سه شنبه 16 خرداد 1396-7:12

تقارن سهم مازندران از برنامه ششم و کابینه دوازدهم

  آقای رییس جمهور برای تحقق وعده های خود که 25  اردی بهشت درساری بیان داشت، شایسته است اولا: مسائل مختلف استان مازندران را در عالی ترین سطوح دولت و شوراهای ملی مطرح کند و ثانیا" در بخش زیربنایی کابینه خود نیز برای مدیران مازندرانی نقش ویژه ای در حد وزارت و معاونان وزرا قائل شود.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: دوران پسا انتخابات دوران پیگیری مطالبات و وعده هاست. این نوشته تلاش دارد اولویت های استان مازندران را برای هم افزایی و پیگیری کنشگران توسعه تکرار کند.

1- آب، محیط زیست  و شبکه حمل و نقل ریلی سه محوراصلی برنامه ششم توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و دست بر قضا از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

همچنین موضوع آب و محیط زیست از یک سو جزء چالش های اساسی استان مازندران است و از سوی دیگر آب و راه آهن از پیشران های مهم توسعه اقتصادی محسوب می شود.

2- اقتصاد استان مازندران "آب پایه" است و رونق بیش از پیش کشاورزی، صنعت و گردشگری در استان مستعد مازندران به آب فراوان نیاز دارد. حال آن که هم اکنون تنها 17 درصد از آب های مازندران مهار و بهره برداری می شود و مابقی به دریا می ریزد. از این رو  باید از همه ظرفیت هابرای توسعه منابع آبی درچارچوپ برنامه ششم و از طریق کابینه دولت دوازدهم استفاده کرد تا استان مازندران سهم قابل قبولی دراین بخش به دست آورد.

3- بالا بودن آب های سطحی درمازندران و عدم تکمیل پروژه های فاضلاب شهری چالش اساسی برای محیط زیست استان مازندران است، لذا مازندران باید تلاش کند با توجه به رویکرد محوری دولت به موضوع محیط زیست برای تکمیل طرح های فاضلاب شهری اعتبارات و امتیازات خوبی از دولت بگیرد.

4-با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی استان مازندران در کریدور شمال - جنوب و همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر اهمیت حمل و نقل به ویژه "شبکه ریلی" برای توسعه همه جانبه استان مازندران( صنعتی ،گردشگری و کشاورزی) ضرورت حیاتی محسوب می شود که نیاز به سرمایه گذاری و توجه همه جانبه دولت به این حوزه ها برای کلان شهر مازندران داریم، لیکن برای جلب منابع ملی در این بخش به حامیان اجرایی قوی در کابینه دوازدهم احتیاج است.

5- اجرایی نشدن قانون مدیریت ساماندهی سواحل موجب عدم سرمایه گذاری دولت و تحمیل هزینه های فراوان به شهرهای ساحلی استان مازندران برای خدمات گردشگری شده است. اجرایی شدن این قانون و سرمایه گذازی دولت در این بخش نیز شایسته توجه دولت دوازدهم است.

6- از آنجایی که عمران و توسعه روستاها به عنوان یکی از مولفه های توسعه درون زا و اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است باید به اجرای طرح هادی روستایی و همچنین توسعه و بهبود راه های روستایی و تسهیل در دسترسی آسان روستاها به شهرها اهتمام ویژه ای شود.

7- توسعه و بهبود فضاهای شهری، ساماندهی سکونتگاه های غیر مجاز، اصلاح و بهبود بافت های فرسوده ، ساماندهی ترافیک شهری، توسعه فضای سبز شهری، اجرای طرح جامع شهری از اولویت های اساسی مازندران به شمار می رود که نیازمند توجه و سرمایه گذاری دولت است .

8-   اگر امروز اشتغال جوانان مهمترین مسئله استان مازندران است باید زمینه ها و پیش نیازهای تولید و کارآفرینی را آماده سازیم و این مهم به سرمایه گذاری و توجه همه جانبه دولت محترم به استان مازندران وابسته است. ازاین رو  علاوه بر همگرایی مدیران و نمایندگان مازندرانی دربیان مطالبات و پیگیری های مشترک برای طرح های محرک توسعه باید در بخش زیر بنایی کابینه وزیر و معاون وزیربه اندازه کافی داشته باشیم تا سهم استان مازندران از منابع ملی تامین  و مراقبت گردد .

9- به اعتقاد این قلم آقای رییس جمهور برای تحقق وعده های خود که 25  اردی بهشت درساری بیان داشت شایسته است اولا: مسائل مختلف استان مازندران را در عالی ترین سطوح دولت و شوراهای ملی مطرح کند و ثانیا" در بخش زیربنایی کابینه خود نیز برای مدیران مازندرانی نقش ویژه ای در حد وزارت و معاونان وزرا قائل شود .

از این جهت از نمایندگان و شخصیت های برجسته مازندرانی انتظار می رود با هدف نقش آفرینی و هم افزایی برای توسعه استان مازندران باهمدلی و همگرایی از ظرفیت برنامه ششم توسعه و کابینه دوازدهم حداکثر استفاده را تحصیل کنند.