چهارشنبه 11 بهمن 1396-12:55

استاندار مازندران در پاسخ به سوال مازندنومه:

جوانگرایی هدف ماست/ در انتصابات شتابزدگی ندارم

استاندار مازندران در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر کندی انتصابات و چرخش مدیران به جای گردش نخبگان، گفت: در انتصاب چهار فرماندار، ۲ فرماندار جدید بود و جوان‌گرایی هدف ما است/ قوانینی برای انتصاب داریم و باید کارکنان رسمی وزارت کشور باشند/ افراد را جابه‌جا نمی‌کنیم بلکه ارزیابی انجام دادیم و بر اساس جدول نیروی قوی را جایگزین می‌کنیم/ در کار انتصاب شتابزدگی ندارم و آرام انجام می‌دهم چون شخصیت افراد مهم است/معتقدم تغییر مدیریت‌ها باید اتفاق بیفتد. بخشی از انتصاب بر عهده من و بخشی بر عهده وزارتخانه‌هاست، برخی مدیران به این طرف و آن‌طرف متوسل می‌شوند تا در پست خود باقی بمانند و این از ناهمواری‌های حوزه مدیریت بوده و به عنوان حقیقت، روی میز ما است/ نمی‌توان با شبکه پیچیده مدیران که هر کسی با نخی به جایی وصل است کار است، این تارها باید برچیده شود.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: محمد اسلامی در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه فجر، اظهار کرد: جهان استکبار این گونه القا می‌کند که ایران ثبات منطقه را به هم زده، در حالی که بر اساس مطالبه دولت‌های رسمی به آنها کمک کردیم.

وی افزود: دولت با تدبیر و ابتکار روحانی  بهانه‌جویی‌های آمریکا در بحث هسته‌ای را با مذاکرات از آنها گرفت و آنها به برجام پایبند نیستند.

استاندار مازندران گفت: بارها ثابت شده این اتهامات رد شده اما آمریکا باز هم این اتهامات را مطرح می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه ۷۹۴ پروژه با اعتبار بیش از 800 میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۶۴ پروژه مربوط به دهیاری‌ها، بهزیستی ۱۲۲پروژه، ۹۸ پروژه شرکت توزیع برق برق، ۹۷ پروژه در حوزه راه و شهرسازی، ۷۴ پروژه مربوط به جهاد کشاورزی، ۷۰ پروژه در حوزه علوم پزشکی، ۴۶ پروژه مربوط به شهرداری‌ها، ۲۳ پروژه بنیاد مسکن، ۱۶ پروژه آب و فاضلاب شهری، ۱۵ پروژه گردشگری و ... است.

اسلامی با اشاره به افتتاح فاز نخست پارک‌موزه دفاع مقدس مازندران همزمان با دهه فجر، ادامه داد: ۳۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۹۴ میلیارد تومان در حوزه اشتغالزایی است.

*در انتصاب شتابزدگی ندارم

استاندار مازندران در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر کندی انتصابات و چرخش مدیران به جای گردش نخبگان، گفت: در انتصاب چهار فرماندار، ۲ فرماندار جدید بود و جوان‌گرایی هدف ما است.

وی ادامه داد: اداره کل روستایی و شهری نقاط کلیدی استانداری است و هر اندازه سلامت و دقت در شهر و روستا بخواهیم از این 2 اداره‌ کل باید عمل کنیم و پس از بررسی، ۲ نیروی مناسب برای این ادارات کل انتخاب کردیم.

اسلامی با بیان اینکه  قوانینی برای انتصاب داریم و باید کارکنان رسمی وزارت کشور باشند، افزود: مجاز هستیم از ۱۵ درصد نیروی مامور استفاده کنیم اما تاکنون ۲۸.۸ درصد نیروی مامور در استانداری داریم که ۲ برابر حد مجاز است.

