سه شنبه 19 ارديبهشت 1396-23:2

دبیر حزب مردمسالاری مازندران :

فضای مجازی به دروغ های قالیباف پاسخ داد/اگر فساد داریم رییسی و دوستانش باید پاسخگو باشند

محمود شربتیان: حضور  جهانگیری به تبیین  عملکرد دولت کمک کرد و جلوی دروغ پردازی ها را گرفت/ عملکرد قالیباف در شهرداری تهران مشخص است و همه مردم او را می شناسند. فضای مجازی به دروغ های قالیباف در مناظره نخست تا 13 مورد پاسخ داد و مردم باید آگاه باشند/ اگر فساد در جامعه هست که هست، رئیسی و دوستانش باید پاسخگو باشند/جمنا نتیجه احزاب شب انتخاباتی است. اصولگرایان سعی کردند در قالب جمنا به وحدت برسند اما عملا باعث افتراق شد، یک روز قالیباف قهر کرد و روز دیگر جلیلی. خیلی برای من جالب بود که هر دو کاندیدای جمنا یک ماه قبل نه جمنا را قبول داشتند و نه قصد حضور در انتخابات.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: حزب مردم سالاری از احزاب حامی دولت روحانی در انتخابات پیش روست. محمود شربتیان  دبیر این حزب در مازندران است. گفت و گوی ما را با او در مورد انتخابات 29 اردی بهشت بخوانید.

نظر شما درباره عملکرد دولت در سیاست خارجی چیست؟

دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی یکی از موفق ترین دولت ها بود که توانست کارهای بزرگی انجام دهد. باید وضعیتی که در دوران احمدی داشتیم را به یاد آوریم و با سیاست های خارجی دولت روحانی، مقایسه کنیم. در بسیاری از کشورها سفرای ما را بیرون کرده و روابط دیپلماتیک را به پایین ترین سطح ممکن تنزل داده بودند.

دستاورها و تغییر ملموس را در مقایسه با این دو وضعیت در سیاست خارجی می بینیم. اوج موفقت دولت در سیاست خارجی، تصویب برجام، این سند مهم حقوقی بود و همه اعضای سازمان ملل و شورای امنیت متفقا تصویب کردند که با ایران باید تعامل داشته باشیم. این دستاورد بزرگی است که روحانی و ظریف برای کشور به ارمغان آوردند و جای تقدیر دارد. این که می گوییم در این مسیر خوبی که قرار داریم حرکت کرده و ادامه دهیم برای این است که به وضعیت نگران کننده و غیرقابل جبران گذشته برنگردیم.

چه نظری درباره عملکرد دولت در سیاست داخلی دارید؟

روحانی مثل کسی بود که خانه خراب و به هم ریخته را تحویل گرفت و این خانه از بیرون هم مورد هجوم بود. بیماران بسیاری در این خانه زندگی می کردند و هیچ چیز سر جای خودش نبود. روحانی ابتدا تهدید دشمنان خارجی را زا سر این خانه برداشت. تحریم ها ما را به جایی رسانده بودند که در تهیه دارو مشکل داشتیم و با سیاست خارجی توانست ما را از فشار تحریم خارج کند.

فضای اقتصادی کشور نابود شده بود و روحانی همزمان بحث ریل گذاری اقتصادی هم انجام داد. احیای سازمان برنامه ریزی و عملکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان را نمی توان انکار کرد. شاید کمی دیر اما بحث آزادی های اجتماعی و حقوق شهروندی را مطرح کردند. با تصویب منشور حقوق شهروندی است که می توان ثمره انتخاب روحانی را در حوزه داخلی هم لمس کرد. لایحه هایی از سوی دولت باید به مجلس رود تا حقوق شهروندی اجرا شود.

این منشور زمینه های لازم برای رسیدن به اهداف حقوق شهروندی را در کشور فراهم کرده است. منشور در واقع افق دراز مدت لازم را برای تصویب قانون و رسیدن به مرحله اجرا را تشکیل می دهد.

با توجه به پیچیدگی روابط در اجتماع که همه قدرت در دست دولت نیست و نمی تواند در همه جا وارد شود این منشور می تواند جلوی بسیاری از رفتارهای خودسر را بگیرد.

