سه شنبه 25 مهر 1396-22:27

اسفندیار عشوری صدای منتقدان مدیریت شهری ساری

همه پرسش های عشوری از مدینه/چرا شهرداری اسناد را در اختیار حسابرسان قرار نمی دهد؟

در جلسه سه شنبه شورای شهر ساری اسفندیار عشوری در نطق خود به طور مستند، به انتقاد از وضعیت مدیریت شهری پرداخت. او پرسید: چرا برگه تشخیص قطعی بدهی به موسسه حسابرسی ارائه نشده است؟ وقتی شهرداری اموال و املاک خود را در حساب ها منعکس نمی کند چطور می توان در موقع فروش یا تهاتر آن را کنترل یا ثبت حساب ها کرد؟ علت این کارهای خلاف قانون چیست؟ علت ارائه نشدن اسناد به حسابرسان چه بوده است؟ علت ثبت نشدن چک ها و اسناد تضمینی در حساب های شهرداری چیست؟ با توجه به ناتوانی شهرداری در بازپرداخت وام، علت دریافت وام های مجدد و افزایش جرائم و دیرکرد که نهایتا ضرر شهر و شهروندان را در پی دارد، چیست؟ علت ارائه نشدن گردش وجوه نقد در سال 94 توسط شهرداری چه بوده است؟ (متن کامل نطق مهندس عشوری+موارد ارائه شده درباره سازمان پسماند در مازندنومه)


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: مسعود مدینه در پنجمین جلسه علنی شورای شهر ساری اظهار کرد: نیروهای امدادی و خدمات‌رسان، شب گذشته در آماده‌باش کامل برای مقابله با حوادث احتمالی طوفان بوده و شب را تا صبح در خیابان گذراندند.

وی با قدردانی از نیروهای هلال‌احمر و آتش نشانی و سایر نیروهای خدمات‌رسان، افزود: توفان شب گذشته، حادثه‌ای دربر نداشت و کمترین آبگرفتگی را در ساری شاهد بودیم.

*شورا ماهیت پرسشگر دارد

همچنین نائب رئیس شورای شهر ساری در این جلسه اظهار کرد: شورا ماهیت پرسشگری دارد و این حق یک عضو شورا است که در حوزه مدیریت شهری و دستگاه‌هایی که در حوزه شهری خدمات می‌دهند سوال کند.

علی اکبر زلیکانی افزود: خبرنگاران در جایگاه قضاوت قرار نگرفته و آنچه در جلسه جاری است را اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: در بارندگی شب گذشته، کمترین مشکلات را در سطح شهر ساری داشتیم که نشان می‌دهد پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی عملکرد مثبتی داشتیم.

نائب رئیس شورای شهر ساری گفت: هواشناسی درباره توفان شب گذشته، استرس بسیاری به مردم و نیروهای خدمات‌رسان وارد کرد در حالی که وضعیت ساده‌ای بود که در این فصل اتفاق می‌افتد. حوزه مدیریت بحران، در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.

*هزار هکتار به مساحت ساری اضافه شد

دیگر عضو شورای شهر ساری در این نشست اظهار کرد: هزار هکتار به مساحت ساری اضافه شد و تصور می‌کنم درباره شناسنامه باغات بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

کوروش یوسفی افزود: باغاتی وجود دارد که ممکن است شبانه توسط سوداگران، پلاک‌بندی شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم در قالب طرحی از اقدامات این چنینی پیشگیری شود چرا که در نهایت با ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه هستیم.

این عضو شورای شهر ساری تصریح کرد: ۱۰ دهیار وارد بدنه شهرداری شدند که اطلاعات خوبی از این هزار هکتار دارند. پیشنهاد می‌کنم این دهیاران به عنوان رئیس ممیزی انتخاب شوند.

*علت ارائه نشدن اسناد به حسابرسان چیست؟

اسفندیار عشوری -عضو شورای شهر ساری- ناطق پیش از دستور این جلسه بود، متن کامل نطق پیش از دستور این عشوری که در قالب نامه به رئیس شورای شهر ساری ارائه شد، عینا منعکس می‌شود.

وی در ابتدای سخنان خود، اظهار کرد: در جلسه نخست شورا، سوالاتی را مطرح کردم که پاسخ‌های ارائه شده از سوی شهرداری و شورا برای من قابل قبول نبود.

