شنبه 27 خرداد 1396-21:12

در یادداشت رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سوادکوه مطرح شد:

لزوم توسعه گردشگری سوادکوه در فضای پسا انتخابات

 داشته های سوادکوه کم نیست، اما باید مدیریت شود، و لازمه آن  حمایت از مدیران باورمند به توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری و یا انتصاب مدیران جدید علاقه مند و کاربلد است .


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، مجید نظام زاده، رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سوادکوه: رقابت های سیاسی فعلا" تعطیل و فصل نویی در رفاقت بین نیروهای فعال و دلسوز مدنی رقیب و رفیق آغاز شده است.

اگر نیت های کنشگران دلسوز اجتماعی منطقه سوادکوه را ریشه یابی کنیم، علی رغم اختلاف سلیقه های سیاسی به نقطه نظرات مشترکی خواهیم رسید که همانا رشد و توسعه شهرستان سوادکوه و رفع مشکلات و معضلات این خطه است.

ما همفکران اصلاح طلب که برای حفظ منافع و مصالح ایران و نظام اسلامی بدون توجه به منافع شخصی و گروهی، تشخیص مان امتداد دولت تدبیر و امید بود و با این پیش فرض که اعتدال از ارکان اصلی اصلاح طلبی است و ما را زودتر به سر منزل مقصود خواهد رساند، پای در این عرصه پرهیاهو نهادیم .

 نیک می دانیم دغدغه مشکلات عدیده مردم و توسعه نیافتگی شهرستان، مسئولیت فعالان ستادی دکتر روحانی و حامیان دولت تدبیر و امید در شهرستان سوادکوه را در پسا انتخابات دو چندان کرده و این موضوع بی تفاوتی را برنمی تابد .

منتقدان باید مطالبه گری حقوق اساسی مردم این خطه را مهمترین وظیفه چهار سال آینده خویش بدانند و در این مسیر از هیچ کوششی مضایقه نکنند.

پیرو این وظیفه مدنی، فعالان اجتماعی و سیاسی باید رعایت اصل شایسته سالاری مدیران را در انتصابات دولتی رصد کرده و به موقع حمایت و یا نقد منصفانه خود را به دولتمردان اعلام دارند.

فارغ از نگاه های سیاسی همه سلایق باید دست در دست هم برای رونق شهرستان مظلوم و محروم سوادکوه، مشکلات را فریاد زده و سهم ملی و استانی و منطقه ای خود را از دولتمردان طلب کنیم.



نگارنده به توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری باور دارم. در سند چشم انداز ملی، استان و شهرستان سوادکوه در بخش کشاورزی و صنعت توریسم تعریف شده است. این در حالی است که کشاورزی در شهرستان سوادکوه، به دلایل گوناگون از جمله شرایط جغرافیایی، مرتفع بودن منطقه و نبود زمین های هموار، باید به اولویت بعدی پس از رونق صنعت توریسم و گردشگری تبدیل شود.

طبق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، ایران تا سال 1404 باید پذیرای 20 میلیون گردشگر خارجی باشد؛ رقمی که درحال حاضر حتی یک چهارم آن هم محقق نشده و با رتبه زیر 10 در منابع و استعدادهای گردشگری کشور، سهم ایران از کل درآمدهای گردشگری جهان در حد کمتر از یک درصد است.

امروزه گردشگری از سوی تمام کشورها مورد تاکید قرار گرفته است، مثلا" کشور ترکیه با قریب به 37 میلیون گردشگر ورودی جزء 10 کشور برتر دنیا در جذب گردشگری است. درحالی که در سال 1990 فقط از یک میلیون گردشگر خارجی بهره‌ مند بوده است. بر اساس تجربیات کشورهای همسایه و مسلمان همانند مالزی، رسیدن به 20 میلیون گردشگر در چارچوب سند 1404 را می توان دست‌یافتنی و اجرایی پنداشت.

 بر اساس بیان کارشناسان حوزه گردشگری، صنعت گردشگری از ظرفیت اقتصادی بی‌نظیری برخوردار است و ظرفیت اشتغال‌زایی فراوانی دارد. دولت دوم تدبیر و امید پس از برگزاری موفق انتخابات می تواند با ایجاد فضای مساعد بین‌المللی برای تقویت ارتباطات با کشورها و همچنین با بهره گیری از مدیران شایسته‌ در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پویایی و درخشش این صنعت را به ایران و ایرانیان هدیه کند.

 گردشگری در سوادکوه با وجود تمام پتانسیل‌هایی که دارد، هنوز آن طور که شایسته است جای خود را در صنعت توریسم ایران و استان پیدا نکرده است.

بسیاری از شهرستان ها که حتی با منابع کمتری به نسبت سوادکوه دارند، امروزه با تغییر رویکردهای خود به دنبال توسعه‌ی گردشگری هستند و به این باور رسیده‌اند که با توسعه‌ی این صنعت پرسود می‌توان به میزان قابل توجهی از درآمدهای پایدار دست یافت.

از مهم‌ترین دلایلی که سوادکوه را حائز اهمیت در گردشگری می کند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

الف: شهرستان سوادکوه بزرگ دارای غنی ترین منابع طبیعی، تنوع زیستی گیاهی و جانوری، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در کشور است.

 دوازده منطقه گردشگری چم‌چم، ورسک، امامزاده حسن و الاشت، گدوک، اندار‌گلی، برنجستانک، حاشیه سد البرز، آبشار گزو، کمر‌پشت، جوارم، شور‌مست و آزاد‌مهر و وجود بیش از نود آبشار زیبا که این مناطق نمونه گردشگری می تواند به بیش از یکصد منطقه برسد این منطقه را از نظر گردشگری حائز اهمیت می کند.

ب: وجود بیش از 600 اثر تاریخی از قبیل غار اسپهبد خورشید، قلعه کنگلو و برج لاجیم.

ج: وجود فرهنگ و آئین های بومی و محلی

د: نزدیکی به پایتخت که با توجه به تعریض راه مواصلاتی حدود دوساعت زمان کافی ست تا گردشگران میلیونی پایتخت که با 12 میلیون جمعیت  15% جمعیت کشور را دارد خود را به زیبایی های طبیعی شهرستان سوادکوه برسانند. سوادکوه یکی از شش راه گذر و ورودی به استان است که به گزارش کارشناسان سالانه بیش از 15 میلیون گذر مسافر را داراست .

اینها گوشه هایی از داشته های سوادکوه است که باید مدیریت شود، و لازمه آن  حمایت از مدیران باورمند به توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری و یا انتصاب مدیران جدید علاقه مند و کاربلد دارای این نگاه است.

 البته این نگاه باید با روحیه تحول و با طعم خلاقیت و مهمتر از همه با مشی حفظ محیط زیست باشد تا بتواند توسعه پایدار و کارا را تقدیم نسل امروز و فردا کند .

باور ما رضایت مندی مردم است و رضایت مردم خشنودی خداوند را در پی دارد.