يکشنبه 1 بهمن 1396-9:1

نگاهی به یک نمایشگاه نقاشی در ساری

محله، طبیعت و انسان در تابلوهای «محمدجواد پاشا»

نمایشگاه نقاشی «محمدجواد پاشا» 23 تا 30 دی‌ماه در حوزه هنری مازندران برگزار شد.این نمایشگاه، آثار مربوط به برخی محله‌های شهر ساری، طبیعت و انسان بود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: نمایشگاه نقاشی «محمدجواد پاشا» 23 تا 30 دی‌ماه در حوزه هنری مازندران برگزار شد. به بهانه برگزاری نخستین نمایشگاه آثار «محمدجواد پاشا» با وی گفت‌وگو کردیم.

محمدجواد پاشا با اشاره به اینکه از زمان کودکی به نقاشی علاقه‌مند بودم، گفت: از 14 سالگی، کار را به شکل جدی شروع کردم و در 21 سالگی به سراغ رنگ روغن رفتم.

وی با بیان اینکه حدود چهار سالی است که با آبرنگ کار می‌کنم، اظهار کرد: کار با آبرنگ، لطافت بیشتری نسبت به کار با رنگ روغن دارد.

این هنرمند ساروی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه، آثار مربوط به برخی محله‌های شهر ساری، طبیعت و انسان به نمایش درآمده است، افزود: برای نمایشگاه بعدی در حال تهیه آثاری با سبک رئال و سورئال و در یک موضوع هستم.

پاشا با بیان اینکه نخستین نقاشی‌ام مربوط به اثری از استاد کاتوزیان بود و باعث شد به نقاشی ترغیب شوم، گفت: نوع نگاه در خلق اثر بسیار موثر است و من تلاش بصری بسیاری داشتم تا بتوانم به خلق اثر بپردازم.

این هنرمند با اشاره به اینکه این ایراد به بسیاری از همکاران ما وارد است که در آثار فقط به دنبال نقص هستند، تصریح کرد: در نقاشی به تکنیک پایبندم اما تصور می‌کنم باید نگاه دیگری به آثار داشته باشیم، هنرمندانی مانند سهراب سپهری، ونگوگ و پیکاسو، از سبک خاصی پیروی نمی‌کردند و هر چه دل گفت و زیبا بود را روی بوم آوردند و آنجا که بیننده هم لذت برد به موفقیت رسیدند.

پاشا با بیان اینکه اگرچه این نمایشگاه را به قصد فروش آثارم دائر نکردم و بیشتر برای معرفی بود اما تعدادی از آثارم به فروش رفت، ادامه داد: انتظار این میان بازدیدکننده و فروش آثارم را نداشتم.

وی با اشاره به بازدید اقشار مختلف مردم از این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از مسئولان فرهنگی و هنری استانی و شهرستانی از این نمایشگاه بازدید نکردند.

پاشا با بیان اینکه بهتر است مسئولان آگاه باشند که هنرمندان در این جامعه زندگی می‌کنند و جزو اقشار اجتماع هستند، افزود: مسئولان فرهنگی و هنری، دغدغه‌ای در این زمینه ندارند که هنرمندان را کنار هم گرد آورند و هنرمندان با امید زنده هستند.

این هنرمند با بیان اینکه فضای مناسب نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری نداریم، اظهار کرد: برای آثار هنری، نیازمند فضای نمایشگاهی یکرنگ هستیم و همانطور که ملاحظه می‌کنید در این نمایشگاه به دلیل نمای آجری دیوارها، نگاه مخاطبان نه بر آثار بلکه بر دیوار متمرکز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه هنرمندان مورد توجه نیستند، گفت: آن بخش از مردم که به هنر علاقه نشان می‌دهند شاید به دلیل مشکلات معیشتی، نتوانند توجه به هنر را در اولویت زندگی خود قرار دهند.