سه شنبه 28 آذر 1396-23:25

«ساری» لقلقه زبان شده است

صدای پای «شوونیسم» در شورای شهر ساری

بوی ناخوش «شوونیسم» و «پان سارویسم» در شورای شهر مرکز استان، نامطبوع و آزاردهنده است و این همه «ساری ساری» گفتن در دهکده کوچک جهانی و دنیای مدرن امروزی، نه تنها حس غرور نمی دهد، بلکه آزاردهنده و مضحک است. پیشنهاد ما رسیدگی به اولویت های ساری، از جمله خواب پروژه ها و تعطیلی توسعه دهن پرکن شهر و بدهی های کلان شهرداری و تخلفاتی است که اسفندیارعشوری -عضو شورا- هر هفته بیان می کند. مطمئنا کتاب جغرافیا هرگز جزو اولویت های توسعه ساری نیست و مشکلی از مشکلات شهروندان حل نمی کند/ در جلسه شورای شهر ساری، اسفندیار عشوری اما سراغ کتاب جغرافیا نرفت و مانند چند نشست اخیر شورا، سوالات خود را از شهردار ساری بیان کرد. وی گفت: سازمان پسماند قراردادی بسته که وجود خارجی ندارد و ماهانه ۵۰ میلیون از این بابت پرداخت شده است. هم چنین کانکس‌هایی مردادماه در شهر دائر شد که مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به افراد مستقر در این کانکس‌ها پرداخت شده اما قرارداد مربوط به ابتدای فروردین است که ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان دستور پرداخت صادر شده است+گزارش کامل جلسه شورای شهر ساری


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: جلسه سه شنبه شورای شهر ساری تحت تاثیر کتاب جغرافیای دانش آموزان بود! با وجودی که وزارت آموزش و پرورش توضیحی منطقی درباره نام بابل در کتاب جغرافیای سال دهم داد، برخی اعضای شورای شهر مرکز استان همچنان بر طبل تفرقه می کوبند و تنور نزاع حیدری-نعمتی را گرم می کنند.

پیش از ظهر سه شنبه مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در واکنش به برخی انتقادات نسبت به ذکر نام بابل به عنوان مرکز مازندران در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم گفت: هیچ‌گونه اشتباهی رخ نداده و منظور از آوردن نام بابل در این نقشه، مرکزیت استان نیست و انتقادها نسبت به این مساله وجاهتی ندارد.

محمود امانی‌طهرانی اظهار داشت: نقشه‌های کتاب درسی جغرافیا را سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه کرده و در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌دهد و این نقشه هم جزء همان نقشه‌ها است که در اول کتاب نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش دخل و تصرفی در مطالب نقشه‌ها ندارد، اضافه کرد: باید توجه داشت که در ذیل این نقشه نیز جایی نوشته نشده که این شهرها، مراکز استان هستند بلکه نقاط شهری مدنظر بوده که در این صورت نام هر شهری از یک استان می‌تواند مطرح شود و طراح نقشه دلیل و قصد خاصی از آوردن نام «بابل» در نقشه نداشته است.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تاکید کرد: به دلیل واکنش‌های مختلف نسبت به آوردن نام بابل و شائبه عمدی بودن این کار به جای نام مرکز استان مازندران (شهر ساری) علت این اقدام را از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جویا خواهیم شد.

وی ادامه داد: در همین نقشه نام تعداد دیگری از مراکز استان‌ها هم نیامده است زیرا که این نقشه تقسیمات کشوری نبوده که به همه جزئیات اشاره کند بلکه صرفا هدف، آوردن نقاط شهری در حوزه زاگرس بوده است.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه تصویرسازی کتاب درسی جغرافیا توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می‌شود به همین دلیل فاقد هر گونه شائبه سیاسی و قومی است، تصریح کرد: از آن‌جا که هیچ‌گونه اشتباه علمی رخ نداده است نباید به این نوع حساسیت‌ها دامن زده شود.

