جمعه 2 تير 1396-21:45

نماینده ساری و میاندورود:

ابتکار عمل و شجاعت را از مدیران گرفته اند/سود تسهیلات بانکی بالاتر از 18 درصد است

محمد دامادی: اگر قانون به درستی تصویب و دولت به خوبی اجرا می کرد و دستگاه های نظارتی هم به وظیفه خود عمل می کردند امروز با 11 میلیون بیکار مواجه نبودیم/ سود تسهیلات  که 18 درصد عنوان می شود واقعی نیست و این را قبول ندارم/ ابتکار عمل و شجاعت را از مدیران گرفته اند و هر روز در حال مچ گیری هستند.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: افشار راغب در نشست اتاق فکر جمعی از تولیدکنندگان مازندران، در ساری اظهار کرد: سال های متمادی است که رهبر انقلاب، در تعیین شعار سال به موضوع اقتدار ملی، اشتغال و کارآفرینی توجه  ویژه دارند.

وی با بیان اینکه رهبری با نامگذاری این سال ها، امید را در دل های ما زنده نگاه داشته و از تولیدکنندگان واقعی به عنوان افسران خط مقدم جبهه جنگ با دشمن، یاد می کنند، افزود: رئیس جمهور هم وعده و امید واقعی به فعالان حوزه اقتصادی دادند و دولتمردان در سال جاری هم قسم شدند تا به یاری ما بیایند و در این شرایط باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و خودمان را برای نبرد اقتصادی با دشمن تا دندان مسلح، آماده کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در سایه ثروت ملی، نباید از قافله بهره وری و فناوری روز دنیا غافل شویم، گفت: فرهنگ تولید در کشور را باید تغییر داده و فرهنگ تولید روز دنیا را فرا گیریم.

وی که یکی از اعضای اتاق فکر تولیدکنندگان است، تصریح کرد: باید فرهنگ همکار بودن با دولتمردان را در فعالان اقتصادی نهادینه کنیم.

راغب با اشاره به اینکه فرهنگ تولید بی کیفیت باید نابود شود، ادامه داد: اگر دور زدن قانون برای برخی فرهنگ شده بود باید این نقیصه را فراموش کرده و بپذیرند دولت الکترونیک و نرم افزارهای بسیار کامل و پیشرفته دیگر مجالی به آنها نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر برخی به بهانه تولید از ثروت ملی در جاهای دیگری استفاده کرده و به نام تولید، حمایت های این بخش را به احداث برج های چند طبقه اختصاص می دادند امروز باید بدانند که دولتمردان کمر همت بسته اند تا جلوی فساد را بگیرند و از تولیدکننده واقعی حمایت کنند.

راغب با بیان اینکه پس از تحریم قطر، کالاهای ترکیه در عرض 48 ساعت قفسه فروشگاه های این کشور را پر کرد و چرا ما نتوانستیم چنین کاری انجام دهیم، اظهار کرد: سود وام در ترکیه برای تولیدکننده صادراتی، صفر درصد است و این یعنی یک بر صفر به نفع رقیب، 18 درصد هم جایزه صادرات به حساب بستانکار از ارزش افزوده واریز می شود و این صعنی دو بر صفر به نفع رقیب.

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم نیروی کار دانش آموخته را وارد چرخه تولید کنیم چون 18 سال فرهنگ "درس بخوان تا پشت میز نشین شوی" را فرا گرفته است و این یعنی سه بر صفر به نفع رقیب، افزود: هزینه های حمل و بیمه و ال.سی و سیستم انتقال پول و ... هم جای خود دارد و این یعنی چهار بر صفر به نفع رقیب.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه با امکانات موجود، جداسازی و غربالگری تولیدکننده واقعی از تولیدکننده غیرواقعی به راحتی امکان پذیر است، گفت: اگر معدود تولیدکننده غیرواقعی، ذهن دولتمردان را نسبت به صنعت و تولیدکننده ها مکدر کرده این افراد باید شناساسی و با سختگیری های قانونی مجبور کنید که از چرخه تولید خارج و یا با اصلاح خود، وارد چرخه تولید واقعی شوند.



* راه توسعه کشور از مسیر سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران در این نشست اظهار کرد: راه توسعه کشور از مسیر سرمایه گذاری است و دولت اهتمام خوبی در این حوزه دارد.

موسوی با بیان اینکه ارتباط و هم افزایی بین تشکل ها باید حفظ و از همه ظرفیت ها استفاده شود، افزود: جایی که از همه ظرفیت بهره ببریم به نتیجه می رسیم.

وی با اشاره به اینکه در استان از کمبود زمین برای شهرک صنعتی رنج می بریم و متوسط مساحت شهرک های صنعتی در مازندران، کمتر از 50هکتار است، افزود: توسعه شهرک های مزیت دار را پیگیر هستیم و 1053هکتار به فضای صنعتی اضافه شده است، در حال حاضر 39شهرک صنعتی با 1900 هکتار  مساحت در اختیار داریم.

این مسئول با تاکید بر اینکه برنامه های توسعه ای را در شهرستان ها پیگیر هستیم، خاطرنشان کرد: 7شهرک را  سه سال اخیر گازرسانی کردیم و بیش از 220پروژه عمرانی اجرا شد.



*سود 18 درصدی واقعی نیست

در پایان این نشست نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رفع موانع تولید از قوانینی است که مجلس تصویب کرد، اظهار داشت: اگر قانون به درستی تصویب و دولت به خوبی اجرا می کرد و دستگاه های نظارتی هم به وظیفه خود عمل می کردند امروز با 11 میلیون بیکار مواجه نبودیم.

محمد دامادی با بیان اینکه گاهی در اجرای امور، اصول اولیه را رعایت نمی کنیم، افزود: سود تسهیلات  که 18 درصد عنوان می شود واقعی نیست و این را قبول ندارم، برای همین بخش صنعت هرچه بدود باز نمی تواند به جایی می رسد.

وی با اشاره به شرایط دشوار دریافت تسهیلات برای عموم مردم جامعه، گفت: چند میلیاردی ها چگونه این وام را دریافت می کنند،  چون شفاف نیستیم فضا برای مانور این افراد وجود دارد.

دامادی با بیان اینکه ابتکار عمل و شجاعت را از مدیران گرفته اند و هر روز در حال مچ گیری هستند، ادامه داد: اگر مچ گیر هستید پس سه هزار میلیاردها چگونه از کشور خارج شد.
وی با اشاره به اینکه تشکیل اتاق فکر اقدام موثری  در حوزه تولید و صنعت است، تصریح کرد: هر جا مدیری حرف می زند صدایش را ضبط کنید تا حرف هایی که بیان می کند را عمل کند.