چهارشنبه 22 آذر 1396-8:51

با امضای تفاهم نامه؛

نخستین موزه نساجی ایران در قائم شهر تاسیس می شود

 تفاهمنامه سه جانبه برای ایجاد اولین موزه نساجی موزه صنعت نساجی پوشاک و‌ چرم در استان مازندران میان سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران و انجمن صنایع همگن نساجی پوشاک و چرم استان مازندران امضا شد. در این تفاهم نامه اعضا به دلیل قدمت صنعتی نساجی و پوشاک در مازندران به خصوص در قائم شهر، تاسیس موزه صنعت نساجی را در این شهرستان ضروری دانستند.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پس از جلسه سه جانبه ی امضای تفاهم نامه تاسیس موزه نساجی در قائم شهر گفت: اولین موزه نساجی ایران در این شهرستان ایجاد می شود.

محمد محمدپورعمران افزود: تفاهم نامه سه جانبه برای ایجاد اولین موزه نساجی ایران میان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، سازمان میراث فرهنگی استان مازندران و انجمن صنایع همگن نساجی پوشاک و چرم استان مازندران امضا شد.

وی با تاکید بر همکاری تمامی طرفین این تفاهم نامه گفت: انتظارمی رود کاری بزرگ با اجرای این تفاهم نامه اجرا شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تاکید کرد: با توجه به قدمت مازندران در حوزه نساجی و حفظ میراث گذشتگان، ما در مقابل نسل های بعدی مسئول هستیم، از این رو باید توجه داشته باشیم که در این عمل فقط موزه نساجی دیده نشود بلکه باید نساجی را در سطح کلان و از طرق مختلف آموزش دهیم.

وی ادامه داد: قائمشهر از معدود شهرهایی است که بیش از کشاورزی، به صنعت نساجی شهره و شناخته شده است و علت آن وجود قدیمی ترین کارخانجات نساجی و دانشگاه آزاد واحد قائمشهر دراین منطقه است.

* پیش بینی می شود این موزه از استقبال خوبی برخوردار شود

دلاور بزرگ نیا -مدیر کل میراث فرهنگی مازندران- هم گفت: به دلیل حضور جمعیت انبوه گردشگران در کلیه فصول در استان مازندران و با توجه به ظرفیت و پتانسیل های فراوان، همچنین طبیعت بکر، زیبا و کم نظیر منطقه، قائم شهر را برای ایجاد موزه ی نساجی و گسترش ژئوتوریسم، می توان بهترین گزینه شمرد و پیش بینی می شود که این موزه از استقبال خوبی برخوردار شود.

 وی با بیان این که کارشناسان به این نتیجه رسیدند که موزه به‌عنوان یک رسانه‌ی اجتماعی می‌تواند در حل و فصل معضلات مفید باشد و به کمک دولت‌ها بیاید، ادامه داد: اگر موزه‌ها قصد خروج از وضع راکد کنونی را دارند، باید به رسانه‌هایی که به موضوعات روز می‌پردازند، تبدیل شوند.

بزرگ‌نیا با بیان این‌که موزه، یکی از اصلی‌ترین ارگان‌ها در آموزش غیررسمی جوامع است، گفت: کشورهای پیشرفته، روی موزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. موزه با رستوران، کتابخانه یا هر سازه‌ی دیگری، تفاوت دارد و تفاوت آن، نقش اجتماعی و ریشه‌های اجتماعی آن است. نگرش صحیح امروزی به موزه جایگاه آن را از محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی برای گذران مطلوب اوقات فراغت با ره‌آوردهای علمی و تربیتی سوق داده است.

* با راه‌اندازی موزه نساجی مازندران رنگ دیگر حوزه فرهنگی را به خود خواهد گرفت

پیمان ولی پور -رئیس انجمن نساجی، پوشاک و چرم استان مازندران- در مورد تاریخچه این صنعت در استان و به خصوص شهر قائمشهر گفت: در گذشته نه چندان دور استان مازندران و به ویژه شهر قائمشهر مرکز نساجی کشور بود. نساجی قائمشهر در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک، دو و سه ، هر کدام به تنهایی از صفر تا صد تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می داد و در سراسر کشور شعبه های فروش پارچه داشت.

وی ادامه داد: کارخانه نساجی شماره یک قائمشهر که واحد چیت سازی بود، جز اولین و قدیمی ترین کارخانجات نساجی کشور است که در زمینی به مساحت پانزده هکتار احداث شد که هفت هکتار از این زمین به تأسیسات صنعتی اختصاص یافت و مابقی زمین برای خانه های سازمان مهندسان و متخصصان در نظر گرفته شد و در حال حاضر از قدمت فراوانی برخوردار است.

این استاد دانشگاه افزود: کلنگ احداث این کارخانه در سال ۱۳۰۷ به زمین خورد و احداث بنا و خرید و نصب ماشین آلات در زمینی به مساحت ۶۶۳۳ متر مربع به مدت دو سال به طول انجامید و در سال ۱۳۰۹ بهره برداری از ماشین آلات شروع شد.

ولی پور تصریح کرد: نساجی مازندران شماره دو در سال ۱۳۳۶ در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار در شرق قائمشهر ایجاد شد تا منسوجات پرده یی، ملحفه یی، پیراهنی، فاستونی و... را تولید کند. هزینه این واحد تولیدی بزرگ صنعتی از محل اعتبارات دولتی تامین شد و کارخانه شماره سه که در سال ۱۳۵۶ از محل سرمایه شرکت و با مشارکت بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید، برای تولید نخ و منسوجات نخی و مصنوعی به کار گرفته شد.

وی اظهار کرد: بدیهی است با راه‌اندازی موزه نساجی در شهرستان قائمشهر، مازندران رنگ دیگر حوزه فرهنگی را به خود خواهد گرفت و مسیر تازه‌ای برای پذیرش توریست و مراکز فرهنگی جدید ایجاد می شود. انجمن نساجی، پوشاک و چرم استان مازندران هم تمام تلاش را برای تأسیس این موزه در مهد نساجی ایران انجام خواهد داد.