دوشنبه 21 فروردين 1396-8:52

فعال سیاسی و اجتماعی مرکز مازندران:

مدیریت شهری به مسائل اجتماعی و فرهنگی کم توجه است

ماه سلطان کاشی: تعیین سهم 30 درصدی برای نامزدهای زن در انتخابات از طریق لیست اصلاح طلبان حرکتی رو به جلو و امیدوار کننده برای حضور جدی زنان در عرصه های مهم تصمیم گیری جامعه است/ آسیب بزرگ مدیریت شهری در شهرهای مازندران توجه ضعیف به مسائل اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی است. گویی شهر فقط به به سازی معابر و اجرای برخی پروژه ها نیاز دارد/ به شهری شاداب نیاز داریم که با برنامه ریزی های بلند مدت، شادی های بلند مدت برای جوانان ایجاد کند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، احسان شریعت: چندی دیگر بزرگ ترین اتفاق سال 96 رقم خواهد خورد و مردم پای صندوق های رأی می روند تا هم رییس جمهوری دوازدهم جمهوری اسلامی را مشخص و هم ترکیب شورای پنجم را مشخص کنند. در این میان اما بحث های فراوانی درباره این حضور و مشخصه های آن مطرح می شود. مشکلات متعدد همواره وجود داشته و جامعه با پیچیدگی های فراوانی مواجه است.

گروه های مختلف سیاسی می آیند و می روند و گردش نخبگان سعی می کند قطار کم رونق پیشرفت را به حرکت درآورد. تمام این رفتن ها و آمدن ها برای یک مفهوم است: «توسعه». همه ما جهان سومی ها به دنبال این مفهوم گرانقدر بوده و سال های سال در حال آزمون و خطا برای بررسی گفتمان ها و راهکارهای دستیابی به توسعه هستیم.

یک فعال سیاسی و اجتماعی اعتقاد دارد توسعه نیافتگی را باید در فکر، اندیشه و نگرش انسان های جامعه جست. «ماه سلطان کاشی» که سال ها در زمینه های اجتماعی و سیاسی فعالیت کرده و اکنون عضو حزب اتحاد ملت است، در نشست هم اندیشی با برخی خبرنگاران استان مازندران به ابعاد توسعه پرداخته و گفت: اگر نتوانیم انسان های توسعه یافته تربیت کنیم هیچ وقت به توسعه دست نخواهیم یافت. باید افرادی در جامعه رشد یابند که دغدغه توسعه داشته و نگرش توسعه محور به جامعه داشته باشند. درواقع حلقه مفقوده توسعه نبود انسان های توسعه یافته است. ما زیرساخت های فراوانی همچون سدها، جاده ها، سینماها و مواردی از این دست می سازیم اما انسان توسعه یافته تربیت نمی کنیم.

این فعال اصلاح طلب یکی از مهم ترین راهکارها در این زمینه را حضور جدی زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی دانسته و افزود: باید در حوزه مشارکت زنان تمرین کرده و این گفتمان را نشو و نما دهیم تا بانوان جامعه مجاب شوند در عرصه های سیاسی و اجتماعی شرکت کرده و به هم جنس هایشان اعتماد کنند.

وی ادامه داد: حضور نیافتن زنان در جامعه قطار توسعه را کند ساخته و ندیدن نیمی از جمعیت جامعه می تواند به بهای نادیده گرفتن شدن این ظرفیت عظیم تمام شود. زنان می توانند از طریق ورود به نهادهای مدنی مطرح شده و از این طریق وارد حوزه های اجرایی جامعه شوند. در همین زمینه تعیین سهم 30 درصدی برای نامزدهای زن در انتخابات از طریق لیست اصلاح طلبان حرکتی رو به جلو و امیدوار کننده برای حضور جدی زنان در عرصه های مهم تصمیم گیری جامعه است.

پیش فرض های جنسیتی را بشکنیم

این فعال حوزه زنان با اشاره به آسیب شناسی حضور کمرنگ زنان در جامعه که از گذشته وجود داشته، تصریح کرد: البته این موضوع در چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم تا حدی بهتر شده و زنان وارد عرصه های سیاسی و اجتماعی شده اند. اما هنوز با نقاط آرمانی فاصله داریم. دلیلش نیز این است که هنوز در جامعه ما تا حدی نگاه مردسالارانه حاکم است و نوع تفکر ما ایرانی ها برای پسر و دختر نقش های متعین را به صورت پیش فرض در نظر می گیرد. این کار موجب کاهش اعتماد به نفس و حضور کمرنگ زنان در جامعه شده و به تعصبات فرهنگی دامن می زند. نقش های فرهنگی که از گذشته بر زنان دیکته شده مانع از تفکر حضور می شود.

کاشی مهم ترین مفهوم در این آسیب شناسی را مطالبه گری خوانده و خاطر نشان کرد: باید حضور زنان را جدی گرفته و این روحیه مطالبه گری در آنها ایجاد شود که در مدیریت جامعه به ویژه در مدیریت شهری سهم خود را به دست آورند. هم چنین باید این مطالبه گری در زنان ایجاد شود که براساس شایسته سالاری به جایگاه خود در جامعه دست یابند. در اینجاست که به همان تفکر توسعه ای نیازمندیم. اگر تفکر توسعه ای در جامعه داشته باشیم وقتی دو فرد زن و مرد در یک جایگاه یکسان قرار داشته باشند و نیروی زن شایستگی بیشتری برای احراز آن جایگاه مدیریتی یا اجرایی داشته باشد باید جامعه این اعتماد را به او کرده و او را بر مسند کار بنشاند.

در مدیریت شهری به مسائل اجتماعی توجه شود

دبیر جمعیت زنان نواندیش مسلمان مازندران همچنین ویژگی یک جامعه توسعه یافته را شهر خوب و شهروندان مطالبه گر دانسته و ابراز داشت: اگر شهروندان مطالبات منطقی خود را از طرق مختلف بیان کنند مسئولان را مجاب می سازند تا در جهت مطالبات آنان حرکت کنند. شهر مجموعه ای همگرا و منسجم است که به وفاق و همدلی نیاز دارد. متأسفانه آسیب بزرگ مدیریت شهری در شهرهای مازندران توجه ضعیف به مسائل اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی است. گویی شهر فقط به بهسازی معابر و اجرای برخی پروژه ها نیاز دارد. ما به شهری شاداب نیاز داریم که با برنامه ریزی های بلند مدت، شادی های بلند مدت برای جوانان ایجاد کند. یک شهر خوب نیازمند پایگاهی برای رصد آسیب های اجتماعی است و در این راه رسانه ها می توانند کمک رسان مدیریت شهری باشند.

کاشی با بیان اینکه شهر متشکل از چند بخش است، افزود: یک شهر خوب نیازمند فضای سبز، آب شرب مناسب، بهداشت، سیستم فاضلاب شهری، زیرساخت های عمرانی و از همه مهم تر برنامه ریزی بلند مدت است. شهر خوب نباید بی قواره باشد. شهرها باید یکپارچه توسعه یابند و مسیر توسعه آنها مشخص باشد. برای مثال می توان در شهرهای مازندران همچون ساری، شهر کهنه و شهر نو ایجاد کرد و به هر دوی آنها با توجه به ویژگی های ساختاری آنها پرداخت. به این شکل هم ساختار سنتی شهر حفظ می شود و هم زیرساخت های آینده شهر طراحی و تعریف می شود. در این شرایط هرکس بخواهد ساختمان یا مرکز تجاری بسازد همه چیز مشخص است.