 عشوری با بیان اینکه درخوست حسابرسی مجدد سال 94 را دارم، افزود: حسابرسی ارائه شده از سوی شهرداری ساری به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

وی همچنین خطاب به ریاست شورا، نامه‌ای به این شرح نوشت:

جناب آقای مهندس مدینه ریاست محترم شورای اسلامی شهر ساری
با سلام

احتراما دستور فرمایید پاسخ موارد مطروحه زیر در مورد گزارش حسابرسی سال 94 توسط شهرداری به اینجانب ارائه شود:

1.طبق بند گزارش حسابرسی سال 94 کسور قانونی بیمه صورت وضعیت پیمانکاران پرداخت نمی شود و جرائم زیادی به آن تعلق می گیرد و بعضا پیمانکاران طلب خود را دریافت کرد و این بدهی بر عهده شهرداری می ماند. علت نپرداختن این بدهی که جرائم هم به آن اضافه شده چیست؟ چرا این بدهی بیش از 570 میلیارد ریالی بابت بیمه در حساب ها و بدهی شهرداری شناسایی نشده و چرا برگه تشخیص قطعی بدهی موارد فوق به موسسه حسابرسی ارائه نشده است؟

2.طبق بند 1ـ9 گزارش حسابرسی سال 94 بابت پروژه ضلع غربی میدان ابن شهر آشوب مبلغی در حساب اموال منعکس نشده و به حساب هزینه های عمرانی برده شده  و البته طبق بند 2ـ9 گزارش حسابرسی سال 95 این اشتباه در مواردی دیگر تکرار شده است. علت این اشتباه طی دو سال متوالی با توجه به ایراد توسط حسابرسان چه بوده است؟ وقتی شهرداری اموال و املاک خود را در حساب ها منعکس نمی کند چطور می توان در موقع فروش یا تهاتر آن را کنترل یا ثبت حساب ها کرد؟ علت این کارهای خلاف قانون چیست؟

3.طبق بند 2ـ9 گزارش حسابرسی سال 94 هیچگونه اطلاعاتی مبنی بر چگونگی انتخاب کارشناسان جهت قیمت گذاری اموال و املاک که بعضا تهاتر می شود با برخی پیمانکاران، در اختیار موسسه حسابرسی قرار نگرفته است. پس چطور موسسه حسابرسی می تواند در مورد تخلفات و ایرادات موجود در اموال و املاک و تهاتر آنها اظهارنظر کند؟ علت ارائه نشدن اسناد موارد فوق به حسابرسان چه بوده است؟

4.طبق بند 11 گزارش حسابرسی سال 94 مبلغ 118 میلیارد ریال از حساب های دریافتنی و مبلغ 41 میلیارد و 648 میلیون ریال از حساب های پرداختنی مربوط به سنوات قبل است که اقدامی جهت وصول و تسویه آن صورت نگرفته است و البته به علت ارائه نشدن اسناد و مدارک توسط شهرداری به حسابرسان، تعدیلات و اثرات آن برای موسسه حسابرسی امکان‌پذیر نبوده است. علت ارائه ندن اسناد و مدارک توسط شهرداری به حسابرسان در موارد فوق و برخورد سلیقه ای در وصول و پرداخت حساب های دریافتنی و پرداختنی چه است؟

5.طبق بند 13 صورت حساب مالی سال 94 شهرداری سیستم تعیین بهای تمام شده و کنترل مواد و مصالح مصرفی در پروژه ها ندارد به طوری که هیچگونه برآورد اولیه درباره نوع و میزان مواد و مصالح مورد نیاز پروژه ها با مواد و مصالح قابل مصرف مطابق نقشه ها جهت تطبیق با مواد و مصالح مصرف شده واقعی در اختیار موسسه حسابرسی قرار نگرفته و شواهدی دال بر تعیین زمان برآوردی اجرای کار و گزارش درصد پیشرفت کار و بررسی تاخیرات مجاز و غیرمجاز به موسسه حسابرسی ارائه نشده است. چرا شهرداری شهرداری سیستم بها تمام شده، ندارد؟ اگر در پروژه ای به جای یکصد میلیون، مبلغ 200 میلیون هزینه شود کنترلی بر آن نیست و امکان هر سوءاستفاده وجود دارد. علت ارائه نشدن اسناد و مدارک فوق به موسسه حسابرسی چه بوده که حسابرسان نتوانستند کنترلی بر آن داشته و اظهارنظر کنند؟ چرا شهرداری اسناد و مدارک را در اختیار حسابرسان قرار نمی دهد؟

6.طبق بند 16 گزارش حسابرسی سال 94 بر اساس ماده 14 نظام جامع شهرداری ها هیچگونه مستنداتی در مورد پیمان های در جریان پیشرفت و میزان پیشرفت فیزیکی و تعهدات آتی و اینکه مابقی تعهدات از چه منابعی تامین اعتبار خواهد شد به موسسه حسابرسی ارائه نشده است و در واقع هیچ کنترلی بر هزینه پروژه ها نبوده است. علت ارائه نکردن اسناد و مدارک جهت کنترل حسابرسان چه بوده است؟

