دوشنبه 6 شهريور 1396-23:45

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نشست خبری:

37 درصد کاهش بارندگی داشتیم/حفر چاه در شرق مازندران ممنوع است

دلاور حیدرپور: کشت 90 درصد برنج مازندران در سال جاری به صورت ماشینی بود/ میزان تغییر کاربری دو دهه‌ی گذشته 14 تا 20 هزار هکتار بوده است/میزان کاهش بارندگی سال جاری در مقایسه با سال گذشته 37 درصد است. نسبت به میانگین بلندمدت نیز 22 درصد کاهش بارندگی داشتیم/ کشاورزی در کمتر از 5 هکتار و باغداری در کمتر از 2/5 هکتار توجیه اقتصادی ندارد/حفر چاه در شرق مازندران به‌ویژه گلوگاه، نکا و بهشهر ممنوع است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، آتنا فلاحتی: نشست خبری دلاور حیدرپور -رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران- به مناسبت هفته‌ی دولت پیش از ظهر دوشنبه در ساری برگزار شد. فرازهای مهم اظهارات این مسئول در ادامه آمده است.

* روز سه‌شنبه با حضور معاون فناوری رییس‌جمهوری، 63 پروژه‌ی بخش کشاورزی با اعتباری بیش از 42 میلیارد تومان به مناسبت هفته‌ی دولت به بهره‌برداری خواهد رسید که از این تعداد، 55 پروژه خدماتی و 8 پروژه تولیدی است. ایجاد اشتغال مستقیم برای 365 نفر در 129 روستا و بهره‌وری بیش از 11 هزار خانوار از این پروژه‌ها دستاورد مهم این سازمان در هفته‌ی دولت است.

* با وجود کمبود امکانات و نبود بودجه تلاش کردیم تا اقدام‌های خوب و اثرگذاری در زمینه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران داشته باشیم، در همین راستا بیش از 3 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تجهیز و نوسازی و 4 هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون و بسته‌ی رونق تولیدی از صندوق توسعه‌ی ملی در قالب 800 طرح کشاورزی پرداخت شد، هم‌چنین هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفت. این امر در حالی محقق شد که در سال 92 تجهیز و نوسازی به صفر رسیده بود و در سال گذشته این رقم به بیش از 3 هزار هکتار ارتقا پیدا کرد. در صورت تامین اعتبار آمادگی تجهیز و نوسازی 5 تا 7 هزار هکتار در سال را نیز داریم.

* کشت 90 درصد برنج مازندران در سال جاری به صورت ماشینی بود که این امر نتیجه‌ی ارائه‌ی تسهیلات با سود 15 درصد 5 ساله و در اختیار قرار دادن بیش از 6 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار متقاضیان بخش زراعی، شیلات و دامپروری است. تجهیز امکانات سبب ایجاد فرصت کشت دوباره در سال جاری برای کشاورزان مازندرانی شد.

* میزان تغییر کاربری دو دهه‌ی گذشته 14 تا 20 هزار هکتار بوده است. با همراهی و کمک دستگاه‌های ذیربط قضایی و قانونی توانستیم از شدت تغییر کاربری بکاهیم و این مشکل را تحت کنترل درآوریم. بیشترین میزان تغییر از اراضی کشاورزی به باغ و کاربری غیرکشاورزی است. انتظار همراهی بیشتر برای به صفر رساندن تغییر کاربری اراضی کشاورزی داریم و اجازه نخواهیم داد تا اراضی کشاورزی مجاز، به شکل غیرمجاز از بخش کشاورزی خارج شوند.

*مازندران در سال جاری از نظر آب مورد نیاز کشاورزی در شرایط مناسبی قرار داشت، در زیرحوزه‌ی هراز مشکلی نداشتیم و در حوزه‌ی سد شهید رجایی، در انتهای شبکه و در برخی روستاها مشکل کم آبی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و نوبت‌بندی دریافت آب تا اندازه‌ای برطرف و مدیریت شد. در شهرهای گلوگاه و بهشهر 30 تا 40 هکتار از اراضی کشاورزی در اثر بی‌توجهی به تذکر کمبود آب خشک شد، هم‌چنین150 تا 200 هکتار آب‌بندان در روستای الندان خشک شد اما اراضی خشک شده در سراسر استان در حدود 500 هکتار است که با اندکی توجه به شیوه‌ی بهره‌برداری از آب می‌توان این میزان را در سال‌های آتی به میزان کمتری رساند.

