پنجشنبه 4 آبان 1396-12:37

تحلیل وضعیت اقتصاد مازندران در ماه های پیش رو

پشت پرده اقتصاد و سرمایه در مازندران

بازي سود سپرده سال آينده به پايان مي رسد/از سال آينده سود ديگر در سفته بازي مسكن، ارز، سهام و سپرده نيست سود در ٨٠ درصد موارد فقط در فروش خواهد بود/ بانک های مازندران نیز از سایر بانکهای کشور تبعیت کرده و حجم قابل توجهی از ثروت را به صورت نقدی در اختیار دارند و ما به ازای سپرده های مردم نزد خودشان، سودهای کلان پرداخت کرده و در حال زیان دهی اند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، سید جمال الدین موسوی، مدرس دانشگاه های مازندران: كدام یک سودآورتراست: دلار، طلا، مسكن ، سهام  يا سپرده گذاري در بانك؟ آيا سرمايه گذاري در بخش بازرگاني و خدمات سودآورتر از پنج فقره ياد شده نيست؟

 با تحقيق دانشگاه هاروارد، آينده فقط ١٧ درصد شبيه گذشته است، وظيفه حسابدار احصاء اطلاعات گذشته است و وظيفه پژوهشگر ريسك احصاء اطلاعات آينده

از سال ١٣٨٠ تا پايان دي ماه ١٣٩٠ سودآورترين سرمايه گذاري ورود به بخش مسكن بود

از دي ١٣٩٠ تا پايان مهر ١٣٩١ به مدت ده ماه سودآورترين فعاليت خريد ارز بود

از آبان ١٣٩١ تا اسفند ١٣٩١ مجددا سودآورترين فعاليت ورود به بخش مسكن شد

از ابتداي سال ٩٢ تا دي ماه ٩٢ قيمت سهام نجومي شد و پر رونق ترين بيزينس ورود به بورس شد.

از بهمن ٩٢ تا پايان سال 96  سودآورترين فعاليت ، سپرده گذاري در بانكهاست

بازي سود سپرده سال آينده به پايان مي رسد، سودي كه بانكها به سپرده پرداخت مي كنند از محل زيان وام گيرنده و زيان بانك تامين مي شود، در گلدكوئيست سود يك نَفَر از محل زيان ديگري پرداخت مي شود. تبديل كردن بانكها به يك بازي گلدكوئيستي بيش از اين قابل دوام نيست و بانكها ظرفيت پرداخت ضرر بيش از اين را ندارند، در اين حوزه به پايان نزديك تريم تا به آغاز

از سال آينده سود ديگر در سفته بازي مسكن، ارز، سهام و سپرده نيست سود در ٨٠ درصد موارد فقط در فروش خواهد بود .

در استان مازندران اما فضای کسب و کار و تجارت به گونه ای دیگر است .

در شرق استان زمین های کشاورزی وباغات فراوانند اما خرید وفروش در حوزه مسکن کمتر. در غرب مازندران تجارت در این عرصه بسیار زیاد و پرسود است. کما اینکه شهرکهای مسکونی زیادی در سواحل وهمچنین در کوهستان ها ایجاد شده و درحال استفاده و نقل و انتقال است. در زمینه احصاء نادرست زمین های مازندران و شرایط و مجوزهای غیر قانونی ساخت و شرایط اقتصادی آن را در مجالی دیگر به بحث خواهم پرداخت.

اما بانک های مازندران نیز از سایر بانکهای کشور تبعیت کرده و حجم قابل توجهی از ثروت را به صورت نقدی در اختیار دارند و ما به ازای سپرده های مردم نزد خودشان، سودهای کلان پرداخت کرده و در حال زیان دهی اند.

تجار و بازرگانان نیز گاهگاهی از کارتهای بازرگانی منتفع شده و به صورت فصلی این کسب و کار را می گردانند .

درادامه مباحث بالا باید عرض کنم که ٨٠ درصد موارد فقط از محل سود عملياتي ناشي از فروش در  بخش بازرگاني و خدمات مي توان تحصيل سود كرد.

در بخش بازرگاني و خدمات كساني مي توانند سود چشمگير كسب كنند  كه كالا و خدمات خود را در سطح خرده فروشي ده درصد كمتر از رقبا ارائه دهند.

البته هننوز در ٢٠ درصد كسب و كارها سود ناشي از رانت، انحصار و سفته بازي  وجود دارد، اما اين مربوط به شركتهاي داراي بيش از صد ميليارد تومان فروش سالانه است و در سطح كمتري واحدهاي كوچك تر را شامل مي شود.

براي بيزينس هاي كوچك و متوسط و با حجم فروش سالانه كمتر از پنجاه ميليارد تومان،  فضا با كمي تسامح كاملا رقابتي است  و كساني كه در اين سطح اقتصاد را رانتي، فاسد و سفته بازانه ارزيابي مي كنند ، افرادي هستند كه به سبب ضعف مديريت يا ضعف سرمايه، قادر به فروش  نيستند و پشت اين گونه تحليل ها پنهان مي شوند تا ناتواني خود را توجيه كنند.

درمورد بیزنس های کوچک، صنایع کوچک و تبدیلی در آینده ای نزدیک مباحث جدید ی مطرح و قابل ذکر است که در فرصت مقتضی به این مقوله نیز خواهم پرداخت.