يکشنبه 28 خرداد 1396-21:26

در مراسم معارفه مدیر جدید بازرسی مازندران بیان شد:

بانک های مازندران دوهزار میلیارد تومان معوقه دارند

در جلسه معارفه مدیر جدید بازرسی مازندران مطرح شد: شبکه بانکی مازندران دوهزار میلیارد تومان معوقات دارد که هیچگاه وصول نمی شود/ در یکی از شهرداری های بزرگ استان، درآمد تابلوهای تبلیغاتی در یک سال 80میلیون تومان بود در حالی که بعد از ورود بازرسی و ساماندهی این تابلوها، درآمد 8 میلیاردی به دست آمد/ فساد از دستگاه ها خارج شده و در حیاط خلوت های این دستگاه ها بروز می یابد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: حجت الاسلام تقوی فرد در مراسم تودیع و معارفه بازرس کل مازندران اظهار کرد: هدف ما این است عملکرد خوبی برای مردم داشته باشیم.

مدیرکل دادگستری مازندران گفت: بعد از ماه مبارک رمضان باید در مقابل خداوند، فردی خجالتی و مراقب رفتار خود باشیم.

تقوی فرد ادامه داد: همه موجودات مشکلات خود را ترمیم می کنند اما انسان هنوز به این نقطه نرسیده مشکلاتی که به وجود می آورد را ترمیم و جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: از نظارت و بازرسی استقبال می کنیم و امیدواریم مانند سایر موجودات طبیعت در رفع مشکلات خود کوشا باشیم.

* از بازرسی استقبال می کنیم

استاندار مازندران در این مراسم اظهار کرد: مازندران جزو استان هایی بود که کمترین تخلف و مشکل را در برگزاری انتخابات داشت.

ربیع فلاح با اشاره به مشارکت ٩١ درصدی مازندرانی ها در انتخابات، افزود: تلاش ما بر اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در مشارکت حداکثری بود.

استاندار مازندران با بیان اینکه سلامت هر دستگاه مبتنی بر نظارت است، گفت: بازرسی مستمر می تواند در این زمینه اثربخش باشد.

این مسوول تصریح کرد: بازرسی کمک کار ما در پیگیری امور است و از مشاوه های این سازمان استفاده می کنیم.

فلاح ادامه داد: ضمن شفاف سازی که در دستگاه های اجرایی داریم با دولت الکترونیک، از بازرسی استقبال می کنیم.

وی گفت: مردم با وجود مشکلات، مشارکت گسترده در انتخابات داشتند و باید در رفع مشکلات مردم، تلاش کنیم.

* 70درصد شکایت های ما در گذشته بایگانی می شد

رییس کل سابق بازرسی مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: بازرسی نهاد نظارت بر حسن انجام امور و اجرای صحیح قانون است.

سید حسن میری با اشاره به نقش دیده بانی سازمان بازرسی، افزود: بازرسی با 700 نیرو در کشور مغفول است.

رییس کل سابق بازرسی مازندران گفت: اگر می خواهیم جلوی فساد گرفته شود باید قانون پنجره واحد را اجرایی کنیم.

این مسئول با بیان اینکه شیوه نامه پنجره واحد با کمک دستگاه های نظارتی و امنیتی تدوین و تصویب شد، تصریح کرد: از 800 موافقت اصولی که در 10 سال گذشته صادر شد 700 مورد به انحراف رفت و امروز شبکه بانکی مازندران 2هزار میلیارد تومان معوقات دارد که هیچگاه وصول نمی شود.

میری ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون حدود 20 موافقت اصولی صادر شد و سختگیری را برای شناخت سرمایه گذار واقعی به کار می بریم تا زمین فروشی نشود.



وی با اشاره به توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران، خاطرنشان کرد: سالانه 250 تا 600 هکتار تغییر کاربری اراضی داشتیم که در سال 94 و 95 به حدود 30هکتار کاهش یافت.