نظر شما درباره عملکرد حوزه فرهنگی دولت چیست؟

دولت در حوزه فرهنگی کارنامه موفقی داشته است و تا آنجا که اختیار داشت خوب عمل کرد. دولت روحانی محدوده عمل دارد در حالی که نهادهای قدرت که بودجه فرهنگی را در اختیار دارند به کسی پاسخگو نیستند. بودجه این نهادها قابل مقایسه با بودجه ارشاد نیست. همین قدر که روحانی در مسائل فرهنگی و هنری استادگی کرد و حتی عذر وزیری که در موضوع کنسرت ها عقب نشینی کرده بود را خواست قابل تقدیر است. نباید انتظار داشته باشیم همه مشکلات یک شبه حل شود. اگر تغییر به شکل پروسه ای اتفاق نیفتاده و ناگهانی باشد به ویژه در حوزه فرهنگ اثر معکوس دارد. ابتدا باید بسترسازی شده و سپس پله پله تغییرات ایجاد شود و پابرجا بماند و نتایج مثبت داشته باشد.

حضور جهانگیری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

استراتژی جهانگیری و اصلاح طلبان بسیار مناسب است، وی به عنوان یک فرد اصلاح طلب از مواضع اصلاح طلبی دفاع می کند و به دلیل پربازدید بودن مناظره ها،  می تواند مواضع اصلاح طلبی را تبیین کرده و اتفاق تلخی که برای اصلاح طلبان  پیش آمد و آنها را به اپوزیسیون تنزل دادند بهبود بخشد، در حالی که اصلاح طلبی، جریان درون نظام بود.

حضور جهانگیری به تبیین  عملکرد دولت کمک کرد و جلوی دروغ پردازی ها را گرفت، روحانی در جایگاه رئیس جمهور قرار دارد و  ورود او به مباحث جزئی مناسب نیست و این حضور می تواند پاسخگوی بسیاری از موارد باشد. جهانگیری برای حمایت و کمک از این جریان وارد انتخابات شده و نیامده که تا آخر بماند.

با عرض تاسف باید عرض کنم اصولگراها شیوه بدی را در پیش گرفتند و به جای انتقاد سالم و سازنده، با دروغ پراکنی در صدد مقابله با حریف هستند و قشری از جامعه به دلیل پابرجابودن بخشی از مشکلات اقتصادی، تحت تاثیر جو روانی این دروغ ها قرار می گیرند.  نباید توقع داشت که یک اقتصاد که 8 شخم زدند را دولت در 4 سال به آبادانی مطلق تبدیل کند.

همین قدر که دولت جلوی سقوط بیشتر را گرفت یک دستاورد خیلی مهم است. دولت تدبیر و امید مانع  خراب کاری های  اطرافیان امثال آقای قالیباف و رئیسی شد. اینها اشتباه طرفداران خود را علیه دولت، بزرگنمایی می کنند، احمدی نژاد همقطار این افراد بود و اشتباهات او کشور را به ورطه نابودی کشاند. در 84 و 88 با همین شیوه رای آورند. احمدی نژاد در سال 84 فردی گمنام بود که با شعارهای پوپولیستی رای آورد. اما اینها دقت نکردند که احمدی نژاد 84 با قالیباف 96 فرق دارد.

عملکرد قالیباف در شهرداری تهران مشخص است و همه مردم او را می شناسند. فضای مجازی دروغ های قالیباف را در مناظره نخست تا 13 مورد پاسخ داد و مردم باید آگاه باشند.

به عنوان یک حقوقدان نظر شما درباره عملکرد دستگاه قضا چیست؟

زمینه بسیاری از مشکلات و فساد ها به ناتوانی دستگاه قضایی باز می گردد، اگر فساد در جامعه هست که هست، رئیسی و دوستانش باید پاسخگو باشند، چون رئیسی سال های متمادی مسئولیت مهمی در این سیستم داشت و به عنوان معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی باید جلوی فساد را می گرفت.

