سه شنبه 14 شهريور 1396-18:34

18 شهریور ساعت 15؛

جشن خرمن در روستای ساروکلای قائم شهر برگزار می شود

سه گروه فعال موسیقی مازندرانی لابلای بخش ها به اجرای برنامه می پردازند. هم چنین برادران جاهد به همراه گروه موسیقی سنتی ایرانی را اجرا می کنند. گروه استاد رجب رمضانی هم در جشن خرمن ساروکلا به اجرای موسیقی خواهند پرداخت. برنامه های جنبی این مراسم از جمله تشکیل بازارجه و ارائه مواد غذایی محلی و صنایع دستی نیز برای حاضران جالب توجه خواهد بود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمدرضا بابایی نژاد: جشن خرمن جشن سپاس از نعمت های خدای منان و قدردانی از کشاورزان باسابقه و کاربلد است.

به همین بهانه و به یاد خرمن کوبی های قدیم برنجکاران مازندرانی، آیین جشن خرمن در روستای ساروکلای قائم شهر برگزار می شود.

این مراسم به همت ستاد جشن خرمن، کانون فرهنگی مسجد صاحب الزمان، شورا و دهیاری و اهالی ساروکلا، از ساعت 15 روز 18 شهریور آغاز خواهد شد.

در جشن خرمن ساروکلا، بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، گزارش ستاد جشن قرائت و به حاضران خیرمقدم گفته می شود. دلاور بزرگ نیا -مدیرکل میراث فرهنگی مازندران- سخنران مراسم است.

هم چنین یک بخش نمایش به همراه موسیقی داریم که تعدادی از اهالی مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج را به صورت نمادین اجرا می کنند.

زینت بخش این قسمت خرمنکوبی واقعی با اسب و شالی در محل برگزاری نمایش و آواز محلی با صدای اصیل محلی شعبان نیک خو است.

سه گروه فعال موسیقی مازندرانی لابلای بخش ها به اجرای برنامه می پردازند. هم چنین برادران جاهد به همراه گروه موسیقی سنتی ایرانی را اجرا می کنند. گروه استاد رجب رمضانی هم در جشن خرمن ساروکلا به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

  پیش از تقدیم هدایای تهیه شده برای کشاورزان نمونه محل، استاد مسلم و بی بدیل موسیقی محلی مازندرانی -ابوالحسن خوشرو- اوج هنر ساروکلایی ها را به نمایش می گذارد. رونمایی از کاشی ماندگار استاد ابوالحسن خوشرو نیز از بخش های دیگر مراسم است.

برنامه های جنبی این مراسم از جمله تشکیل بازارجه و ارائه مواد غذایی محلی و صنایع دستی نیز برای حاضران جالب توجه خواهد بود.

 موزه یک روزه ای نیز دایر خواهد شد که امیدواریم این موزه در روستا دائمی شود.

علاقه مندان جشن خرمن می توانند ساعت 3 عصر روز 18 شهریور به روستای ساروکلای قائم شهر، کوهساران 31 مراجعه کنند و از برنامه های شاد آن  لذت ببرند.