9 فروردين 1396-10:6

درباره نامزد شدن هنرمندان و ورزشکاران در انتخابات شورا

نه دلیلی برای انتخاب کردن، نه بهانه ای برای کنار گذاشتن

متاسفانه در سالهای گذشته احزاب و جناح های سیاسی به خاطر در قدرت ماندن از مشاهیر و مفاخر استفاده نامناسب و حتی ابزاری کرده اند و این سرمایه های اجتماعی را هدر داده اند. یادگاران دفاع مقدس، بازیگران، هنرمندان، مفاخر و مشاهیر و حتی فرزندان مسئولان هرکدام در جای خود قابل احترام بوده ولی این عناوین نه دلیلی برای انتخاب و نه بهانه ای برای کنار گذاشتن از دائره انتخاب هستند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سیدرضا میرقربان نژاد(حسینی): روزهای پرتلاطم ثبت نام نامزدهای شورای اسلامی تمام شد و اینک روزهای پرالتهاب پیش رو تا موعد جشن بزرگ مردمسالاری.

سالهای متمادی از عمر شورا گذشته و حضور چشمگیر هنرمندان و ورزشکاران و چهره های سینمایی و تلویزیونی در پارلمان شهری که هرکدام در حوزه فعالیت خود موفق بوده، ولی وقتی شورای شهر را به شورای مشاهیر تبدیل کرده، کارنامه مقبولی از خود به یادگار نگذاشتند، این بار بعضی هم وطنان را وادار کردند تا از آن طرف بام بیفتند و کمپین "نه به ورزشکاران و هنرمندان" به راه بیندازند.

شبکه های مجازی و افکار عمومی جامعه به سمت و سویی سوق داده شده که فقط و فقط باید تحصیل کرده های رشته های مهندسی و شهرسازی سکان هدایت شهر را به دست بگیرند.

قطعاً یکی از مهمترین رسالت این نهاد مردمی سر و سامان دادن به ظاهر و باطن معماری شهرهاست، ولی این مهم، همه ی رسالت شورا نیست.

شهری که با یکی دو روز بارندگی به دریاچه تبدیل می شود و شهری که همچنان سالهای سال و با وجود اضافه شدن خودروهای رنگارنگ هیچ تغییری در طراحی بافت ترافیکی آن به وجود نمی آید، صد البته به حضور متخصصان امر نیاز مبرم دارد، ولی مگر همه معضلات اجتماعی، ظاهر بافت شهری است و آیا مگر همه توان و استعداد بالقوه شورا در همین خلاصه می شود؟

آیا احاطه و تسلط به گلوگاه های فساد در نهاد "مفسده انگیز" شهرداری، توجه به جلوه های بصری محیط زندگی مردمی که چه بسا به هم ریختگی و نابسامانی صورت نازیبای شهر حدقل یکی از عوامل افسردگی و دعواهای خیابانی و خانگی آنان است، توجه به فرهنگ زندگی اجتماعی و همزیستی مسالمت آميز در یک آپارتمان و یک کوچه و خیابان و تکامل رفتارهای متقابل شهروندان، ارتقای فرهنگ عمومی و فردی، مسایل مربوط به حقوق شهروندی و مانند این ها وظیفه این شورا نیست؟ و البته بسیاری از طرح های به زمین مانده ای که علاوه بر تخصص، به  نگاه تیزبین و همت والا و اندیشه های نو نیاز دارد.

 به نظر می رسد چنانچه نامزدهای محترم از تخصص های متنوع، با اهداف مشترک و به صورت "ائتلاف" برنامه های خود را به شهروندان عرضه کنند، انتخاب جامع تری صورت خواهد پذیرفت.

متاسفانه در سالهای گذشته احزاب و جناح های سیاسی به خاطر در قدرت ماندن از مشاهیر و مفاخر استفاده نامناسب و حتی ابزاری کرده اند و این سرمایه های اجتماعی را هدر داده اند.

یادگاران دفاع مقدس، بازیگران، هنرمندان، مفاخر و مشاهیر و حتی فرزندان مسئولان هرکدام در جای خود قابل احترام بوده ولی این عناوین نه دلیلی برای انتخاب و نه دلیلی برای کنار گذاشتن از دائره انتخاب هستند.

این ها و دیگر نامزدهای محترم تنها و تنها با داشتن راهکار مناسب جهت برون رفت از موانع موجود باید مورد اقبال شهروندان قرار گیرند.

هوشیار باشیم دست های پشت پرده این بار با استفاده نامناسب و ابزاری از مدارک تحصیلی و مدارج عالی که صدالبته در جای خود بسیار قابل احترام است، به انگیزه ها و اندیشه ها آسیب نزنند.