7.طبق بند 18 حسابرسی سال 94 کلیه اسناد دریافتی تضمینی به جای نگهداری در صندوق، در پرونده های آنها نگهداری می شود و ثبتی در سیستم حسابداری انجام نشده است. در واقع کنترلی بر آن وجود ندارد. اسناد تضمینی جهت این است که چنانچه پیمانکار، پروژه ای را نادرست انجام داد و مشکلی به وجود آمد یا اگر بیمه و مالیات را نپرداخت بتوان آن را وصول کرد ولی با ثبت نکردن این اسناد تضمینی در حساب ها هیچ کنترلی بر آن وجود ندارد. علت ثبت نشدن چک ها و اسناد تضمینی در حساب های شهرداری چیست؟

8.طبق بند 19 گزارش حسابرسی سال 94 در اجرای مفاد بند 10 ماده 71 قانون شورای اسلامی، صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری پس از تصویب باید در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود. علت انجام نشدن این کار توسط شهرداری چه بوده است؟

9.طبق بند 20 گزارش حسابرسی سال 94 بر اساس تبصره 2 ماده 78 قانون شهرداری ها هرگونه سپرده ای که از پیمانکاران کسر می شود باید در حساب جداگانه بانکی نگهداری شود و در پایان قرارداد، پس از تشریفات قانونی به پیمانکار بازگردانده می شود. طبق یادداشت 2ـ13 صورت های مالی حسابرسی شده شهرداری به مبلغ 616 میلیارد و 457 میلیون ریال است و این مبلغ باید در سپرده نگهداری شود ولی کل موجودی بانک شامل بانک درآمد، بانک هزینه و بانک سپرده به مبلغ 101 میلیارد و 540 میلیون ریال است. علت رعایت نشدن حساب سپرده و دخل و تصرف در آن چیست؟

10.طبق بند 22 گزارش حسابرسی 94 و بند 24 گزارش حسابرسی سال 95 بر اساس مفاد ماده 48 آیین نامه مالی شهرداری ها و دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در طرز نگهداری و حفظ اموال شهرداری ثبت آن در دفاتر و کارت اموال رعایت نشده و ریز مشخصات کامل املاک متعلق به شهرداری و املاک در اختیار سایرین به موسسه حسابرسی ارائه نشده است و حسابرسان نتوانستند در مورد تخلفات مالی احتمالی، اظهارنظر کنند. چرا رعایت ثبت اموال و املاک انجام نشده و اسناد به حسابرسان ارائه نشده است؟

11. در یادداشت 2ـ8 صورت های مالی سال 94 پیش پرداخت به مبلغ 350 میلیارد ریال بانک شهر مانده دارد در صورتی که شهرداری این مبلغ را وام دریافت کرده است. پیش پرداخت طبق تعریف در یادداشت 3ـ5 صورت های مالی عبارت است از پرداختی که از اعتبارات مربوط طبق مقررات و قراردادها پیش از تعهد صورت می گیرد.

در زمان دریافت وام با توجه به روش حسابداری شهرداری که تعهدی تعدیل شده است بانک بدهکار و وام های پرداختی بستانکار (یادداشت 14) می شود ولی چرا شهرداری علاوه بر این ثبا حساب پیش پرداخت (یادداشت 2ـ8) و درآمد (یادداشت 4ـ17) را نیز افزایش داده است.

طبق استانداردهای حسابداری نسبت جاری یعنی چه مقدار از دارایی جاری می تواند بدهی جاری را پرداخت کند. دارایی جاری شهرداری مبلغ 779 میلیارد و 688 میلیون ریال است که با اصلاح مبلغ 350 میلیارد ریال به مبلغ 429 میلیارد و 688 میلیون ریال می شود. در مقابل، بدهی جاری مبلغ 550/587/600/047/3 که در این حالت می گویند وقتی دارایی جاری یک سازمان و نهادی نتواند بدهی جاری آن را پرداخت کند آن سازمان و نهاد ورشکسته است. چرا شهرداری بدون پشتوانه لازم، بدهی ایجاد کرده است؟ علت اینکه مبلغ وام دریافتی 350 میلیارد ریال را در سرفصل پیش پرداخت که باعث افزایش نادرست دارایی جاری کرده است چیست؟

12.در یادداشت 1ـ12 صورت های مالی مبلغ 6 میلیارد و 891 میلیون ریال اسناد پرداختنی در پایان سال 94 بابت مساعدت مالی مانده دارد بر چه اساسی وقتی نقدینگی وجود ندارد مساعدت مالی انجام می شود و چک های آن وصول نمی شود. البته در صورت مالی سال 95 یادداشت 1ـ12 مبلغ 8میلیارد و 783 میلیون ریال افزایش یافته و تاریخ سررسید اسناد از 92 تا 95 است. علت صدور چک های بلامحل  آن هم برای مساعدت مالی را بیان کنید.

