سه شنبه 12 دی 1396-21:13

وزیرکار در روستای ریکنده قائم شهر:

سیاست‌ «هر روستا یک مزیت» را پیگیری می کنیم

علی ربیعی: کشت نیشکر نسبت به برنج زحمت کمتری دارد اگرچه کار کشاورزی سختی‌های خود را دارد/ یکی از سیاست‌های ما درآمدزایی در روستاها و فشار کمتر بر آب و خاک است/استراتژی هر روستا یک مزیت، با پشتوانه مالی از جمله برنامه هایی است که دنبال می کنیم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ظهر سه شنبه از مزارع نیشکر روستای ریکنده و چند کارگاه تولید محصول شکر سرخ در این روستا بازدید کرد.

علی ربیعی در این بازدید اظهار کرد: کشت نیشکر در این منطقه امکان‌پذیر بوده و نسبت به برنج به آب کم‌تری نیاز دارد.

وی افزود: این محصول آبیاری قطره‌ای نیاز دارد و درآمد آن می‌تواند از برنج بیشتر شود. الان در هر هزار متر تا 1500 کیلو  شکر تولید می‌شود با قیمت 10 تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وزیر کار گفت: کشت نیشکر نسبت به برنج زحمت کمتری دارد اگرچه کار کشاورزی سختی‌های خود را دارد.

این مسئول با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما درآمدزایی در روستاها و فشار کمتر بر آب و خاک است، تصریح کرد: روستائیانی که کشاورزی را به سمت نیشکر می‌برند مورد آموزش فنی‌و حرفه‌ای قرار می‌گیرند و صندوق کارآفرینی امید از منابع اشتغال روستایی  لحاظ می‌کنیم.

ربیعی ادامه داد: نیشکر یکی مواردی است که چنانچه به شکل تعاونی درآیند وام اشتغال‌زایی اختصاص می‌دهیم تا با صنایع تکمیلی بتوانیم درآمد را تا سه برابر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه به شکل روستا مزیت، کار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مزیت این منطقه نیشکر بوده و فکر می‌کنم منحصر بفرد است. استراتژی هر روستا یک مزیت، با پشتوانه مالی از جمله برنامه هایی است که دنبال می کنیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه سامانه تسهیلات در استانداری‌ها آماده فعالیت است، اظهار کرد: منابع مالی به بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید اختصاص می‌یابد و  قراردادها را با صندوق توسعه ملی امضا کردند و منابع به حسابشان واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر آماده است و تا پایان امسال 3 هزار میلیارد تومان در گام اول ابلاغ کردیم و 3 هزار میلیارد تومان در گام دوم بلافاصله ابلاغ می‌شود، گفت: چون اشتباهات و مزیت‌ها در مسیر کار مشخص می‌شود و می‌توان اشتباهات را کاهش داد به همین دلیل رقم اعتباری12 هزار میلیارد تومان را یک جا ابلاغ نمی‌کنیم.

همچنین وزیر کار در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر محدودیت در فضای مجازی و به خطر افتادن مشاغل اینترنتی، گفت: این فضا باز می‌شود و دائمی نیست.

 *چشم انداز اصلی ما این است تولید هشت محصول را به عنوان سوغات مازندران نهادینه کنیم

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای مازندران در این بازدید اظهار کرد: کشاورزان نیشکر، پیش از این، محصول تولیدی را  خام فروشی کرده و فقط شکر می‌فروختند.

رضا گرزین با اشاره به اینکه استانداردهایی تعریف کرده و آموزش دادیم، افزود: چشم انداز اصلی ما این است تولید هشت محصول را به عنوان سوغات مازندران نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود 30 هکتار از اراضی روستای ریکنده زیر کشت نیشکر است، گفت: صندوق کارآفرینی امید ورود کرده و  80 فقره پرونده در این روستا تشکیل شده تا با استفاده از تسهیلات، از تمام محصولات استفاده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر، بخشی از محصولات  دورریز می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از صنایع تکمیلی می‌توان این دورریز را تبدیل به کود و سایر محصولات کرد.

گرزین در پایان گفت: با افزایش اراضی زیر کشت نیشکر، فرآورده‌ها را هم افزایش داده و صنعتی کنیم تا محصول تک‌فروشی نشود.