وی افزود: در بیش از ۱۰ صفحه از همین کتاب جغرافیای پایه دهم، نام ساری به عنوان مرکز استان آورده شده است و ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه در تمامی نقشه‌های کتاب جغرافیای پایه دهم، بابل به عنوان مرکز استان مازندران ذکر شده صحیح نیست، زیرا این نقشه صرفا به عنوان یک کلیشه در برخی صفحات تکرار شده است.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با تاکید بر اینکه تمامی موارد کتاب های درسی از جمله کتاب درسی جغرافیا توسط مولفان و معاونان مربوطه رصد و نظارت می‌شود، گفت: این نقشه از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به خوبی و درستی ارائه شده و از آن‌ها قدردانی می‌کنم که با دقت، سرعت و کیفیت بالای فنی این کار را برای کتاب‌های درسی انجام دادند و گلایه‌ای از آن‌ها نیست.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: تمامی موارد انتقادی به شورای برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی منعکس شده تا بررسی‌های لازم را انجام دهند و در صورت نیاز اصلاحاتی در کتاب درسی جغرافیای پایه دهم برای سال تحصیلی آینده داشته باشند.

با این وجود برخی اعضای شورای شهر ساری که در ماه های اخیر خاموش بودند و حتی در جلسات شورا چیزی نمی گفتند، ناگهان برافروخته شده، به سخن درآمدند! برخی اعضا نیز در واکنش به یادداشت ما (هیاهو برای هیچ) بدون نام بردن از «مازندنومه» بحث غیرساروی بودن را به رسانه ها نیز وارد کردند؛ که رسانه های غیرساروی نباید دخالت کنند و...!

این در حالیست که امروزه تفکیکی به نام رسانه ساروی و غیرساروی از اساس مردود است و محلی از اعراب ندارد و همین اعضا در نشست های خبری خود از رسانه های به زعم شان غیرساروی نیز دعوت می کنند. چندی پیش نیز عده ای دنبال استاندار «ساروی الاصل» برای مازندران بودند که البته راه به جایی نبردند.(البته نویسنده یادداشت مازندنومه اهل ساری است و در این شهر اقامت دارد.)

به هر روی بوی ناخوش «شوونیسم» و «پان سارویسم» در شورای شهر مرکز استان، نامطبوع و آزاردهنده است و این همه «ساری ساری» گفتن در دهکده کوچک جهانی و دنیای مدرن امروزی، نه تنها حس غرور نمی دهد، بلکه آزاردهنده و مضحک است. پیشنهاد ما رسیدگی به اولویت های ساری، از جمله خواب پروژه ها و تعطیلی توسعه دهن پرکن شهر و بدهی های کلان شهرداری و تخلفاتی است که اسفندیارعشوری -عضو شورا- هر هفته بیان می کند. مطمئنا کتاب جغرافیا هرگز جزو اولویت های توسعه ساری نیست و مشکلی از مشکلات شهروندان حل نمی کند.

*آن چه در جلسه شورا گذشت

دهمین نشست علنی شورای شهر ساری، با نطق پیش از دستور نائب رئیس شورای شهر ساری شروع شد. از قرار وجود نام بابل در کتاب جغرافیا احساسات این عضو شورا را جریحه دار کرده است!

علی‌اکبر زلیکانی گفت: درباره اقدام شبهه‌ناک که در کتاب جغرافیای سال دهم صورت گرفت، به سرعت به واکنش رسانه‌ای تبدیل و واکنش شورای شهر ساری به حساسیت سایر مسئولان منجر شد. رفتار نمایندگان در پیگیری موضوع به گونه‌ای نباشد که شائبه اقدام نمایشی تصور شود بلکه پیگیری به شکلی باشد که تغییرات به سرعت در این کتاب‌ها اعمال شود.

وی ادامه داد: این جدیت در مسئولان نمود علمی و عینی پیدا کرده و به عرصه عمل آید که ساری را به نگینی در منطقه تبدیل کنیم. کسانی امروز در رسانه دم از ساروی می‌زنند که اصلا ساروی نیستند و ماهیت آنها فاش شد، تصور می‌کردند بی‌توجهی به ساری مشکل خاصی نیست.

زلیکانی ادامه داد: ما مسئول هستیم و باید بدون چشمداشت و نگاه به دولت، مشکل را حل کنیم هرچند امید چندانی به دولت نداریم. یک توصیه هم برای جریان غیرساروی دارم، جریان غیر ساروی که بر طبل تفرقه می‌کوبد در امور ساری دخالت نکند و اگر نظری دارد برای شهر خود اعمال کند.