وی با اشاره به اینکه افراد را جابه‌جا نمی‌کنیم بلکه ارزیابی انجام دادیم و بر اساس جدول نیروی قوی را جایگزین می‌کنیم، تصریح کرد: در کار انتصاب شتابزدگی ندارم و آرام انجام می‌دهم چون شخصیت افراد مهم است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مازندنومه مبنی اینکه دیدارهای مختلفی در شهرهای استان داشته‌اید و آیا این دیدارها تغییری در نوع نگاه شما به وجود آورده است، اظهار کرد: فایده دیدار چهره به چهره با مسئولان این است که سیاست و پیام دولت را به عمق ساختار دولت ببریم و تفویض اختیارهایی که لازم است را انجام دهیم تا پاسخگوی مردم باشند.



*تغییر مدیریت‌ها باید اتفاق افتد

استاندار مازندران در ادامه اظهار کرد: هیچ پروژه پسماندی در استان تعطیل نیست. معضل ما اکنون پروژه آمل است و به دنبال راهکاری برای رهایی از این معضل هستیم.

وی در پاسخ به بخش دیگری از سوالات درباره وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان، یادآور شد: هیات فنی انتخاب کردیم تا وضع موجود واحدهای تولیدی و صنعتی را ارزیابی کنند. حدود ۲۶۰۰ موافقت اصولی در مازندران صادر شده و تاکنون وضعیت ۱۵۰۰ واحد احصا شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: آمار نشان نمی‌دهد که ۲۰ درصد این واحدها فعال باش،د اما ارزیابی ما نشان از فعالیت بیشتر این واحدها دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید باید رقابتی و کیفی باشد و شرایط بازار و نیاز مخاطب را درنظر بگیرد، افزود: در برخی شرکت‌های بزرگ گره‌گشایی‌های خاصی صورت گرفته است. سال گذشته ۴۹۰ میلیارد تومان و امسال تا پایان دی‌ماه ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها تزریق شده که باید اشتغال را تقویت می‌کرد اما اتفاقی نیفتاده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه اگر نگاه را به مدیریت و کار تغییر ندهیم با تغییر افراد اتفاق خاصی نمی‌افتد البته معتقدم تغییر مدیریت‌ها باید اتفاق افتد، گفت: بخشی از انتصاب بر عهده من و بخشی بر عهده وزارتخانه‌هاست، برخی مدیران به این طرف و آن‌طرف متوسل می‌شوند تا در پست خود باقی بمانند و این از ناهمواری‌های حوزه مدیریت بوده و به عنوان حقیقت، روی میز ما است.

وی با اشاره به اینکه اگر به حرف همه بخواهم گوش کنم نمی‌توانم مدیریت کنم، افزود: مانعی سر راهم‌ نیست نگران نباشید. برخورد و رسیدگی‌ها جدی است و با مدیران مماشات ندارم و نیازمند کارآمدسازی مدیران هستیم.

استاندار مازندران تصریح کرد: نمی‌توان با شبکه پیچیده مدیران که هر کسی با نخی به جایی وصل است کار است، این تارها باید برچیده شود.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر استعفای فرماندار ساری، گفت: فرماندار ساری استعفا نداده و با قدرت در حال انجام کار بوده و مورد حمایت است.

استاندار مازندران در واکنش به انتصاب مدیران احمدی‌نژادی در استان، گفت:  کجا نیروی احمدی‌نژادی آوردیم چرا اتهام می‌زنید، تفسیرها بر اساس واقعیت باشد نه آنچه که در ذهن دارید.

وی با بیان اینکه مشاور ویژه ندارم، تصریح کرد: اگر واژه مشاور به کار می‌برم به خاطر حکمی است که برای پست سازمانی صادر می‌شود. عسگری مسئول پیگیری ویژه است.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: کسانی در کسوت مختلف اصرار می‌کنند حکم مشاور دریافت کنند. این احکام مشکل ایجاد می‌کند و اضافه است و فساد بود. لغو احکام مشاوران، سیاسی و خطی نیست بلکه مدیریتی است.

