يکشنبه 20 اسفند 1396-9:32

رئیس اداره امور عشایری استان مازندران:

گردشگری عشایری توسعه می یابد

صمد کاظمی: استفاده از تکنیک های جدید در کنار ییلاق و قشلاق کردن عشایر باید مورد توجه جدی قرار گیرد/ توسعه گردشگری عشایری به بهبود وضعیت اقتصادی دامداران کمک خواهد کرد/ عشایر ثبت شده در سوادکوه 1717 خانوار هستند و بیشترین اعتبار سازمان عشایری به این شهرستان اختصاص یافته است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: به مناسبت هفته منابع طبیعی همایش مرتع داران در سالن فرهنگ و ارشاد  اسلامی شهرستان سوادکوه برگزار شد.

در این همایش رسول محمدی -دادستان شهرستان سوادکوه- با اشاره به اینکه منابع طبیعی و جنگل های ما در حال افول است، گفت: مرتع داران خود باید در حفظ و نگه داری مرتع کوشا باشند.

وی بیان کرد: اگر قصد پیشرفت داریم باید صداقت داشته و ابتدا خودمان در حفظ و نگهداری منابع طبیعی کوشا باشیم.

این مسئول با تاکید براینکه نحوه اعمال جرائم 42 و 44 حفاظت از جنگل ها و مراتع چند برابر شده، تصریح کرد: برای یک راس بز 480 هزارتومان جریمه نقدی مصوب شده و همچنین جریمه قطع درختان هم افزایش یافته است.

محمدی افزود: با توجه به معضل بیکاری در شهرستان، افراد بسیاری مشغول دامداری شده اند، پدری که پروانه مرتع داری داشته تمام فرزندان بعد از فوت پدر درخواست پروانه مرتع داری داده اند و به این ترتیب میزان مرتعداران افزایش یافته که این امر موجب کاهش جنگل ها و منابع طبیعی شده است.  

وی با تاکید بر مدیریت تسهیلات و تقسیط علوفه دامی توسط دستگاه های اجرایی گفت: از 15 اسفند تا اردیبهشت و زمان قرق شکنی مسئولیت مسئولان و اداره منابع طبیعی در حفاظت از مراتع بسیار حائز اهمیت است.

*توسعه گردشگری عشایری

در ادامه همایش صمد کاظمی -رئیس اداره امور عشایری استان مازندران- با اشاره به اینکه سازمان عشایری همسو با منابع طبیعی است، گفت: اداره امور عشایری با هیچ دستگاهی موازی کاری ندارد.

وی بیان کرد: استارت ترمیم 20 کیلومتر از ایل راه عشایری محور سوادکوه (ورسک) زده می شود و درجهت استفاده از انرژی پاک در سوادکوه  طرح مجهز کردن تجهیزات انرژی خورشیدی از اردیبهشت 97 قابل اجراست که با مرمت ایل راه منطقه ورسک 300خانوار عشایر بهرمند خواهند شد.

کاظمی اعتبار تخصیص داده شده برای تجهیزات انرژی خورشیدی و مرمت ایل راه را شش میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: این طرح با هماهنگی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر  تشکیل صندوق خرد زنان عشایر اظهارکرد: این صندوق برای درآمد زایی عشایر موثر است و در سومین نمایشگاه توانمندی روستائیان وعشایر در تهران، از 22 استان شرکت کننده، اعضا صندوق خرد عشایر استان مازندران جزو سه صندوق نخست کشور شدند.

کاظمی با اشاره به نگاه ویژه ی سازمان عشایری  به سوادکوه افزود: اعتبارات بسیار خوبی به سازمان عشایری اختصاص پیدا کرده و از محل صندوق توسعه ملی  اعتباری برای عشایر استان در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: در استان به میزان20میلیارد تومان گیرنده تسهیلات و اعتبارات معرفی شدند که سه و نیم میلیارد تومان آن جذب شده است. هر اندازه تعداد عشایر جذب شده افزایش یابد، به همان میزان اعتبار تخصیص داده شده افزایش می یابد و اگر استانی نتواند تعداد عشایر  برای تخصیص تسهیلات جذب کند استان های دیگر اعتبارات را به استان خود می برند.

رئیس سازمان عشایری مازندران، پرواربندی دام، اصلاح نژاد دام ها و توسعه گردشگری عشایری را از برنامه های تخصصی مرتع داری برشمرد و گفت: استفاده از تکنیک های جدید در کنار ییلاق و قشلاق کردن عشایر باید مورد توجه جدی قرار گیرد. توسعه گردشگری عشایری به بهبود وضعیت اقتصادی دامداران کمک خواهد کرد و موجب می شود دام کمتری توسط هر یک از دامداران خریداری شود، و آسیب کمتری به مراتع وارد می شود.

وی بیان کرد: عشایر ثبت شده در سوادکوه 1717 خانوار هستند و بیشترین اعتبار سازمان عشایری به سوادکوه اختصاص یافته است.

کاظمی ازمصوب شدن طرح آنتن دهی تلفن همراه در مراتع شهرستان در جلسه شورای عشایری خبرداد و گفت: با پیگیری و تامین اعتبار از سوی مخابرات شهرستان این امر قابل اجرا است.