وی افزود: منتصبان این جریان نشان دادند کارشناس هم نیستند و در تخریب فرزندان ساری تخصص دارند و در ۴۰ سال اخیر مشغول به این کار بوده و در آن موفق شده‌اند اما این مردم و فرزندانشان دیگر اجازه این رفتارها را به آنها نمی‌دهند.

این عضو شورای شهر گفت: در پایان توصیه‌ای به خود و دیگر همکاران در شورای اسلامی شهر دارم و آن اینکه برای زدودن مشکلات شهر که من هم از مدافعان جد آن هستم، نیازی به رسانه‌های منفعت‌طلب و غیرساروی نیست و مشکل مان را باید در بین خودمان در فضای کاملا ساروی رفع کنیم.

زلیکانی در بخش دیگری از سخنان خود، به شیوه دریافت عوارض شهری انتقاد کرد و تصریح کرد:مردم درباره عوارض پسماند شاکی هستند. اجرای طرح تفکیک از مبدا، به کاهش عوارض منجر می‌شود.

وی یادآور شد: دریافت عوارض در مناطق مختلف باید متفاوت باشد در حالی که اکنون از شهروندان به شکل همسان دریافت می‌شود.

این عضو شورا پس از نطق پیش از دستور خود، باز هم درباره کتاب جغرافیا سخن گفت و بیان داشت: بابل چه ویژگی دارد که بقیه شهرها ندارند؟ دفتر تالیف با گستاخی پاسخ داده که این نقشه مراکز استان‌ها نیست.

زلیکانی بی توجه به پاسخ وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این شیطنت زیرکانه است. در این کتاب‌ها عنوان شده ساری فرودگاه ندارد و برای استفاده از فرودگاه باید به بابلسر رفت.

وی با اشاره به این که در راه‌های مواصلاتی نام ساری را حذف کردند و مگر می‌شود اینها اتفاقی باشد، استدلال کرد: نمی‌خواهیم ساری را بزرگ کنیم ساری بزرگ است برخی می‌خواهند با حرف خود را بزرگ کنند. اگر حساسیت دارم به دلیل این است که این حرکات ناپسند است.



*عشوری به سراغ کتاب جغرافیا نرفت!

اسفندیار عشوری -دیگر عضو شورای شهر ساری- اما سراغ کتاب جغرافیا نرفت! او مانند چند نشست اخیر شورا، سوالات خود را از شهردار ساری بیان کرد. عشوری باز هم با اشاره به مسائل مربوط به قراردادها در سازمان پسماند، خواستار پاسخگویی در این زمینه شد.

وی گفت: سازمان پسماند قراردادی بسته که وجود خارجی ندارد و ماهانه ۵۰ میلیون از این بابت پرداخت شده است. مدیران وقت باید علت این پرداختی را پاسخ دهند.

عشوری ادامه داد: کانکس‌هایی مردادماه در شهر دائر شد که مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به افراد مستقر در این کانکس‌ها پرداخت شده اما قرارداد مربوط به ابتدای فروردین است که ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان دستور پرداخت صادر شده است.

*شورا مشکلات آموزش و پرورش را به رخ می کشد!

سعید نجاریان هم در این جلسه گفت: استاندار تاکید کرده تفکیک زباله از مبدا یکی از برنامه‌های من است در حالی که یکی از سیاست‌های شورا و شهرداری ساری در سال جاری است.

وی با بیان این که درباره نیروگاه زباله‌سوز به مردم قول‌هایی داده شد، اگرچه اعتبار زباله‌سوز از محل منابع دولتی است اما می‌دانیم دست دولت خالی است، افزود: در حالی که زباله‌سوز ساری از پیشرفت خوبی برخوردار بود چگونه این پروژه در نوشهر از ما پیشی گرفت.

این عضو شورا تصریح کرد: در سال ۹۲ اعتبار سازمان پسماند شهرداری ساری بیش از ۱۴ میلیارد تومان بود و اکنون به ۳۰ میلیارد رسیده است و باید ببینیم سیاست‌ها در این بخش چیست و آیا می‌توانیم به سمت کاهش هزینه‌ها برویم.

وی پس از خواندن اشعاری در وصف ساری و اشاره به موضوع کتاب جغرافیا، ترجیح داد در جلسه شورای شهر، به برخی مشکلات آموزش و پرورش اشاره کند!

