سه شنبه 1 اسفند 1396-22:47

خیابان شهید نظرزاده یا شهید شمششیربند؟

حاشیه های یک تغییر نام

خانواده شهید نظرزاده می گویند: در حالی که محل زندگی خانواده شهیدان شمشیربند، به نام این شهیدان است، چرا خیابان شهید نظرزاده را هم تغییر نام داده و شهیدان شمشیربند نام گذاری کرده‌اند؟ شهرداری ساری در نامه‌ای به بنیاد شهید اعلام کرده که تغییر نام خیابان شهیدنظرزاده به شهید شمشیربند، با هماهنگی دادستانی بوده است، اما دادستانی چنین دستوری نداده است. البته مسئول واحد زیباسازی شهرداری ساری می گوید همه شهدا برای ما عزیز هستند و هیچ مقدم و موخری نمی‌بینیم و این اختلاف باید در گذشته مدیریت می‌شد و به اینجا نمی‌رسید.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: محمدرضا نظرزاده سورکی برادر شهید حجت‌الاسلام نظرزاده سورکی است که به تغییر نام خیابان برادر شهیدش به نام شهیدان شمشیربند، اعتراض دارد.

او در شرح این ماجرا گفت: طرح خیابان میان گذر شمالی ساری ابتدا در سال 68 مطرح  و تا حدود سال 70 این خیابان افتتاح شد. سال 72 توسط شهرداری، این خیابان به نام مهدی نظرزاده سورکی که از شهدای این خیابان است نامگذاری شد که تابلوی آن بر سر تقاطع خیابان شهبند به سمت بلوار میانگذر شمالی موجود است و تمام جواز کسب، عوارض، فیش‌های آب و برق و گاز و تلفن و استعلام به نشانی خیابان شهید نظرزاده صادر می‌شود.

 نظرزاده سورکی با اشاره به اینکه حدود سال 93 این خیابان به شکل بازگشایی مجدد از تقاطع خیابان فلسطین به سمت میدان شهید عبوری و از تقاطع خیابان شهبند به سمت میدان دانشگاه گسترش یافت، اظهار کرد: در ادامه خیابان به نام شهیدان شمشیربند تغییرنام پیدا کرد و خانواده شهید نظرزاده با شکایت در شهرداری، پیگیر موضوع شدند که شهرداری و اعضای کمیته نام گذاری، مجدد این خیابان را به نام شهید نظرزاده نامگذاری کرده و تابلوهای موجود را برداشتند.

برادر شهید نظرزاده ادامه داد: ابتدای سال 96 در زمان انتخابات شورای شهر، تابلوهای جدیدی در ابتدا و انتهای این خیابان، باز به نام شهید شمشیربند نصب شد.

وی تصریح کرد: اکنون 10 ماه است از بازرسی استانداری، فرمانداری ساری، مدیرکل بنیاد شهید، بنیاد شهید ساری و شورای شهر و شهرداری ساری، این مسئله را پیگیری می‌کنم هنوز جوابی نگرفتم.

نظرزاده با بیان اینکه شهردار ساری به هیچ کدام از این دستگاه‌ها پاسخی نداده است، خاطرنشان کرد: در آخر با پیگیری‌ها، شهرداری در نامه‌ای به بنیاد شهید اعلام کرده که تغییر نام خیابان با هماهنگی دادستانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع را از دادستانی پیگیری کردم، اظهار کرد: دادستانی چنین دستوری نداده و این نامه کذب است و همچنان از شهرداری پاسخی نیامده است.

نظرزاده با بیان اینکه در ایام دهه فجر تمام کوچه‌های این خیابان را هم به نام شهیدان شمشیربند شماره‌گذاری کردند، گفت: تقاضا داریم این موضوع پیگیری شود.

*خانواده شهیدان شمشیربند از شورای نام گذاری مصوبه دریافت کردند

 شهید نظرزاده در سن 21 سالگی، 5 دی 1365 در عملیات کربلای 4 به شهادت رسید، در نجف به دنیا آمد و از ابتدا قرار بود در راه امام حسین (ع) خدمت کند.

در حالی که خانواده شهید نظرزاده اسنادی مبنی بر نام گذاری خیابان میان گذر شمالی به نام این شهید در اختیار ما قرار داده اند، مسئول واحد زیباسازی شهرداری ساری، ادعای دیگری دارد و معتقد است خانواده شهید شمشیربند، زودتر اقدام کرده اند.

مسئول واحد زیباسازی شهرداری ساری در این زمینه اظهار کرد: تغییر نامی صورت نگرفته که بخواهیم توضیحی ارایه دهیم.

مصطفی نیک‌نقش افزود: در سال 86 خانواده شهیدان شمشیربند از شورای نام گذاری مصوبه دریافت کردند که خیابان میان گذر شمالی به نام شهید شمشیربند نام گذاری شود.

وی گفت: در آن مقطع نه شهردار فعلی مسئولیت داشت و نه من، مسئولیت با مدیران وقت است.

نیک‌نقش با اشاره به اینکه خانواده شهید نظرزاده در سال 93 مصوبه‌ای دارند که بخشی از بلوار به نام شهید نظرزاده باشد، تصریح کرد: نمی‌توان یک خیابان را به نام 2 نفر نام گذاری کرد ضمن اینکه خانواده شهید شمشیربند زودتر اقدام کرده و مصوبات اجرایی دارند.

وی با بیان اینکه این 30 متری به نام شهیدان شمشیربند بود که در سال 92 تا 95 توسعه پیدا کرد، ادامه داد: شهرداری در زمینه معرفی شهدا، اقدامات بسیاری انجام داده و اگرچه در حوزه وظایف شهرداری نباشد اما قائل هستیم در زمینه معرفی شهدا باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام دهیم.

مسئول واحد زیباسازی شهرداری ساری با اشاره به اینکه ما به استنداد مدارک تصمیم گرفتیم، خاطرنشان کرد: همه شهدا برای ما عزیز هستند و هیچ مقدم و موخری نمی‌بینیم و این اختلاف باید در گذشته مدیریت می‌شد و به اینجا نمی‌رسید.

نیک‌نقش در پایان گفت: تلاش ما بر این بود خانواده شهیدان نظرزاده و شمشیربند، وارد تقابل نشوند و پیشنهاد دادیم خیابان یا میدان دیگری به نام شهید نظرزاده نام گذاری شود.



*شمشمیربند حاضر به گفتگو نشد

در حالی که مسئول واحد زیباسازی شهرداری ساری ادعا می‌کند این خیابان از ابتدا به نام شهیدان شمشیربند بوده اما بر سر تقاطع میان گذر شمالی با خیابان شهبند، هنوز تابلویی با نام شهید نظرزاده قرار دارد و بقیه تابلوها به شهیدان شمشیربند تغییر کرده‌اند.

خانواده شهید نظرزاده به این مسئله اعتراض دارند و می گویند: در حالی که محل زندگی خانواده شهیدان شمشیربند، به نام این شهیدان است چرا خیابان شهید نظرزاده را هم تغییر نام داده و شهیدان شمشیربند نام گذاری کرده‌اند.

همچنین با علیجان شمشیربند عضو شورای شهر ساری که از خانواده شهیدان شمشیر بند است، تماس گرفتیم تا در این زمینه توضیحاتی دهد اما او حاضر به گفت و گو نشد.