سه شنبه 28 آذر 1396-8:35

قائمشهر به سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست

یک فعال اجتماعی قائمشهری: سه شنبه های بدن خودرو را کار مردمی می‌دانیم که به سود همه است و همه باید پیگیر آن باشند. قصد داریم از فرماندار بخواهیم دستور دهد که همه کارمندان دولتی در روز سه‌شنبه هر هفته بدون خودرو به محل کار بروند. همچنین هر هفته یک مدرسه با ما در این پویش همکاری کند. حضور دانش‌آموزان هم بر شهروندان تاثیر دارد و هم برای دانش‌آموز فرهنگسازی می‌شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: بیش از یک سال است که پویشی سراسری در کشور به نام «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» راه‌اندازی شده است. پویشی که قصد دارد به شهروندان شهرهای مختلف فرهنگ استفاده نکردن از خودرو در مسیرهای درون‌شهری را بیاموزد تا هم مشکلات ترافیکی کاهش یابد و هم محیط زیست و طبیعت دست‌کم یک روز در هفته کمتر با آلودگی‌های ناشی از فعالیت خودروها جدال داشته باشند.

از ابتدای امسال هم این طرح در مازندران به شکل مقطعی اجرا شد. خرداد امسال بود که طرح یک روز در هفته بدون خودروی شخصی در قالب سه شنبه‌‌های بدون خودرو با همت سازمان‌های مردم نهاد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم‌زمان باهفته محیط زیست در مازندران آغاز شد و تعدادی از شهروندان در نخستین روز هفته محیط زیست با راهپیمایی و دوچرخه‌سواری از سه‌راه کشاورزی ساری این طرح را اجرا کردند.

مدتی بعد تعدادی از شهروندان بابل «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» را اجرا کردند و آبان امسال هم در آمل با حضور دوستداران محیط زیست، کارکنان ادارات و سازمان‌ها ‌و هیات‌های ورزشی به این طرح مردمی و محیط زیستی و البته شهری توجه شد. در قائمشهر نیز مدتی است که این طرح به شکل مستمر و رو به رشد اجرا می‌شود. امروز هم از ساعت 15:30 قرار است این پویش در قائمشهر در ادامه سه‌شنبه‌های گذشته فعالیت خود را ادامه دهد.

تعدادی از سمن‌های اجتماعی فعال در قائمشهر در اقدامی یکپارچه تصمیم گرفتند که برای کاهش ترافیک شهری و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر، شهروندان این شهر را با پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» آشنا کنند. هدف از اجرای طرح «‌سه‌شنبه‌های بدون خودرو» کاهش استفاده از خودروهای شخصی و بهره‌گیری از دوچرخه، پیاده‌روها و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای عبور و مرور است.

در اجرای این طرح برای قائمشهر حدود 15 سمن محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی همکاری می‌کنند که تاکنون طی 2 ماه توانسته‌اند این طرح را برای تعدادی از شهروندان قائمشهری تثبیت کنند و پای برخی مسئولان شهر را هم به پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در قائمشهر بکشانند.

یکی از فعالان اجتماعی قائمشهری که در اجرای این پویش تلاش زیادی دارد و پیگیر گسترده‌تر برگزار شدن آن است به همشهری گفت: این طرح در سراسر کشور حرکتی برای فرهنگسازی استفاده نشدن از خودرو در شهرهاست. قائمشهر هم یکی از شهرهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود که از نظر تراکم هم رتبه بالایی در کشور دارد. بنابراین لازم بود که باری کم شدن استفاده از خودرو در این شهر پرترافیک گامی برداشته شود.

«محمد پورعباسی» اظهار کرد: گره‌های کور ترافیکی شهر به ویژه در کلانشهرها مشکل بزرگی شده است. هم برای شهروندان چالش‌هایی به وجود می‌آورد و هم فضا را آلوده می‌کند. این دو معضل اصلی مد نظر پویش است. البته این که می‌گوییم سه‌شنبه‌های بدون خودرو منظور این نیست که فقط سه‌شنبه‌ها این طرح را اجرا کنیم. بلکه تمرینی برای این است که فرهنگ استفاده از دوچرخه جا بیفتد و شهروندان همه روزها تا حد امکان خودرو را برای کارهای درون شهری بیرون نیاورند. در واقع پویش شهروندان را تشویق می‌کند که پیاده یا با دوچرخه به مقاصد درون شهری بروند.

