سه شنبه 21 شهريور 1396-23:39

درباره همایش امسال سوادکوهی ها در تهران

هسه خور، تهرون ور

پنجمین همایش سوادکوهی های مقیم تهران در تالار وزارت کشور برگزار شد.  قصه گویی، اجرای برنامه های متنوع و شاد توسط گروه آیین زندگی سوادکوه نیز اجرای موسیقی های شاد توسط گروه های توانمندی همچون رستاک، گروه وارش به سرپرستی اکبر رستگار، تک خوانی ابراهیم ابراهیمی، علی گرائیلی، هم چنین شعر خوانی استاد محمدعلی کاظمی سنگدهی و تجلیل از هنرمند نامی استان مازندران -اسماعیل عبدی- و چند هنرمند، ورزشکار، ایثارگر از عناوین جذاب همایش پنجم در قلب تهران بود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباد طیبی سیف کتی، عضو کمیته اجرایی پنجمین همایش بزرگ سوادکوهی های مقیم تهران: پنجمین همایش سوادکوهی های مقیم تهران، شبانگاه بیستم شهریورماه 96، با حضور و استقبال باشکوه مردم خونگرم دیارمان برگزار شد.

  طبق برنامه تدوین شده از ساعت 17 قبل از شروع جشن اصلی یک بازارچه و نمایشگاه جانبی از انواع مواد غذایی سنتی و محصولات فرهنگی و انواع صنایع دستی در جنب سالن همایش برپا کردیم.

با توجه به اهداف و نگاه زیست محیطی ستاد اجرایی از چند انجمن فعال محیط زیستی مثل انجمن رفتگران طبیعت مازندران، انجمن دوستداران غار هوتو، پویش پاسداری از فرهنگ و منابع طبیعی و انجمن کوهنوردی ایران دعوت کردیم تا با حضور و ارائه دستاوردها و تجربیات خود سطح آگاهی بازدیدکنندگان را در راه حفظ و حراست از منابع طبیعی ارزشمند منطقه ارتقا دهند.

  برنامه پنجمین همایش سوادکوهیهای مقیم تهران، امسال بر اساس تجربیات و بررسی و اخذ نظر بازدیدکنندگان سال های گذشته تدوین و از ابتدای سعی شد تمام قمست های برنامه شاد و جذاب باشد.

 قصه گویی، اجرای برنامه های متنوع و شاد توسط گروه آیین زندگی سوادکوه به سرپرستی علی حسن نژاد، نیز اجرای موسیقی های شاد توسط گروه های توانمندی همچون رستاک، گروه وارش به سرپرستی اکبر رستگار، تک خوانی ابراهیم ابراهیمی، علی گرائیلی، هم چنین شعر خوانی استاد محمدعلی کاظمی سنگدهی و تجلیل از هنرمند نامی استان مازندران -اسماعیل عبدی- و چند هنرمند، ورزشکار، ایثارگر و مانند این ها از عناوین جذاب همایش پنجم در قلب تهران بود.



بررسی های انجام شده نشان می دهد که در دو دهه اخیر برپایی همایش های فرهنگی و جشنواره های محلی در اغلب کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نو ظهور از اهمیت خاصی برخوردار شده است و جامعه شناسان و روان شناسان، برپایی این جشنواره ها را عامل مهمی در حفظ آداب، سنن و رسوم محلی و مقابله با اثرات مخرب ماشین و جهانی شدن می دانند.

مهمترین مزایای برپایی همایش های فرهنگی و جشنواره ها، ایجاد همبستگی و همدلی و رونق صنعت گردشگری است که سالانه 7000 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی و 1200 میلیارد دلار به درامد ارزی کشورها کمک می کند و میلیونها فرصت شغلی به وجود می آورد. اگر در نظر بگیریم که از هر 11 فرصت شغلی در دنیا یک فرصت آن مربوط به گردشگری است، به خوبی به اهمیت این صنعت پی می بریم.

جلوگیری از کمرنگ شدن آداب و سنن محلی، ایجاد نشاط اجتماعی و جلوگیری از افسردگی روستاییان و ساکنان مناطق دور افتاده که سرگرمی های دسته جمعی ارزنده ای ندارند و تشویق آنان به بازگشت به الگوهای زندگی سنتی و ساده روستایی که عاری از تجمل و زرق و برق ظاهرسازی است، از دیگر مزیت های این گونه برنامه هاست.

   ایجاد درآمدهای جنبی برای کشاورزان و صاحبان مشاغل خرد، به ویژه تولیدکنندگان انواع صنایع دستی، ظروف مسی، اشیای چوبی، سبد و حصیر و مانند این ها نیز از فایده های این جشنواره هاست. علاوه بر آن در خلال برپایی این  جشنواره ها نوازندگان دوره گرد با خواندن آوازهای محلی و نواختن آلات موسیقی سنتی به حفظ شادابی روستاییان و زنده کردن خاطرات آنان کمک می کنند.

علاوه برمزایای یاد شده در برخی از شهرها و روستاها برپایی جشنواره های محلی، موجب احیای ورزشهای سنتی و بازی های محلی فراموش شده را فراهم کرده اند.

در جشنواره هایی که در آنها غذاهای سنتی، آش ها و نوشیدنی های محلی عرضه می شود تعداد زیادی از بانوان با روش های طبخ برخی از غذاها آشنا می شوند که از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار هستند و به حفظ تندرستی آنان و بی رغبتی افراد خانواده آنها به مصرف فست فودها منجر می شود.

بسیاری از همایش ها و سمینارها و جشنواره ها به طور غیر مستقیم به تحکیم باورهای مذهبی و استحکام بیانی خانواده ها هم کمک کرده اند.

*به یاد یک فرهنگ دوست سوادکوهی

 استاد اسدالله کجوری نفت چالی که بارها یادداشت هایش در مازندنومه منتشر شده بود، یک روز پیش از همایش سوادکوهی ها شعری سرود که متاسفانه همان شب همایش در اثر سانحه تاسف بار سقوط اتوبوس کرج - ساری درگذشت.

این شعر ساعت 20:39 شبانگاه 19 شهریور سروه شد. روحش شاد.

-شعری برای همایش سوادکوهی ها؛ فردا دوشنبه،  تالار وزارت کشور

                                                                              گنه خبر هسه برو /    ته ملک ور هسه برو

  ایل تبار ره بی بیار /     شه جان ماره هم بیار

بور دادبزن دشت و لته  / شوپه نفار ره بی بیار

هسه خبرتهرون ور  /  اتا گذر نا صد  گذر

   شعر گننه  لتر لتر  /   بخون بخونه امه ور

   ته بور محله سر کوچه  /  مشتی کوتر ره بی بیار

خبر هاده محله گگه  /  تشت بزنه  مشتی ننه

تهرون ور گت خنه / هر چی خانی  اونجه دره

اتا اویا هاده  بپه  /  قزل  سوار ره بی بیار