13.در یادداشت 2ـ12صورت های مالی سال 94 بدهی بابت مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ 110 میلیارد و 388 میلیون ریال است. علت نپرداختن این بدهی که مشمول جرائم می شود چیست؟

البته این حساب طبق صورت مالی سال 95 به مبلغ 215 میلیارد و 626 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است. چرا این بدهی ها پرداخت نمی شود که جرائم و زیان بیشتر به آن تعلق گیرد.

14.در یادداشت 14 صورت های مالی سال 94 وام های دریافتی شهرداری مبلغ 942 میلیارد و 983 میلیون ریال است که به علت نپرداختن در چند سال گذشته، جرائم زیادی به آن تعلق گرفته است به طوری که وام بانک ملی به مبلغ 290 میلیارد ریال، در سال 95 به مبلغ 675 میلیارد و 736 میلیون ریال افزایش پیدا کرده و جرائم دیرکرد به آن افزوده شده است. وام دریافتی 350 میلیارد ریالی که سررسید 200 میلیارد ریال از آن در سال گذشته و 150 میلیارد دیگر آن در 17 خرداد امسال بوده که به علت نپرداختن، جرائم به آن اضافه شده است. به طوری که مبلغ وام تا پایان شهریور به 953/767/050/542/1 ریال رسیده است. با توجه به ناتوانی شهرداری در بازپرداخت وام، علت دریافت وام های مجدد و افزایش جرائم و دیرکرد که نهایتا ضرر شهر و شهروندان را در پی دارد، چیست؟

15.در سال مالی 94 گردش وجوه نقد در صورت های مالی که از ارکان اصلی هر صورت مالی است ارائه نشده است. گردش وجوه نقد بیانگر افزایش و کاهش در وجه نقد ناشی از خرید و فروش اموال و دارایی، سهام و اوراق قرضه، دریافت و پرداخت وام  و افزایش و کاهش در حساب های دریافتی و پرداختی بوده و  یکی از موارد کنترل صحت حساب های مالی است که صورت های مالی سال 94 از این مورد برخوردار نیست و مورد ایراد حسابرسی هم بوده است. لذا هیچ کنترلی بر صحت پرداخت و دریافت شهرداری نیست. علت ارائه نشدن گردش وجوه نقد در سال 94 که از ارکان اصلی هر صورت مالی است توسط شهرداری چه بوده است؟

با عنایت به بند 2 گزارش حسابرسی که مسئولیت تهیه صورت های مالی یاد شده طبق استانداردهای حسابداری با مدیریت اجرایی شهرداری است. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترل های داخلی مربوط به تهیه صورت های مالی است به گونه ای که این صورت های مالی، عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب و اشتباه باشد. با توجه به اینکه این موارد در صورت های مالی رعایت نشده و طبق موارد فوق، در کثر موارد اسناد و مدارک جهت حسابرسی در اختیار حسابرسان قرار نگرفته است درخواست تهیه صورت های مالی و حسابرسی مجدد را توسط شرکت معتبر حسابرسی برای سال 94 دارم.



*ابهامات عملکرد سازمان پسماند

همچنین عشوری در نامه 10 بندی دیگری از رئیس شورا درخواست کرد موارد ارائه شده درباره سازمان پسماند، رسیدگی شده و برای رفع ابهامات موجود و ارائه توضیحات، مدیرعامل سازمان پسماند به همراه مدیر مالی وقت سازمان، در نخستین جلسه شورا حضور یابد.