وی تصریح کرد: قطعا نهادینه شدن این فرهنگ سخت است، اما باید جا بیفتد. همه اقشار جامعه، حتی بانوان هم می‌توانند با دوچرخه به مسیرهای درون‌شهری بروند.
وی افزود: مدت‌هاست که قائمشهری‌ها با معضل ترافیک دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. هر روز و به ویژه عصرها و ساعات ابتدایی شب بیشتر خیابان‌های این شهر از ترافیک سنگین قفل می‌شود. اجرای این پویش‌های می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند. البته با کمک برخی سمن‌ها و همچنین مسئولان به دنبال این هستیم در طرح جامع جدیدی که قرار است برای قائمشهر طراحی شود، مسیر ویژه برای دوچرخه در نظر بگیریم.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: قائمشهر بافت فرسوده شهری زیادی دارد و خیابان‌های آن هم متاسفانه عرض مناسب با تعداد خودروهای امروز را ندارند. این شهر با بافت بیش از 40 سال پیش در حال رشد است و همین باعث می‌شود هر روز بر ترافیک آن افزوده شود. در این شرایط تصمیم گرفتیم حرکتی کنیم و شهروندان را پای کار بیاوریم. نمی‌شود که به عنوان شهروند فقط معترض باشیم. این فرهنگ باید از بین برود که دائم مطالبه‌گر باشیم. باید خودمان هم پویایی داشته باشیم و بهتر شدن وضعیت در شرایط موجود کمک کنیم. ما و دوستان‌مان در پویش خواستیم با این حرکت گامی برداریم تا روزی برسد که به جای این همه خودروی تک سرنشین در شهر دوچرخه‌ها را ببینیم.

پورعباسی گفت: اجرای پویش را از 2 ماه پیش با 20 نفر آغاز کردیم. ابتدا در هر هفته از یک نقطه شهری مسیر را آغاز می‌کردیم. در یکی از هفته‌ها که مسیرمان خیابان تهران بود، امام جمعه هم از ما و اجرای این طرح استقبال کرد. پس از مدتی که تعداد افراد افزایش یافت تصمیم گرفتیم مسیر ثابتی را در هر هفته طی کنیم و در این مسیر به شهروندان اطلاعاتی درباره پویش بدهیم. در حال حاضر مسیر اصلی ما از کنار شهرداری قدیم به سمت پارک ولیعصر(عج) در خیابان ساری است. پویش در قائمشهر با 20 دوچرخه آغاز شد و در یکی از هفته‌های اخیر به حدود 130 دوچرخه هم رسید.

وی تصریح کرد: هرچند که دوچرخه پایه اجرای این پویش است، این طرح صرفا به دوچرخه‌سواران تعلق ندارد. شهروندان به صورت پیاده هم می‌توانند در پویش شرکت کنند. حتی معلولان هم با ویلچر امکان شرکت در پویش را دارند و استقبال هم می‌کنیم. هر سه‌شنبه از ساعت 15:30 کنار شهرداری قدیم قائمشهر گرد هم می‌آییم و به سمت خیابان ساری حرکت می‌کنیم. پیاده‌ها هم به همین سمت حرکت می‌کنند. دوچرخه‌سواران مسیر طولانی‌تری را تا نساجی شماره2 می‌روند و در مسیر هم برای هم‌صحبتی با شهروندان توقفی دارند. در نهایت پارک ولیعصر(عج) محل اصلی تجمع اعضای پویش است که در پارک نیز برای شهروندان از پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» می‌گوییم و دعوت می‌کنیم که به ما پیوندند.

این فعال اجتماعی درباره همکاری ادارات شهرستان گفت: معمولا در هر هفته دست‌کم یک مسئول شهری همراه می‌شود. حضور مسئولان را با هر هدفی که باشد به فال نیک می‌گیریم. یکی از اداراتی که همکاری خوبی دارد محیط زیست است. شهرداری و شورا هم حمایت بسیار خوبی از این پروژه مردمی کرده‌اند. چاپ بنرها توسط شورا به طور رایگان انجام می‌شود. حتی قول دادند که تبلیغ پویش به طور رایگان در چند بیلبورد شهری انجام شود. آقای حسین‌زاده از شورای شهر و شهردار توجه خوبی به این پویش دارند.

پورعباسی با دعوت از قائمشهری‌ها برای حضور در این پویش گفت: اگرچه شاهد رشد حضور مردم در پویش هستیم، اما متاسفانه هنوز مردم آن‌طور که باید ورود نکرده‌اند. رسانه ها در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند. برنامه‌ داریم که برای همه شهروندان حاضر در طرح کاور و هدایایی در نظر بگیریم تا تشویق شوند و بیایند. همین روزها در شورای ترافیک قرار است جلسه‌ای برگزار شود که قصد داریم پیشنهاد کنیم مسیری برای دوچرخه‌سواری را در اختیار پویش بگذارند. نباید فقط معترض باشیم و دائم از کشورهای اروپایی تعریف کنیم.

وی با بیان این‌که این اقدام مورد توجه همه سمن‌های قائمشهر قرار دارد، اظهار کرد: این را یک کار مردمی می‌دانیم که به سود همه است و همه باید پیگیر آن باشند. قصد داریم از فرماندار بخواهیم دستور دهد که همه کارمندان دولتی در روز سه‌شنبه هر هفته بدون خودرو به محل کار بروند. همچنین هر هفته یک مدرسه با ما در این پویش همکاری کند. حضور دانش‌آموزان هم بر شهروندان تاثیر دارد و هم برای دانش‌آموز فرهنگسازی می‌شود.