سه شنبه 20 تير 1396-15:35

مدیرعامل بندر امیر آباد:

برجام در همه بخش های فعالیت بندر، اثر مثبت داشته است

علی خدمتگزار: بزرگترین مرکز امداد و نجات را در بندر امیرآباد شکل دادیم/ شرایط جوی دریای مازندران و مقرون به صرفه نبودن راه اندازی خط کشتی رانی مسافرتی، باعث شده که نتوانیم در حوزه گردشگری دریایی اقدامی انجام دهیم/ با توافق کشور آذربایجان، به زودی حمل مسافر در دریای مازندران محقق می شود/ بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات مقابله با آلودگی در دریا خریداری کردیم/ برجام در همه بخش های فعالیت بندر، اثر مثبت داشته است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: علی خدمتگزار در نشست خبری اظهار کرد: فاز نخست بندر امیرآباد، 1518 متر و با ظرفیت اسمی 4.5 میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه اتصال به خط راه آهن از توانمندی های بندر امیرآباد است، افزود: منطقه بندری ما دارای 16 کیلومتر خط راه آهن بوده و به عنوان مرکز غلات در شمال تعریف شده است.

مدیرعامل بندر امیرآباد گفت: این بندر دارای ارزش افزوده و تولیدات است، در حالی که اکثر بنادر ما، خدماتی هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه از دیگر مزایای خوب بندر امیرآباد این است که دارای اسکله رورو ریلی هستیم، تصریح کرد: این اسکله از سال 85 تا یک سال قبل، بلاتکلیف بود و با هماهنگی های انجام شده این پروژه تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد.

خدمتگزار با بیان اینکه این اسکله 50 میلیارد تومان هزینه داشت، ادامه داد: کشتی هایی که دارای واگن هستند با استفاده از این اسکله، در مدت سه ساعت 3500 تن تخلیه شده و در همین مدت بارگیری می شود در حالی که در شکل های دیگر، کشتی باید 48 ساعت در بندر بماند.

وی با اشاره به چهار قسمت فعالیت بندر در بخش دریایی، بندری، فنی مهندسی و سرمایه گذاری بندر امیرآباد، خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت های غیرحاکمیتی بندر امیرآباد را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

مدیرعامل بندر امیرآباد اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از اعضای فعال در سازمان جهانی دریانوردی فعالیت می کند و در اجرای کنوانسیون ها دو بخش مهم داریم که یکی تردد ایمن کشتی ها و دیگری جلوگیری از آلودگی دریا در هنگام تردد کشتی ها است.

این مسئول افزود: مرکز تعمیر و نگهداری از کشتی ها را در بندر امیرآباد ایجاد کردیم تا بتوانیم بندر سالم و بدون حادثه داشته باشیم.

خدمتگزار با بیان اینکه بزرگترین مرکز امداد و نجات را در بندر امیرآباد شکل دادیم، گفت: شناورهای ما 24 ساعته آماده خدمت رسانی به حادثه دیدگان هستند.

وی با اشاره به اینکه از محل وجوه اداره شده اولویت را بر خرید کشتی های مسافرتی داریم، تصریح کرد: شرایط جوی دریای مازندران و مقرون به صرفه نبودن راه اندازی خط کشتی رانی مسافرتی، باعث شده که نتوانیم در حوزه گردشگری دریایی اقدامی انجام دهیم.

مدیرعامل بندر امیرآباد با بیان اینکه با طرف های آذربایجانی رایزنی داشتیم تا از سوی آنها خط کشتی رانی از باکو راه اندازی شود، ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری از سوی این کشور استقبال شده و تمامی بنادر شمالی از این طرح استقبال کردند و به زودی حمل مسافر در دریای مازندران محقق می شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات مقابله با آلودگی در دریا خریداری کردیم و هر ساله دو مرحله برای آمادگی لازم، مانور برگزار می کنیم.

خدمتگزار با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت های بندری همه امور را به بخش خصوصی واگذار کردیم، افزود: اجرای دستورالعمل های سازمان و اجرای استانداردها بر عهده ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در طول سه سال اخیر بیش از 90 میلیارد تومان تجهیزات تخلیه و بارگیری از طریق بخش خصوصی وارد بندر کردیم، گفت: دو دستگاه جرثقبل 63 تنی در حال تجهیز است و 5 دستگاه جرثقیل 65 تنی موبایل به اکران رفته و  در طول سه سال 17 دستگاه جرثقیل وارد بندر کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت سیلوهای ما از 70 هزار تن به 250 هزار تن در سه سال اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: انبارها و سیلوها را به فضای مکانیزه تبدیل کردیم و به شکل آنلاین، ظرفیت پر و خالی سیلوها و همچنین ورود و خروج بار از انبار را مشاهده می کنیم.

مدیرعامل بندر امیرآباد ادامه داد: هدف از ایجاد منطقه آزاد، تهسیل خدمات به تجار و بازرگانان است، بندر امیرآباد در میان بنادر ایران، دارای شاخص های ویژه ای است و توانمندی های این بندر برای تبدیل شدن به منطقه آزاد، بررسی شده و جریان قانونی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بندر امیرآباد به 7.5 تن افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در بخش فنی از نظر آب، برق و گاز هیچ مشکلی برای سرمایه گذاران نداریم و  حدود هشت میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های این بخش هزینه کردیم.

خدمتگزار با اشاره به اینکه در زمینه تعمیر و تجهیزات با مشکلاتی مواجه بودیم چراکه در شرایط تحریم قرار داشتیم، افزود: پسابرجام باعث شد تا بتوانیم این تجهیزات را وارد و در بندر مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات تخلیه بارگیری از مهمترین مسائل در بندر است، گفت: یکی از مشکلات ما در ابتدای کار، نبودن این وسایل و یا خارج از سرویس بودن این امکانات بود.

این مسئول با اشاره به اثرات مثبت برجام در فعالیت های بندر، تصریح کرد: با پسابرجام، اکنون به راحتی ال سی بازگشایی می شود، در همه بخش های فعالیت بندر، برجام اثر مثبت داشته است، نقل و انتقال پول، از مشکلاتی بود که با آن مواجه بودیم و اکنون این کار به راحتی انجام می شود.

خدمتگزار با بیان اینکه 1350 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندر داریم و در طول سه سال اخیر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد بندر شده است، ادامه داد: این سرمایه گذاری ها منجر به 31 فقره قرارداد شد.

وی با اشاره به اینکه در فروردین امسال با حضور رئیس جمهور 1033 میلیارد تومان افتتاح پروژه داشتیم، خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه ها، کمک بزرگی به بخش اشتغال زایی در استان کردیم و چهار هزار نفر مشغول به کار شدند.

مدیرعامل بندر امیر آباد اظهار داشت: 650 هزار تن عملیات به سه درصد رشد مثبت داریم و در طول 4ماه اخیر 38 درصد رشد واردات داشتیم و در بخش صادرات هم رو به رشد هستیم. عمده ترانزیت ما فعالیت نفتی است که از ترکمنستان وارد می شود و با رشد 189 درصدی مواجه هستیم. 113 درصد ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سرمایه گذاری در کشور این است که سرمایه گذاری زیرپوشش بیمه قرار نمی گیرد، گفت: قراردادهایی که با بندر بسته می شود بر اساس مصوبه تسهیل کالا که از مجلس دریافت کردیم با توجه به میزان سرمایه گذاری که می شود ما به عنوان بندر، در بانک ها تضمین می کنیم. این انگیزه ای است برای سرمایه گذاران تا در بندر سرمایه گذاری کنند.