دولت در مقابل سوءاستفاده ها مثل حقوق های نجومی ایستاد اما همه حقوق های نجومی را جمع کنیم به اندازه یک مورد از فسادهای دولت قبلی نمی شود. ارزش یک دکل نفتی بیش از اینهاست. زمانی که موضوع بابک زنجانی ها پیش آمد رئیسی در مسئولیت بود و چرا آن مقطع که قدرت و وظیفه مبارزه با فساد داشت به میدان نیامد و اکنون از این مسئله به عنوان شعار استفاده می کند، به عنوان یک حقوقدان این شیوه رفتار را در شان رئیسی نمی دانم.

 چه عاملی باعث می شود روحانی پیروز میدان نباشد؟

تنها راه مقابله با رای آوری روحانی، ممانعت از مشارکت مردم و ایجاد شور و هیجان انتخاباتی است.

مناظره در ساعت بسیار بدی برگزار می شود، بعدازظهر روز جمعه زمان استراحت و تفریح مردم است که برگزاری مناظره در این زمان که به نظرم عامدانه انتخاب شده، مانع از شور و هیجان مردم است. اگر به این شیوه پیش رود مشارکتی که انتظار داریم رخ نمی دهد.
اگر مشارکت مانند سال 92 باشد آرای روحانی افزایش می یابد. اگر مردم را از مشارکت دلسرد کنند و هیجان انتخاباتی هم سرد باقی بماند روحانی با آرای حداقلی پیروز است و یا اینکه انتخابات به دور دوم می رود و شیرینی پیروزی که در دور نخست انتظار داریم شاید به دست نیاید و به مرحله دوم منتقل شود.

نقش احزاب در جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش احزاب نباید محدود به ایام انتخابات شود، چرا که احزاب باید نسبت به فردی که برای قرار گرفت در قدرت معرفی می کنند، پاسخگو بوده و‌مردم هم باید از احزاب مطالبه گر باشند. حزب اگر واقعی بوده و بستر فعالیت مشخص  داشته باشد محصولش هم مشخص است، احزابی که فقط در زمان انتخابات قد علم می کنند در بلند مدت ضعف خود را نشان می دهند که برنامه ای ندارند و مردم هم نمی توانند مطالبه گر باشند.

جمنا نتیجه احزاب شب انتخاباتی است. اصولگرایان سعی کردند در قالب جمنا به وحدت برسند اما عملا باعث افتراق شد، یک روز قالیباف قهر کرد و روز دیگر جلیلی. خیلی برای من جالب بود که هر دو کاندیدای جمنا یک ماه قبل نه جمنا را قبول داشتند و نه قصد حضور در انتخابات.

اما می بینید که سردرگم هستند هرچه خواستند اختلافات را کم کنند اما نتوانستند. به نظر نمی رسد هیچ کدام از آقایان به نفع هم کنار بروند.

حزب مردم سالاری در هر انتخابات برنامه دارد. موازین حزب تبیین شده است و کنگره ها و برنامه های سالانه را برگزار می کنیم.

علت ورود کواکبیان به عرصه ریاست جمهوری چه بود؟

 کواکبیان با اعلام کاندیداتوری، قصد مقابله با دولت و جریان اصلاح طلبی را نداشت بلکه نیت کمک به دولت و جریان اصلاح طلبی و تبیین ارزش های حزب بود. سابقه رجل سیاسی بودن کواکبیان تایید نشد و این از ضعف هایی است که در سیستم دموکراسی کشور وجود دارد. ما از روحانی حمایت کامل کرده و با ستاد اصلاح طلبان روحانی در مازندران همکاری می کنیم.

درباره شورای شهر ساری چه نظری دارید؟

یک دوره بسیار بسیار ضعیف از شورا را پشت سر گذاشتیم و اعضای شورا هرچه می خواستند خود را پشت برخی از عملکردهای مثبت شهرداری پنهان کنند اما باز هم ضعف آنها مشخص است. هرچند شهردار عملکرد خوب داشته باشد اما شورا وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداد.

درباره هزینه های پروژه ها سوالاتی وجود دارد که باید پاسخگو باشند، حتی اگر اینگونه که تصور می کنیم نباشد اما باید شفاف سازی کنند. البته شاهدیم که بسیاری از این حرف ها با واقعیت همخوانی داشته و دور از واقعیت نیست.

نیاز است مردم مطالبه گری را از شورا بالا برده و اگر پاسخگویی ندیدند افرادی با سابقه عملگردی روشن را برای شورا انتخاب کنند.