*از محیط زیست گلایه‌مندیم

وی درباره تاسیس نشدن سازمان سواحل عمران، اظهار کرد: سازمان عمران سواحل تداخل حاکمیتی دارد و چون قلمرو‌ها را درهم می‌ریزد از آن استقبال نمی‌شود. این طرح ابلاغ نشده و فقط تصویب شده است. اما پیام واضح این است که برای ساحل مدیریت یکپارچه استانی ایجاد کنیم.استاندار مازندران درباره وضعیت منطقه آزاد در استان گفت: 2منطقه ویژه اقتصادی داریم و هنر ما این باشد که از این مناطق استفاده کنیم. دولت در لایحه جدید خود چیزی برای مازندران درنظر ندارد چون در استان وفاق وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت پروژه انتقال آب از خزر، تصریح کرد: انتقال آب خزر و خلیج فارس به فلات مرکزی از دو سه دهه اخیر مطرح بود و موضوع جدیدی نیست.

اسلامی یادآور شد: از محیط زیست گلایه‌مندیم که دربرخی مسائل که بسیار در استان نیازمندیم مخالفت می‌کند اما مجوز این پروژه را صادر کرده است.

این مسئول با بیان اینکه ما در مقابل انتقال آب موضع گرفتیم و سمنان به دنبال مذاکره با مازندران است تا مبادله‌ای انجام دهد، افزود: مکاتبه‌هایی برای لغو اجرای این پروژه داشته‌ایم و پیگیری‌های ما نتیجه می‌دهد.



*شاخص بیکاری مازندران مشخص نیست

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۱۰هزار و ۹۰۰ نفر در مازندران از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، ادامه داد: ۹۲ میلیارد تومان وام خوداشتغالی به تعداد ۶هزار نفر دریافت کردند.

وی افزود: ۳۹ واحد صنعتی جدید با اشتغال ۱۷۷۰ نفر در دهه فجر افتتاح می‌شود.

اسلامی افزود: در ابتدای ورودم به استان آماری از دانش‌آموختگان و اشتغال این افراد از دانشگاه‌ها خواستم اما فقط یک دانشگاه این آمار را ارائه داد و بقیه دانشگاه‌ها هنوز چیزی نفرستادند.

وی تصریح کرد: رشته‌هایی که بازار کار ندارد چرا باید دانشجو بگیرد آموزش در مازندران نیازمند معماری جدید است، از دانشگاه‌ها تقاضا کردم به خاطر بیکار نماندن هیات علمی این دانشگاه‌ها، با پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که بازار کار ندارد با آینده فرزندان این سرزمین بازی نکنند.

اسلامی گفت: شاخص بیکاری مازندران هنوز به معنای واقعی کلمه مشخص نیست.

اسلامی ادامه داد: ۱۶۵ میلیارد تومان در فاز نخست در سامانه کارا با مازندران ابلاغ شده و اختیار آن را  به فرمانداران دادیم تا اشتغال جوانان و روستایی را سامان دهیم.

*کاهش ۳۵ درصدی زباله با اجرای طرح تفکیک از مبدا

معاون عمرانی استاندار مازندران در این نشست اظهار کرد: طرح تفکیک از مبدا زباله در روستاها و شهرها شروع شده و دهیاران و مردم تحت آموزش هستند. در شهرها هم مراکزی زباله تفکیکی را دریافت می‌کنند.

علی نبیان با بیان اینکه تفکیک از مبداد زباله باعث کاهش ۳۵ درصدی زباله تولیدی استان می‌شود، افزود: در تنکابن پروژه کمپوست در حال اجرا است که بخشی از غرب مازندران را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پروژه زباله‌سوز نوشهر از پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی برخودار است و تلاش می‌کنیم این پروژه زودتر افتتاح شود، گفت: در نور به دنبال اجرای پروژه کمپوست هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: دولت در سال جاری ۳۰ میلیارد تومان برای پروژه زباله‌سوز ساری ابلاغ کرده که درصدد هستیم ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص یابد به و اوایل سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری می‌رسانیم.