دوشنبه 12 تير 1396-9:5

رمزگشایی از اشاره دکتر روحانی در همایش قوه قضاییه

روزی که رییس جمهوری از حقوقدان مازندرانی تجلیل کرد

رییس جمهوری در سخنرانی خود در همایش قوه قضاییه به یک قاضی جوان و دانشمند اشاره کرد و او را افتخار کشور دانست. این قاضی و حقوقدان جوان اهل مازندران است و با در انداختن طرحی نو در نحوه نگارش آرای صادره و نحوه بررسی و استناد به قوانین، به نامی آشنا در این حوزه بدل شده است.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، حسن تیموری: رئیس جمهوری صبح یک شنبه یازدهم تیر ۱۳۹۶ به عنوان سخنران همایش سراسری قوه قضائیه به وضعیت فعلی و گذشته کشور در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، دفاع مقدس، حقوق و قضا پرداخت، اما در انتهای سخنرانی خود به آرای صادره توسط یک قاضی افتخار و او را دانشمند جوان خطاب کرد.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنرانی خود گفت:

« امروز بخشی از دادنامه های ما به عنوان افتخار قوه قضائیه در دانشگاه ها و فضای مجازی دست به دست می چرخد، قاضی جوان دانشمندی که وقتی انسان مقدمه و صدر دادنامه وی را می خواند افتخار می کند، یک آدم تحصیل کرده و فهمیده که به حقوق مسلط است و همه جوانب را در نظر گرفته است، بگذاریم مواردی از این دادنامه که ممکن است وارد روزنامه شود تا اساتید و دانشجویان حقوق اظهارنظر کنند. همه دستگاه ها و همه ما باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنیم و پاسخگو باشیم.»

اما نکته مهم در بین سخنان دیروز دکتر روحانی این بود که او از کدام قاضی جوان دانشمند یاد و به او افتخار کرد؟

اهالی حقوق به ویژه استادان و دانشجویان حقوق دانشگاه های کشور به خوبی این دانشمند جوان قضایی را می شناسند. او کسی نیست جز «حشمت رستمی درون‌کلائی»، مستشار دادگاه تجدیدنظر استان مازندران.

رستمی یکی از حقوقدانان و قضات جوان اما با سابقه ماست که اهل شهرستان بابل است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر دانشگاه تهران و دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل علوم تحقیقات تهران است که با تسلط مثال زدنی خود بر موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر طی سالهای اخیر، در نگارش آرای صادره علاوه بر اسناد داخلی حقوق بشر، به اسناد بین‌المللی حقوق بشر نیز استناد و حتی در تحکیم آرای قضایی از موازین فقهی اسلام هم به ضرورت استفاده می کند.

 آرای نگارش شده توسط وی هرکدام به عنوان کلاس درس حقوق بشر و حقوق بین الملل بین علاقه مندان و فعالان حقوق و قضا در دانشگاه های معتبر کشور مورد بحث قرار گرفته و در گروه های حقوق در فضای مجازی دست به دست می شود.

او با شناخت دقیق از معاهدات بین‎المللی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی مصوب 1966 مجمع عمومی سازمان ملل، کنوانسیون جهانی منع کلیه اشکال تبعیض نژادی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1966 مجمع عمومی سازمان ملل، در نگارش آرای خود پس از حقوق داخلی ( قانون اساسی و قوانین عادی ایران) به حقوق بین‌الملل ( اسناد بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون هایی که دولت ایران به آن ملحق شده است) استناد می کند تا با سخنان یک شنبه رئیس جمهور حقوق دان، عیار و ارزش این قاضی و دانشمند مازندرانی بیش از گذشته مشخص شود.

پیشگامی و شجاعت او از گذشته تاکنون در زمینه قضاوت، وی را در جایگاه نیما برای شعر نو فارسی معرفی کرده است تا با در انداختن طرحی نو در نحوه نگارش آرای صادره و نحوه بررسی و استناد به قوانین، به نامی آشنا در این حوزه بدل شود.