مفاد این نامه به شرح زیر است:

1با توجه به قرارداد 4573 مورخ 15 اسفند سال گذشته که این قرارداد طی 2 سال گذشته هر 6 ماه به صورت استعلام بها برگزار می شد و با موضوع تامین زمین و ماشین آلات جهت خاک و نخاله بوده و پیمانکار در صورت وضعیت، 6 دستگاه لودر و 2 قطعه اجاره زمین و 2 دستگاه کرایه گشت خودرو و اطلاع رسانی ماهیانه حدود 50 میلیون تومان اعلام کرده و پرداخت شده در صورتی که هیچ یک از موارد ذکر شده وجود خارجی ندارد. علت اینکه مناقصه به شکل عمومی نبوده و اساس این قرارداد وقتی ماشین آلاتی وجود ندارد چیست؟

2.انجام شبکه و برقراری سرور، با توجه به اساس تشکیل سازمان فناوری جهت انجام امور شهرداری و سازمان ها که باید کارها توسط این سازمان انجام شود ولی توسط شرکت پایا الکتریک کاسپین واقع در قائمشهر با دو برابر قیمت حدود 25 میلیون تومان انجام شده چیست؟

3.با توجه به قرارداد طرح تفکیک زباله با موضوع راه اندازی و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات مربوطه و غیره، پیمانکار در ماه مرداد به حساب برخی از پرسنل مبلغ  200 و به حساب برخی دیگر مبلغ 400 هزار تومان واریز کرده که باعث اعتصاب پرسنل تفکیک و تعطیلی کانکس ها و تجمع در محل سازمان شده است ولی صورت وضعیت از فروردین به صورت کامل با ماهی بیش از 200 میلیون تومان ارائه شده در حالی که این کانکس ها حدود 2 ماه است در شهر جاگذاری شده است. علت این موارد و پرداخت های سلیقه ای چه بوده است؟

4.با توجه به قرارداد 1524 مورخ سوم مرداد سال گذشته، موضوع لایروبی مخازن سپتیک محوطه کشتارگاه سابق در صورتی که در محوطه سازی حیاط، این سپتیک ها قبل از آن تخریب و پر شده بود و در واقع چیزی برای لایروبی وجود نداشته است. علت این قرارداد چه بوده و آیا لایروبی چند سپتیک که وجود نداشته 70 میلیون تومان است؟

5.در خرید 60 ترازو برای طرح تفکیک به مبلغ 40 میلیون تومان با اینکه شرکت تراز ایران برنده استعلام شده به چه دلیل استعلام ابطال و شرکت دیگری برنده استعلام شده است؟

6.نصب دوربین جهت اتاق های سازمان با توجه به قوانین حراستی در اتاق ها ممنوع است. اولا چرا توسط سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری انجام نشده و شرکت پایا الکتریک کاسپین واقع در قائمشهر این کار را انجام داده، ثانیا دلیل نصب دوربین در اتاق های کار پرسنل با چه منطقی بوده است؟

7.گزارش های رسیده حاکی از آن است که اکثر کارهای سازمان پسماند ابتدا انجام شده و سپس آن فاکتورها به شکل نمادین توسط کارپرداز امضا  می شود به طوری که برخی از قیمت ها غیرمتعارف و بالاتر از حد معمول بوده و نیز درخواست های آن به تاریخ بعد از انجام کار تنظیم می شود. دلیل انجام این کار به شکل غیرقانونی چیست؟

8.برگزاری استعلام دکوراسیون داخلی و پارتیشن بندی ساختمان اداری سازمان پسماند واقع در کشتارگاه سابق در چندین مرحله با یک شماره ثبت با مبلغ های مختلف انجام شده است که با عنایت به استعلام بعد از انجام کار و تخلف در شماره ثبت در چندین مرحله به قیمت های 190، 148، 102، 155و 146 میلیون تومان استعلام شده است. با عنایت به این موارد، علت قیمت های مختلف و شماره ثبت های یکسان و انجام استعلام بعد از انجام کار چه بوده است؟

9.با توجه به قرارداد نصب و ساخت سوله در محل سازمان، علت احداث آن چه بوده و نحوه واگذاری قرارداد با توجه به هزینه بالغ بر 460 میلیون تومان به چه صورت بود؟

10.چگونگی و علت جذب نزدیکان و بستگان مدیرعامل سازمان در زمان تصدی مدیرعاملی بر اساس چه معیار و مقررات قانونی صورت پذیرفته است؟ در ضمن علت افزایش نیرو در سازمان با توجه به کاهش بودجه سازمان چیست؟

*ماجرای هتل اسپیناس

عشوری همچنین از ریاست شورا درخواست کرد حساب های مابین شهرداری با هتل های اقامتی از جمله هتل اسپینانس تهران و شرکت های هواپیمایی جهت رزرو هتل همانند دفتر هواپیمایی آسمان و معراج به همراه اسناد و مدارک با توضیحات نام خانوادگی و نوع ماموریت افراد از ابتدای سال 93 تا 31 شهریور امسال به تفکیک ارائه شود.

گفتنی است مسعود پیری که در شورای چهارم شهر ساری عضویت داشت در پست اینستاگرامی، درباره هتل اسپینانس، کنایه‎‌وار صحبت کرده بود.