نجاریان تاکید کرد: برخی دانش‌آموزان توان پرداخت هزینه ۲۵ هزار تومانی کتاب‌ها را ندارند. بودجه بهسازی و مقاوم‌سازی مدارس کاهش یافته و اعتباری برای سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارند. آموزش و پرورش مشکلات متفاوتی دارد و نمایندگان به این بخش هم بپردازند.

*اگر آذربایجان بود...!

رئیس شورای شهر ساری هم در این نشست، به موضوع کتاب جغرافیا پرداخت:

مسعود مدینه گفت: اگر این اتفاق در آذربایجان می‌افتاد و به جای تبریز، نام اسکو را می نوشتند شاید نصف صندلی‌های مجلس به آتش کشیده می‌شد. موضوع بسیار مهم و هویت ما است.
آیا نظام کنترلی بر این مسائل وجود ندارد و چرا سه ماه پس از سال تحصیلی متوجه این موضوع شده‌اید.

*به خاطر نام بابل در کتاب جغرافیا، استعفا دهید!

کوروش یوسفی -عضو دیگر شورای شهر ساری- این چنین درباره کتاب جغرافیا صحبت کرد: من اگر جای مسئولان آموزش و پرورش بودم استعفا می‌کردم، چون نگرانی بسیاری در شهروندان دیدم و وزیر هنوز این فرهنگ عذرخواهی را نمی‌داند در حالی که همه جای دنیا رسم است.

وی گفت: مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اگرچه  در این زمینه با وزیر مکاتبه کرده اما باید در برنامه تلویزیونی با مردم سخت می‌گفت. در کجا دیدید مرکز استان را نحیف کنند؟ این بی‌توجهی به فرهنگ ۶ هزار ساله ساری است.



* برخی متغیرها ربطی به آموزش و پرورش ندارد

روسای آموزش و پرورش ناحیه یک و دو که چندی قبل مهمان نشست علنی شورای شهر ساری بودند، بار دیگر به این نشست دعوت شدند تا درباره مسائل کتاب جغرافیای سال دهم پاسخ دهند.

حامد دیانی رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک ساری ابتدا شروع به صحبت کرد و گفت: پیش از این بارها در نشست‌ها عنوان کردم مازندران تنها استانی است که به مرکز خود شناخته شده نیست. قبلا نمی‌خواستم این صحبتم رسانه‌ای شود اما اکنون با رسانه‌ای شدن این سخن، مشکلی ندارم. ریشه روانی این موضوع را باید پیدا کنیم که بخشی به خاطر تسامح و تساهل ما ساروی‌هاست.

وی گفت: پایه دهم سال ۹۵-۹۶ استقرار پیدا کرد و کتاب‌های این پایه تالیف جدید است. سال گذشته چنین اشتباهی رخ نداد اما این اتفاق در ویرایش جدید صورت گرفت. امسال بدون اطلاع گروه‌های آموزشی که جزو مرسومات نیست، این کتاب‌ها تالیف شد. این اشتباهات اثر بسیار مخربی از نظر علمی دارد. برخی متغیرها ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

وی با بیان این که در کدام استان برخی ادارات کل در شهر دیگری غیر از مرکز استان قرار دارد، تصریح کرد: چندین نقشه بدون اطلاع عوض شد اما پس از اطلاع از جریان، گروهی متشکل از ارزیابان را تشکیل دادیم. جای توجیه برای خود گذاشتند، اگرچه که پذیرفته نیست و عنوان کردند این شهرها نام مراکز استان نیست.

*حاضریم استعفا بدهیم!

محمدی رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو ساری هم در این باره گفت: این خبر برای ما دلخراش بود. خطای فاحشی اتفاق افتاد.‌از طریق رسانه‌ها متوجه شدیم. بررسی کتاب‌ها را به ما نسپردند.

وی ادامه داد: اگر اشتباهی از سوی ما صورت گرفته عذرخواهیم و حاضر به استعفا هم هستیم. پیشنهاد می‌کنم وزارتخانه برای تنبیه فرد خاطی با هزینه همان فرد این کتاب را دوباره چاپ کرده و در سراسر کشور توزیع کند.

فرامرز نقیبی -عضو شورای شهر ساری- هم در پایان گفت: می‌خواهم برای معلم‌هایی که درس دادن،د گریه کنم.