يکشنبه 5 شهريور 1396-22:53

20 شهریورماه در تالار وزارت کشور؛

پنجمین همایش سوادکوهی های مقیم تهران برگزار می شود

پنجمین همایش سوادکوهی های مقیم تهران، بیستم شهریورماه با رویکرد محیط زیستی و پاسداشت فرهنگ غنی سوادکوه و معرفی آداب و سنت های مردم مازندارن و سوادکوه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می شود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباد طیبی سیف کتی: پنجمین همایش بزرگ فرهنگی سوادکوهی های مقیم تهران، 20 شهریور ماه 1396 برابر با 20 کرچه ماه 1529 تقویم تبری برگزار می شود.

این همایش با رویکرد محیط زیستی و پاسداشت فرهنگ غنی سوادکوه و معرفی آداب و سنت های مردم مازندارن و سوادکوه در تالار بزرگ وزارت کشور اجرا می شود.

حمیدرضا اسدی نفتچالی -رئیس ستاد و دبیر اجرایی این همایش- گفت: با توجه  به تخریب جنگل های هیرکانی و دیگر منابع ارزشمند طبیعی استان مازندران از جمله کوه خواری وجنگل خواری، برآنیم نمایشگاهی با نگاه و رویکرد محیط زیستی در تهران و تالار وزارت کشور برگزار کنیم.

دبیر اجرایی پنجمین دوره همایش سوادکوهی های مقیم مرکز بیان داشت: پاسداشت فرهنگ و ادب مازندرانی و ایجاد نشاط اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه و صله رحم از جمله ثمرات برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری است.

وی تصریح کرد: استعدادیابی و پرورش استعدادها در حوزه فرهنگی، محیط زیستی و تاریخی، ارتقای سطح مهارت گفتاری با تکیه بر ادبیات تبری اعم از اشعار، جملات نغز، ضرب المثل ها و معرفی شخصیت های علمی و برجسته در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی، علمی، ورزشی و کارآفرین از ثمرات برگزاری این همایش آئینی و فرهنگی  است.

اسدی همچنین افزایش توجه به ذخایر معنوی شعر تبری و جلوگیری از فراموش شدن میراث های گذشتگان را در حوزه ادبیات، از دیگر فواید برگزاری این همایش برشمرد و بیان کرد: شناسایی شخصیت های استان در حوزه ادبیات، توسعه صنعت گردشگری و افزایش امید و تلاش مضاعف برای کسانی که در این عرصه در حال حاضر فعالیت دارند نیز از تأثیرات برگزاری این گونه همایش ها و جشنواره ها است.

دبیر پنجمین همایش سوادکوهی ها گفت: استان مازندران  در حوزه ادبیات به ویژه شعر، از استعدادهای فراوان و شخصیت های بزرگ و شاعران ارزشمندی برخوردار است و عواملی همچون برگزاری شب شعر، تشکیل محافل نقد ادبی و جشنواره ها برای گروه های سنی مختلف و به مناسبت های مذهبی، ملی و انقلابی می تواند در گسترش این حوزه بسیار مؤثر باشد.

اسدی افزود: توجه به حوزه فرهنگ و پاسداشت زبان تبری در محیط‌های آموزشی اعم از آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی و نیز برگزاری محافل ادبی و جشنواره ها در گسترش حوزه ادبیات و زبان غنی مازندزانی بسیار کارگشا است.

وی در خصوص برگزاری  پنج دوره همایش سوادکوهی ها در تهران گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری  مازندرانی درتهران  را می توان بسیار با اهمیت و ضروری دانست، چرا که باعث رونق حوزه فرهنگ، نشاط اجتماعی، ارتقا و افزایش امید دست اندرکاران و فعالان این حوزه خواهد شد و از سوی دیگر زمینه گسترش فرهنگ و ادبیات را برای نسل های آینده حفظ خواهد کرد.

اسدی با بیان این که با توجه به تصمیم های گرفته شده توسط ستاد اجرایی، برنامه های شاد و متنوعی تدوین و توسط گروه های هنری مطرح اجرا می شود، یادآور شد: این همایش ساعت 19:30 بیستم شهریورماه در تالار بزرگ  وزارت کشور برگزار می شود.