جمعه 25 فروردين 1396-22:2

سید محمدرضا حسینی بهشتی در ساری مطرح کرد:

اگر فضای نقد بسته شود، زمامدار بیشتر آسیب می بیند

فرزند آیت الله شهید بهشتی: امام راحل در مقابل فردی که اغراق آمیز سخن گفته بود واکنش نشان داد چون نمی خواست این روال مداحی و ثناگویی شکل گیرد/ در بستن فضای نقد، زمامدار آن جامعه از همه بیشتر آسیب می بیند/ مجاز نیستیم اگر از زندگی فردی، مسائلی می دانیم آن مسائل را ولو در مسیر و حرکت درست، به کار ببریم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: سید محمدرضا حسینی بهشتی در همایش رابطه مردم و حکومت از دیدگاه امام علی (ع) که در سالن اجتماعات تامین اجتماعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از نهضت ها در مرحله آغازین با ناکامی مواجه می شوند، نقدهای بسیاری از آنها که کامیاب شده و در کانون قدرت قرار می گیرند کمرنگ می شود.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این ماجرایی است که در پدیده شناسی عموم نهضت ها با آن مواجه هستیم، گفت: از موارد معدود در تاریخ نهضت ها که چهره های شاخص پس از فتح قله پیروزی، نه تنها نگاه و گفتمان نقادانه خود را حفظ کردند، بلکه مردم و دیگران را ترغیب به نقد کردند، دوران زمامداری پیامبر اسلام است.

فرزند شهید بهشتی با تاکید بر نادر بودن رفتار پیامبر در دوران زمامداری، تصریح کرد: آن حضرت در دوران زمامداری، ویژگی هایی از خود نشان می دهد و چهره های تراز اولی پرورش می دهد و یکی از پرورش یافتگان این نهضت عظیم؛ امام علی (ع) است.

بهشتی با اشاره به ارتباط بی واسطه پیامبر اسلام با مردم، ادامه داد: وقتی ارتباط زمامداران با مردم، باواسطه باشد به واسطه این دوری از مردم، از وضعیت جامعه آگاهی پیدا نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: این سنت ارتباط بی واسطه پیامبر اسلام با مردم نه تنها در زمان آن حضرت بلکه تا زمان خلیفه دوم به عنوان روند حکومتی، در جریان بود و پس از آن به انحطاط رفت تا آنجا که به رویارویی مردم با حاکمیت و کشته شدن خلیفه منجر شد و آن گاه امام علی (ع)، احیاگر سنت نبوی می شود.

این استاد فلسفه با بیان اینکه پیامبر اسلام اجازه نداد مدح و ثناگویی در اطراقش شکل گیرد، اظهار کرد: امام راحل هم در مقابل فردی که اغراق آمیز سخن گفته بود واکنش نشان داد چون نمی خواست این روال مداحی و ثناگویی شکل گیرد.

فرزند شهید بهشتی افزود: در جریان جنگ جمل یکی از اصحاب خطاب به امام علی (ع) این چنین گفت که «درباره تو شبهه زیاد است و ای کاش می توانستی کاری کنی این شبهات رفع شده و یا وجهه شبهه افکنان مشخص شود» اما امام علی (ع) یک جمله طلایی گفت: «حق و باطل با منزلت اشخاص نیست که شناخته می شود، ملاک و معیار حق را باید شناخت و از روی آن، افراد را مورد ارزیابی قرار داد نه برعکس».

بهشتی گفت: معکوس متوجه شدیم که حق را از جانب یک فرد باید درک کرد، این گونه دچار دور باطل شده و اصول زمامداری را متوجه نمی شویم، چون هرچه آن خسرو کند شیرین بود.

وی با تاکید بر مراقبت امام علی (ع) در مواجهه با پیوندهای اجتماعی، تصریح کرد: گویا کسانی از روی جهل و کم ظرفیتی، انگشت روی این پیوندهای اجتماعی گذاشته و به دنبال منفعت و زندگی خود هستند، این انحطاط است و خیلی داریم سقوط می کنیم.

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی در طول نهضت، پیوندهای اجتماعی ایجاد و تقویت می شود امام علی (ع) در این راستا حرکت کرده و حتی بالاتر از آن، مردم را ترغیب می کند.

بهشتی با اشاره به اینکه در مقابل سلطان باید سخن حق گفته شود، خاطرنشان کرد: اگر چنین رابطه ای بین زمامداران و مردم برقرار بود آن جامعه سالم می ماند، اگر مدح شکل گرفت جامعه به گونه دیگری شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: در بستن فضای نقد، زمامدار آن جامعه از همه بیشتر آسیب می بیند.

بهشتی با اشاره به اینکه در فضای نقد به مسائل نگاه واقع بینانه وجود دارد، ادامه داد: نوع نقدهایی که گاهی اوقات در جامعه نسبت به تاریخ همین جامعه وجود دارد، نقد نیست. به نظرم دچار یک نوع مازوخیسم شدیم در غیر این صورت، کدام ملت است با نقد یا همه یا هیچ بتواند مسیر رشد را طی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقد آن است که نقاط مثبت را تقویت کرده و کاستی ها را کاهش دهد، اظهار کرد: نوعی بیماری دیگر وجود دارد و آن ولنگاری جامعه است، امام علی (ع) مجال ولنگاری به جامعه نمی داد. اگر ولنگاری درمان نشود در نهایت، اضمحلال یک جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجاز نیستیم اگر از زندگی فردی، مسائلی می دانیم آن مسائل را ولو در مسیر و حرکت درست، به کار ببریم.

بهشتی افزود: در وصف امام علی (ع) اغراق آمیز حرف می زنیم اما یک نشانه از اقدامات آن حضرت را انجام نمی دهیم و حتی نگاه از بالا هم به دیگران داریم، کجای ما به امیر المومنین شباهت دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شرایط پیچیده ای قرار داریم، گفت: شناخت مسیر دشوار است، فارغ از داوری های شتاب زده، ارزیابی درستی از وضعیت کنونی داشته باشیم، چراکه به سمت نقطه مهمی در تاریخ کشور نزدیک می شویم.