*در مازندران سرمایه‌گذاری برای ذخیره‌سازی آب در گذشته انجام نشد و با وجود ذخیره‌سازی 40 درصدی آب‌های سطحی کشور، این رقم در مازندران زیر 10 درصد است. بی توجهی به حوزه‌ی آب و کمبود منابع آبی سبب از بین رفتن 500 هکتار شالی کاشته شده از 213 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج مازندان شد.

* میزان کاهش بارندگی سال جاری در مقایسه با سال گذشته 37 درصد است. نسبت به میانگین بلندمدت نیز 22 درصد کاهش بارندگی داشتیم، آب‌بندان‌های استان ظرفیتی بیش از 300 میلیون مترمکعب دارند که با لایروبی، احیا و تقویت ظرفیت آنها می‌توانیم مشکلات ذخیره‌سازی آب استان را برطرف کنیم. هم‌چنین با تامین اعتبار ساخت سدهای مازندران می‌توان از به وجود آمدن مشکل در بخش کشاورزی تابستانه پیشگیری کنیم.

* کمبود آب مازندران و گیلان در مرز بحران قرار دارد. درصورت نبود مدیریت، از مرز به مرحله‌ی بحران آب خواهیم رسید. بیشتر چاه‌های آب مازندران سطحی هستند که کمبود آب آنها با بارندگی پاییز و زمستان جبران خواهد شد. حفر چاه در شرق مازندران به‌ویژه گلوگاه، نکا و بهشهر ممنوع است، چراکه به مدیریت برداشت آب و تقویت سفره‌های آبی نیاز دارد.

* در مزارع برنج آب مصرفی تا 30 درصد قابل مدیریت است که 3 هزار مترمکعب در هکتار صرفه‌جویی مصرف آب در پی خواهد داشت. دولت تا 85 درصد هزینه انتقال آب، زیرساخت‌ها، تجهیز و نوسازی و آبیاری تحت فشار را به شکل کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

* هر فعالیت اقتصادی یک حداقل دارد که بدون در نظر گرفتن این مساله جنبه‌ی اقتصادی آن تامین نخواهد شد، کشاورزی در کمتر از 5 هکتار و باغداری در کمتر از 2/5 هکتار توجیه اقتصادی ندارد، نبود توجه به تراکم اندک و تناسب میزان کشت با زمین‌ که سبب کاهش تولید می‌شود، آسیب اقتصادی در پی خواهد داشت. بیمه نیز در زمان مناسب به تعهدهای خود عمل نمی‌کند که سبب می‌شود تمام توجه و انتظار باغداران و کشاورزان به سوی دولت باشد.

*  30 تا 40 درصد برنج و 50 درصد مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود که 2/5 تا 2/6 میلیون تن را در برمی‌گیرد.

*باغداران از باغداری در دشت‌ها خودداری کنند چراکه خطر سرمازدگی مرکبات وجود دارد.

* 19 کشتارگاه با ظرفیت کامل کار در مازندران وجود دارد. 17 کشتارگاه استان در حالی فعالیت دارند که 50 درصد مرغ تولیدی مازندران به کشتارگاه‌های خارج استان به‌ویژه تهران منتقل می‌شود، نبود مدیریت در این زمینه به زیان استان است و دلیل بروز این مشکل را باید در شیوه‌ی رفتار و کار کشتارگاه‌داران جست‌وجو کرد.

* نمایشگاه توانمندی‌های مازندران در ولگاگراد روسیه برگزار شد. این نمایشگاه با مسئولیت اتاق بازرگانی با ماهیت بیان توانمندی‌های مازندران و شناسایی شرکت‌کنندگان در کنار برخی دیگر استان‌های شرکت‌کننده برپا شد. انتظار شرکت‌کننده‌ها فروش محصولات بود که البته با توجه به خصوصی بودن آن‌ها، انتظار درستی بود اما مخاطب اصلی تاجران و فعالان اقتصادی و هدف  اصلی از حضور در این نمایشگاه، تبادل اطلاعات و مذاکرات رودررو بود.