بازرس کل سابق مازندران با اشاره به اینکه 70درصد شکایت های ما در گذشته بایگانی می شد، اظهار کرد:  در سال 92 از 187 پرونده فقط 18 مورد گزارش شد  در حالی که سال گذشته از 139پرونده 83 پرونده گزارش و 11مورد بایگانی شد.

وی گفت: تهیه گزارش عوامل قطع درختان جنگلی، از پرونده های درخشان بازرسی مازندران است که منجر به برنامه 10بندی وزیر جهاد کشاورزی شد.

میری خاطرنشان کرد: در یکی از شهرداری های بزرگ استان، درآمد تابلوهای تبلیغاتی در یک سال 80میلیون تومان بود در حالی که بعد از ورود بازرسی و ساماندهی این تابلوها، درآمد 8 میلیاردی به دست آمد.

* فساد بیشتر در سیستم سنتی اتفاق می افتد

معاون برنامه ریزی سازمان بازرسی کشور در این مراسم اظهار کرد: فساد اداری مهمترین مشکلی است که در حکومت های مختلف وجود دارد.

شاهرخیان با بیان اینکه امر مبارزه با فساد، پاشنه آشیل حکومت ها است، افزود: در کنار برخورد با مصادیق باید گلوگاه های ظهور و بروز فساد را ببندیم.

معاون برنامه ریزی سازمان بازرسی گفت: در امر مبارزه با فساد باید ریشه های فساد را بخشکانیم.

این مسئول باتاکید بر توجه ویژه بر حوزه تقنین برای مبارزه با فساد، تصریح کرد: در برخی موارد با انبوه قوانین و گاهی با کمبود قوانین مواجه هستیم.

شاهرخیان با اشاره به اینکه تا قوانین اصلاح نشود نمی توانیم با فساد مبارزه کنیم، ادامه داد: در دهه اخیر با معضلی به نام بخش خصولتی مواجه هستیم که رسیدگی به این حوزه هم نیازمند اصلاح قوانین است.

وی با بیان اینکه امروز فساد از دستگاه ها خارج شده و در حیاط خلوت های این دستگاه ها بروز می یابد، خاطرنشان کرد: کشورهایی که حداکثر شفافیت را در نظام اداری خود اجرا کرده اند در برخورد با فساد موفق بوده اند.

این مسئول با اشاره به اینکه فساد بیشتر در سیستم سنتی اتفاق می افتد، اظهار کرد: هر اندازه به سمت سیستم الکترونیک رفته و ارتباط مستقیم ارباب رجوع با دستگاه ها را کاهش دهیم می توانیم به رفع فساد کمک کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه افکار عمومی، اطلاع رسانی مناسبی نداریم، افزود: گاهی به بهانه مصلحت، اطلاع رسانی به درستی انجام نمی شود و به همین دلیل ادراک وجود فساد از خود فساد بیشتر شده است.

شاهرخیان با بیان اینکه منکر وجود فساد نیستم، تصریح کرد: اما این کمال بی انصافی است که نظام اداری را به شکل کامل، فاسد معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر افکار عمومی را ناظر بر رفتار خود دانسته و در اتاق شیشه ای تصمیمگیری کنیم می توان با فساد مبارزه کرد، گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد و سخت است اما کاری شدنی است.

*مدیران باید در محور قانون باشند

در  پایان این مراسم بازرس کل جدید مازندران اظهار کرد: سیاست های کلی سازمان را پیگیری می کنیم و تلاش بر اجرای تکالیف سازمان است.

محمد حسن اسدی کیاپی افزود: هیچ کوتاهی از ناحیه مسوولان در انجام تکالیف پذیرفته نیست.

وی با تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون، تصریح کرد:  مدیران باید در محور قانون باشند تا بتوانند دیگران را به قانون مداری دعوت کنند.

اسدی با بیان اینکه قصد مانع تراشی برای هیچ مدیری نداریم، گفت: انتظار است مدیران در مقابل هرج و مرج ایستادگی کنند.

گفتنی است میری به عنوان سرپرست بازرسی کل امور جهاد کشاوزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد.